ویژه

انتخابات هنوز تمام نشده/ بیش از یک پنجم کرسی‌ها خالیست


حدود 2 هفته به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی باقی مانده اما جز در بخشی از رسانه های اینترنتی و مکتوب در سایر رسانه ها بویژه صدا و سیما خبری از انتخابات نیست. حتی طنز خنده بازار و بخش "نامزد، نامزده" هم تاکنون راهی به تلویزیون پیدا نکرده است. مروری بر آمارهای 30 سال اخیر حاکیست که مشارکت در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول سیر نزولی داشته است و بخشی از رای دهندگان اولیه با تصور کم اهمیت بودن دور دوم، انگیزه کافی برای شرکت در آن نداشته اند؛ انگیزه  جریان اصولگرایی که باید با کمک و اطلاع‌رسانی رسانه ها ساخته شود اما کم کاری در این حوزه منجر به پایین آمدن نرخ مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات شده است.این کم اهمیتی نابجا و توجیه ناپذیر، این روزها در مهمترین و اثرگذارترین رسانه کشور یعنی صدا و سیما هم به وضوح مشاهده می شود؛ گویا هیچ خبری نیست یا حداکثر دور دوم انتخابات اهمیت و تاثیرچندانی در شاکله کلی مجلس نهم و فضای کشور ندارد.
اکنون و در فاصله 10 روز تا آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، از فراگیرترین رسانه کشور انتظار می رود در جهت عمل به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب، فضای انتخابات را در قالب برنامه های حرفه ای و مردم پسند در جامعه جاری سازد و کشور را مهیای ثبت رکودی جدید دست کم در دایره دور دوم انتخابات کند؛ بویژه اینکه چنین  انتخاباتی سبب مستحکم تر شدن جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی در شرایط حساس کنونی خواهد شد.
انتخابات هنوز تمام نشده است
رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال 1391 در حرم مطهر رضوی با تاکید بر اینکه " انتخابات هنوز تمام نشده است "، در این باره تاکید کردند: یک قلم بزرگ از حرکتهاى تحسین‌برانگیز ملت ایران در سال 90، همین انتخابات دوازدهم اسفند بود. البته همین جا بگویم ؛ انتخابات هنوز تمام نشده است. در مرحله‌ى دوم انتخابات هم مردم ما بایستى ان‌شاءاللّه همین شکوه و زیبائى نشان بدهند. این انتخابات به مثابه‌ى یک رسانه‌ى بزرگ و قدرتمند توانست ملت ایران و نظام اسلامى را به دنیا نشان بدهد.
آقای ضرغامی پیش از برگزاری دور اول انتخابات مجلس با بیان اینکه دوستان ما طرح‌های متعددی دارند که بتوانند حالت رقابت را ایجاد و انگیزه بیشتر را برای مردم نشان دهند، گفته بود: امیدواریم مردم بتوانند نامزدهای مورد علاقه خود را انتخاب کنند و با هماهنگی و شناخت بیشتری برای شرکت در انتخابات رقابتی به صحنه آیند. این روزها و با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب به نظر می رسد، بازهم حجت بر مهندس و یارانش تمام است و انتظارهای انتخاباتی از آنان بسیار. در این راستا صدا و سیما حتما برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در دور دوم همچون دور اول، نیاز به تغییر برخی شیوه های تبیلغاتی و نیز نوآوری های جدیدی است که برای مخاطبان تازه و رغبت انگیز باشد.
یک پیشنهاد
در دور نخست انتخابات، صدا و سیما این امکان را نداشت که آنتش را آن هم به طور مساوی در اختیار همه 555 نامزد تهران که حتی چند هزار نامزد کل کشور قرار دهد. البته میزگرد و مناظره هایی محدود در رسانه ملی تدارک دیده شد که نتایج مثبتی هم داشت.
با این حال تعداد محدود 50 نامزدی که به انتخابات دور دوم تهران راه یافته اند، این فرصت را در اختیار مدیران صدا و سیما قرار می دهد که برنامه هایی رقابتی برای آنتن رسانه ملی تهیه و زمینه برگزاری مناظره هایی منطقی و شفاف را فراهم کنند؛ مناظره هایی که بی شک حرف دل و دغدغه مردم در آن ها مطرح خواهد شد و ملت را به حضور پرشور در انتخابات 15 اردیبهشت و امیدواری به نتیجه آن ترغیب خواهد کرد.

 

 

https://shoma-weekly.ir/JZQ9UB