ویژه

انتخابات مجلس اول

نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸ برگزار شد؛ این سال برای ایران، سالی پر انتخابات بود، از این رو این سال را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار آورد.
در نخستین روزهای این سال، دهم و یازدهم فروردین‌ماه مردم با شرکت در همه‌پرسی جمهوری اسلامی ایران، به برقراری این نظام در کشورشان رأی دادند.
همچنین در روز پنجم مردادماه ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان برای بررسی قانون اساسی برگزار شد و در روزهای یازدهم و دوازدهم آذرماه، قانون اساسی جمهوری اسلامی به تصویب مردم رسید.
روز پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۵۸ نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و بالاخره در روزهای پایانی سال ۱۳۵۸ مردم برای انتخاب نمایندگان خود در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به پای صندوق‌های رأی رفتند.
در واقع سال ۱۳۵۸ را با برگزاری پنج انتخابات پیاپی در نخستین سال تولد انقلاب اسلامی، می‌توان هنگامه تبلور یافتن اراده ملت ایران در تثبیت نظام، قانون اساسی و شکل‌گیری مهمترین نهادهای آن خواند.
در نخستین انتخابات مجلس در نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی، بسیاری از نیروهای شناخته شده انقلاب آمادگی خود را برای برعهده گرفتن نمایندگی ملت در خانه ملت اعلام کردند.
این انتخابات با حضور جریان‌ها و گروه‌های سیاسی متعددی برگزار شد، چنان‌که انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی از حیث تعدد گروه‌ها و دسته‌های سیاسی از انتخابات در دوره‌های بعدی متمایز می‌شود.
در این دوره از انتخابات مجلس، حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز بعد از رایزنی‌های فراوان بر سر ارائه فهرست مشترک با هم به توافق رسیده و با امضای بیانیه‌ای به امضای آیت‌الله "سیدعلی خامنه‌ای" از طرف حزب جمهوری اسلامی و آیت‌الله "مهدی شاه‌آبادی" از سوی جامعه روحانیت مبارز، ائتلاف خود را با عنوان "ائتلاف بزرگ" اعلام کردند که این ائتلاف در مجلس دارای اکثریتی قابل توجه شدند.
در این ائتلاف افزون‌بر گروه‌های هم‌سو با دو تشکل یادشده، گروه‌هایی نظیر "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی"، "سازمان فجر اسلام"، "نهضت زنان مسلمان"، "اتحادیه انجمن‌های اسلامی" و "بنیاد الهادی" نیز شرکت کردند.
گروه‌های دیگری نیز که در انتخابات حضور داشتند از جمله "دفتر هماهنگی مردم با رئیس‌جمهوری" (ابوالحسن بنی صدر)، "نهضت آزادی" و گروه‌های اقماری آن نیز فهرست‌های جداگانه‌ای ارائه کردند.
نهضت آزادی با وجود استعفای دولت موقت فهرست انتخاباتی خود را ذیل عنوان "کاندیداهای همگام" منتشر کرد. گروهک منافقین (مجاهدین خلق) نیز که از روزهای نخستین انقلاب مسیر سهم‌خواهی از قدرت را می‌پیمودند، در این دور از انتخابات حاضر شدند.
جمعیت واجدین شرایط رأی دادن در این دوره انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر اعلام شده بود که از این تعداد ۱۰ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۹۶۹ نفر برابر با ۱۴/۵۲‎درصد در کل کشور شرکت کردند. در نخستین مرحله انتخابات ۹۷ نفر از سراسر کشور موفق به کسب اکثریت مطلق آرا شدند و در مرحله دوم انتخابات نیز ۱۳۷ نفر به مجلس راه یافتند.

 

 

https://shoma-weekly.ir/jbEMQb