مجلس

انبوه قوانین، فسادآور است

انبوه قوانین خود ایجاد فساد می کند . یعنی اگر مسئولان اجرایی 10 قانون برای یک امر داشته باشند نگاه می کنند ببینند کدام قانون به قیافه این امر می آید و تمام این موارد نیز قانونی است.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گو با برنا خبر از طرح یک فوریتی برای نسخ چندین هزار قانون داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، عبدالرضا مصری درخصوص جمع آوری امضا برای هفت طرح در زمینه نسخ قوانینی که از موضوعیت افتاده است گفت: امروز ما برای هفت طرح امضا جمع کردیم که شش طرح آن مربوط یه نسخ قوانین از رده خارج شده مجلس است.

نماینده مردم کرمانشاه ادامه داد: از آنجایی که ما بیش از صد سال سابقه پارلمانی داریم اما دائما دنبال قانون گذاری هستیم و تا کنون اقدامی در راستای تسویه قوانین را مد نظر قرار نداده ایم که با انبوه قوانین مواجه نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: انبوه قوانین خود ایجاد فساد می کند . یعنی اگر مسئولان اجرایی 10 قانون برای یک امر داشته باشند نگاه می کنند ببینند کدام قانون به قیافه این امر می آید و تمام این موارد نیز قانونی است.

مصری افزود: برای شش طرحی که امروز آماده شده بود،معاونت قوانین مجلس، مرکز پژوهش ها و یک گروه از کارشناسان صاحب فن در کشور این قوانین را مورد ارزیابی قرار دادند و از آنجایی که عمده آن باز می گردد به قوانین سال های قبل از 1300 ما این ها را تعقیب و نسخ قوانین را مطرح کردیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: چنانچه این طرح به تصویب برسد چهار مجلد چند هزار قانون از گردونه خارج می شود. وی تاکید کرد: نسخ این قوانین به این دلیل مطرح می شود که دیگر موضوعیتی ندارد برای مثال قانون "مالیات کالاسکه دو اسب" یا "واردات فرقان از فلان کشور برای تلگراف خانه" یا "پرداخت 30 شاهی مستمری به وراث مرحوم فلان" و ...

مصری با اشاره به اینکه زحمت زیادی در این راستا کشیده شده است بیان کرد: شش طرح امروز امضا شد و با قید یک فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس دهم شد.

عضو سابق هیئت رئیسه همچنین اظهار داشت : طرح دیگری نیز امروز به امضای نمایندگان مجلس رسید که مربوط به اصلاح قانون آئین نامه مجلس است که نسخ قوانین را تسهیل می کند.

وی توضیح داد: در این اصلاح قوانین آئین نامه ای مطرح شده است، برای نسخ قوانین باید یک کمیسیون ویژه ای تشکیل شود، مشترک از معاونت قوانین و کمیسیون های تخصصی ذی ربط آن قوانین که می خواهد نسخ شود و بعد از بررسی سخنگوی کمیسیون جزئیات را در صحن علنی گزارش می دهد، سپس بدون وارد شدن به جزئیات عنوان را مطرح و رای گیری کنند؛ به عبارت دیگر روال تصویب و طرح آن در مجلس تقریبا چیزی شبیه به مقاوله نامه های بین المللی خواهد بود که تنها عنوان، مطرح می شود.

https://shoma-weekly.ir/o8l9p5