ویژه

امر به معروف و نهی از منکر رهگشای جامعه نمونه اسلامی

همزمان با هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر، همایش هایی از سوی دفاتر حزب با شعار « امر به معروف و نهی از منکر ، رهگشای جامعه نمونه اسلامی » در چند استان برگزار شد.
همزمان با هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر، همایش هایی از سوی دفاتر حزب با شعار « امر به معروف و نهی از منکر ، رهگشای جامعه نمونه اسلامی » در چند استان برگزار شد. در این همایش ها که از 18 آبان در همدان آغاز شد، پس از مراسم افتتاحیه و سخنان دبیران استان ها و معاونت امر به معروف و نهی از منکر حزب، کارگاه های آموزشی «معروف شناسی، منکرشناسی و معیارشناسی»، «جنگ نرم» و «نحوه فعالیت و ارتباط تشکیلاتی» برگزار شد. هم چنین در حاشیه این همایش ها، شرکت کنندگان با نمایندگان ولی فقیه و مسوولین استان دیدار کردند.

استان اصفهان
همایش امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان روز سه شنبه 23 آبان در شهرستان آران و بیدگل برگزار شد. آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در دیدار با شرکت کنندگان در این همایش گفت: امر به معروف و نهی از منکر علت بقای اسلام است. وی افزود: علت محدثه اسلام، نبی اکرم (ص) است و برای تداوم آن، امر به معروف و نهی از منکر باید باشد. آیت الله نمازی با تأکید بر این نکته که باید امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فرهنگ عمومی تلقی شود گفت: اگر چنین شود، اسلام در حال شکوفایی خواهد بود و اگر بی تفاوتی باشد، اسلام مستهلک خواهد شد. امام جمعه کاشان اظهار داشت: همان گونه که مردم در هنگام اذان برای برپایی نماز اقدام می کنند، برای امر به معروف و نهی از منکر نیز باید احساس مسوولیت کنند. آیت الله نمازی در پایان خواستار تصویب تأسیس سازمان امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شد و افزود: این سازمان باید مستقل و زیر نظر مقام معظم رهبری و رییس آن نیز یک فقیه مقتدر منصوب معظم له باشد.
فرماندار آران و بیدگل سخنران افتتاحیه این همایش بود. وی با تجلیل از شهدای حزب مؤتلفه اسلامی به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: حرکت های دشمن نشان می دهد که اتاق فکر آنان برنامه هایی در دست اقدام دارد. دکتر سلگی با تأکید براین نکته که ماجرای فتنه سال 88 سیاسی بود افزود: یکی از آرزوهای دشمن، سازماندهی طبقه محروم جامعه برای تقابل با نظام است و بسترهای التهاب دوباره ای در حال فراهم شدن است.
معاون امر به معروف و نهی از منکر حزب نیز در افتتاحیه این همایش با اشاره به اهمیت این دو فریضه در دین اسلام گفت: متأسفانه علیرغم نهادینه شدن برخی مستحبات مثل دعای عرفه، اعتکاف و ...، امر به معروف و نهی از منکر که از فروع دین و واجبات الهی هستند، هنوز مورد غفلت می باشند.

استان چهارمحال و بختیاری
حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه 24 آبان میزبان سومین همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر بود. مراد کاظمی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان در مراسم افتتاحیه با اشاره به هفته کتابخوانی، توجه به مطالعه را به عنوان یک معروف عنوان کرد و گفت: سرانه مطالعه در این کشور اسلامی بسیار پایین است و جای تأسف دارد و امیدواریم این سرانه تا جایی افزایش یابد که در شأن نظام جمهوری اسلامی باشد. کاظمی با انتقاد از برخی نگرش ها به مؤتلفه اظهار داشت: ظرفیت مؤتلفه اسلامی بیش از یک حزب سیاسی است و بیشتر فعالیت های آن فرهنگی است. وی در پایان به تشریح فعالیت های حزب مؤتلفه اسلامی استان در رابطه با این دو فریضه پرداخت.
فضل الله فرخ عضو شورای راهبردی معاونت امر به معروف حزب نیز در این همایش نامگذاری هفته اول محرم به نام هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر را اقدامی مناسب خواند و گفت: این دو فریضه هدف اصلی قیام امام حسین (ع) بوده است و در محرم بیش از آن که به اهداف قیام پرداخته شود، به مصائب حضرت می پردازند. وی با طرح این پرسش که چرا اصل هشتم قانون اساسی و قانون عفاف و حجاب اجرا نمی شود؟، افزود: وظیفه اصلی ما احیای امر به معروف و نهی از منکر است و باید برای اجرای آن، نیرو جذب کنیم.  
حجه الاسلام والمسلمین نکونام نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد در دیدار با شرکت کنندگان در این همایش ضمن تشکر از برگزار کنندگان آن گفت: مجموع این نشست ها و برخاست ها باید ما را به خدای تبارک و تعالی منتهی کند. اگر نظامی داریم در سایه عبودیت است و خداوند کلید همه امور است. وی افزود: اگر این معنا تحقق پیدا کرد، امور آسان می شود و عبد جز رضایت مولا دغدغه ای ندارد. عبودیت درجه ای است که اشرف مخلوقات عالم به آن ستوده می شود و اگر این معنا تحقق پیدا کرد، همه منیت ها رخت برخواهد بست. امام جمعه شهرکرد علت همه گرفتاری ها را گرفتار خود بودن عنوان کرد و اظهار داشت: شما به فکر جامعه الهی هستید. امر به معروف و نهی از منکر را شکل ببخشید که رسیدن به مقصد تحقق پیدا کند. حجه الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این که جمع مؤتلفه اسلامی قبل از آن که به جمع فرهنگی شناخته شود، به جمع سیاسی شناخته می شود، گفت: کار فرهنگی و سیاسی شما خوب است ولی سیاسی ـ الهی باشد. خدا این توفیق را به شما داده که این امتیاز را داشته باشید.

استان بوشهر
چهارمین همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر روز پنج شنبه 25 آبان در بوشهر برگزار شد. دبیر حزب مؤتلفه استان در مراسم افتتاحیه با اشاره به اهمیت این دو فریضه خواستار توجه جدی مسوولین شد و آمادگی حزب مؤتلفه استان را برای تعامل با ارگان ها و نهادها بویژه ستاد احیاء اعلام کرد. فاتحی هم چنین به تشریح فعالیت های دفتر حزب در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.
آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر سخنران افتتاحیه این همایش بود. وی ضمن تشکر از برگزاری این همایش توسط حزب مؤتلفه اسلامی گفت: کسانی که در زندگی بر مبنای ایمان و عمل صالح حرکت کردند، بشارت برای آنهاست. شهدای حزب مؤتلفه نماد حرکت الهی در مسیر کمال بودند و شما هم که در همان مسیر حرکت می کنید، در انتظار همان سرنوشت هستید. امام جمعه بوشهر با تأکید بر این که تمام زندگی انسان امر به معروف و نهی از منکر است افزود: یکی از شرایط استجابت دعا این است که داعی، قدرت اجرای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد.. نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: مشروعیت مسوولین به میزان ولایتمداری آنان است. در این رابطه بزرگ ترین امر به معروف، گسترش فرهنگ ولایتمداری است و حزب مؤتلفه از ابتدای تأسیس به دنبال این ولایتمداری بوده و در این راه جان ها تقدیم نموده است.
معاون امر به معروف و نهی از منکر حزب نیز در این مراسم با تأکید بر مظلومیت این دو فریضه گفت: حزب مؤتلفه اسلامی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده و از ابتدای فعالیت خود نیز در این زمینه تلاش کرده است. تیموری با اشاره به لزوم مقابله با بی تفاوتی مردم نسبت به منکرات گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر به یک فرهنگ در جامعه تبدیل و نهادینه شود.

استان هرمزگان
پنجمین همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر به میزبانی حزب مؤتلفه اسلامی استان هرمزگان روز جمعه 26/8/91 در بندرعباس برگزار شد. ابراهیم معتمدی دبیر حزب در استان در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: این که ما همایشی برگزار کنیم تا بگوییم امر به معروف کنید، نشانه مظلومیت این دو فریضه است. وی افزود: علت بیشتر مشکلات جامعه به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر است. معتمدی گفت: در این راه سختی ها و دشواری هایی هست که باید آن را تحمل کنیم.
آیت الله درویشی از اساتید حوزه علمیه بندرعباس نیز در افتتاحیه این همایش با ذکر حدیثی از امام هشتم (ع)، امر به معروف و نهی از منکر را افضل و اشرف واجبات عنوان کرد و گفت: اگر فرائضی هم در جامعه انجام می شود علتش آن است که عده ای امر به معروف و نهی از منکر می کنند. وی افزود: هر گناهی که امت مرتکب شود، خدا جزای آن را به قیامت موکول می کند. ولی اگر این دو فریضه را کنار بگذارند، در همین دنیا عذاب خواهند دید.
آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس با حضور در اجلاس بعدازظهر همایش، ضمن اظهار خشنودی از حضور در جمع اعضای مؤتلفه اسلامی گفت: معروف است که امر به معروف و نهی از منکر مظلوم هستند. اما بنده چنین اعتقادی ندارم. چرا که در طول تاریخ به هیچ واجبی به اندازه این دو واجب عمل نشده و هر واجبی هم که عمل شده، به برکت این دو واجب بوده است. وی با تأکید بر این که در هر زمینه ای که بیشتر کار کردیم، بیشتر نتیجه گرفتیم افزود: باید ببینیم آن زمینه هایی که امر و نهی می کنیم و اثر ندارد، موانع چیست. رییس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان با تأکید بر این که شرط اول نهی از منکر، شناخت منکر است افزود: دو راه برای شناخت معروف و منکر وجود دارد: 1ـ اتفاق علما 2ـ حکم حکومتی. غیر از این دو مورد نمی توان نهی از منکر کرد. آیت الله نعیم آبادی در پایان با بیان این که علت عدم توفیق در انجام این دو واجب ضعف آنها نیست ، بلکه ضعف خود ماست اظهار داشت: باید از رهبری الگو بگیریم و خودانتقادی را سرلوجه کارمان قرار دهیم.
لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در این همایش ضمن حضور در نمازجمعه بندرعباس، در راهپیمایی محکومیت جنایات اسرائیل در غزه نیز شرکت کردند.

استان یزد
اعضای حزب مؤتلفه اسلامی استان یزد عصر یکشنبه 28 آبان در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد حضور یافتند تا با بهره گیری از رهنمودهای وی، ششمین همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر حزب را آغاز کنند. آیت الله ناصری در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای اعضای مؤتلفه اسلامی، خدمت به اسلام و انقلاب را هدف همگان در این مسیر عنوان کرد و گفت: این هدف کلی انقلاب اسلامی است و باید در مسیر اولیه زندگی که خدا برای ما ترسیم کرده، هدف را تشخیص بدهیم و در مسیر هدف حرکت کنیم و بعد از این که در مسیر قرار گرفتیم، دست دیگران را هم به عنوان وظیفه الهی بگیریم. وی افزود: انجام این وظیفه یا فردی است، یا در قالب تشکیلات. عمده این است که هدف را بشناسیم و از هدفی که خدا تعیین کرده، تخطی نکنیم. امام جمعه یزد ادامه داد: برای طی این مسیر مقدماتی می خواهد. همه مردم شاید نتوانند راهکارها را جستجو کنند و بروند. لذا عده ای از مؤمنین داوطلب می شوند که دست این انسان ها را بگیرند و هدایت کنند تا به هدف اصلی برسند. وی گفت: خدا امر به معروف و نهی از منکر را برای همین امر گذاشته و همه را هم مسوول کرده افزود: قبل از هرچیز باید آمر و ناهی نسبت به خود باشیم. رییس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان یزد با تأکید بر این که کارهای انجام شده درباره این دو فریضه کم است، گفت: باید رودربایستی را کنار بگذاریم و با رعایت شرایط در این دو فریضه وارد شویم و به تذکرات هم توجه کنیم. امام جمعه یزد با اشاره به کسانی که بحث مذاکره با آمریکا را مطرح می کنند گفت: اگر در این مذاکرات ذلت ما در میان باشد، حق نداریم اقدام کنیم. آیت الله ناصری در پایان سخنان خود اظهار داشت: فرق شیعه با دیگران این است که ما در انتخاب کسی که می خواهد ما را رهبری کند حساس هستیم و شیعه به برکت ولایت فقیه مصونیت دارد.
غلامحسین دشتی معاون سیاسی استاندار یزد نیز در کارگاه آموزشی «معروف شناسی، منکرشناسی و معیار شناسی» همایش با تشریح نحوه تشکیل و فعالیت ستادهای احیاء امر به معروف و نهی از منکر در استان ها و شهرستان ها گفت: ما باید این اندیشه را در جامعه نهادینه کنیم که نسبت به محیط اطراف خود بی تفاوت نباشیم. باید معرو ف و منکر را بشناسیم.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد هم در کارگاه آموزشی «جنگ نرم» گفت: جنگ نرم، جنگ فکری است و ابزار خاصی دارد و باید آن را بشناسیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهستانی افزود: اگر دین به درستی عرضه شود، همه پذیرا هستند چون فطرت همگان نسبت به دعوت الهی کرنش دارد. وی با اشاره به ماه محرم و سوگواری حضرت سیدالشهدا ع گفت: دشمن می خواهد عزاداری را کمرنگ کند و لازم است که عزاداری ها به صورت پرشور برگزار گردد. البته باید آسیب های آن را نیز شناخت و برطرف کرد.

https://shoma-weekly.ir/2F1o21