جامعه

امر به معاضدت زوجین در قانون ارشادی و اخلاقی است

امر به معاضدت زوجین در تربیت فرزندان از طرف قانون، ارشادی و اخلاقی است، که زوجین را به نام قانون راهنمایی می‌کند تا به اهمیت آن پی ببرند.
حامد نجفی مهر- مبانی خانواده بر پایه مودت زن و شوهر به یکدیگر بنا شده و میتوان گفت نگهبان بقای خانواده عفت و پرهیزگاری هر یک از زوجین (زن و مرد) است.

حمید حسینی مشاور حقوقی دادگستری با اشاره به حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر، به «شما» می گوید: بر اثر نکاح دائم، رابطه زوجیت بین زن و شوهر ایجاد میگردد و تکالیف و حقوقی برای هر یک نسبت به دیگری به وجود میآید.

وی با اشاره به اینکه تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر بر دو دسته مشترک و مختص است، می افزاید: تکالیف مشترک زوجین نسبت به یکدیگر متشکل از حسن معاشرت زوجین نسبت به یکدیگر، معاضدت زوجین در تحکیم مبانی خانواده و تربیت اولاد است.

مشاور حقوقی دادگستری با اشاره به حسن معاشرت زوجین نسبت به یکدیگر، تصریح می کند: منظور از حسن معاشرت زوجین با یکدیگر در حدود عرف و عادت زمان و مکان است تا بدین وسیله محیط آرام خانوادگی به وجود آید و حفظ شود.زن و شوهر باید با خوشرویی و سلامت با یکدیگر برخورد نمایند و با پرهیز از هر گونه تنشی روزگار بگذرانند و اگر چنانچه زن سوءخلق و بد رفتاری نسبت به شوهر خود نمود و شوهر با نصیحت و منع او از بد رفتاری، نتوانست او را به حسن معاشرت وادار نماید، زن ناشزه میشود و حق نفقه او برای مدت نشوز ساقط میگردد.

 حسینی با بیان اینکه اگر زن بدون منع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود، خاطر نشان کرد: حسن معاشرت در زندگی زناشویی ضامن بقا و حفظ این رابطه است و داشتن روابط جنسی آنگونه که موقعیت و محیط و وضعیت طبیعی زوجین ایجاب مینماید، زن نمی تواند از آن شانه خالی کند، همچنانی که شوهر نمی تواند از آن خودداری نماید.

 وی با اشاره به معاضدت زوجین در تشیید مبانی خانواده نیز بیان می دارد: زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود با یکدیگر معاضدت، همدلی، همراهی و مشارکت نمایند.

 مشاور حقوقی دادگستری با بیان اینکه خانواده عبارت است از مرد و زنی که در اثر رابطه حقوقی نکاح، به صورت سلول اولیه اجتماع در آمده اند، گفت: مبانی خانواده مربوط به اموری است که خانواده بر پایه آن قرار گرفته و آن عبارت از عشق و علاقه زن و شوهر به یکدیگر است که نگهبان بقای خانواده و موجب عفت و پرهیزگاری هر یک از زن و مرد میشود.

 وی معاضدت در تشیید مبانی خانواده را سعی و کوشش زن و شوهر دانست تا با همفکری به اخلاق و عادات یکدیگر نزدیک شوند و رابطه زناشویی محکم تر گردد و به یک خانواده طبیعی ناگسستنی که مبتنی بر محبت است درآید.

حسینی معاضدت زوجین در تربیت اولاد را تکلیف پدر و مادر می داند که در حدود توانایی خود به تربیت اطفال خویش برحسب مقتضی اقدام کنند و نباید آنها را مهمل بگذارند. تربیت اولاد در محیط خانواده امر مهمی به شمار میرود که بدون کمک و معاضدت پدر و مادر به یکدیگر ممکن نخواهد بود و مبتنی بر توافق آن دو، در وحدت و روشی است که برای تربیت اولاد خود در نظر میگیرند.

 حسینی با بیان اینکه اگر هرگاه توافق بین پدر و مادر در تربیت اولاد حاصل نگردد و هر یک راه مخصوص به خود را طی کنند، تاکید می کند: علاوه بر آنکه ممکن است به گسیختگی رابطه زناشویی منجر گردد، فرزندان نیز افرادی خودسر تربیت خواهند شد اظهار داشت: امر به معاضدت زوجین در تربیت فرزندان از طرف قانون، ارشادی و اخلاقی است، که زوجین را به نام قانون راهنمایی میکند تا به اهمیت آن پی ببرند.

https://shoma-weekly.ir/gO42KR