جامعه

اما و اگرهایی برای جوشها!

تمیز کردن منفذهای پوســـتی با مواد بهداشــــــتی تصفیه‌ کننده و لایه‌برداری حداقل 2بار در هـفته، دو راهکار بسـیار مناسب جهت از بین بردن جوش‌های سرسیاه است، در صورتی که با استفاده از این درمان تظاهر جوش‌های سرسیاه ادامه داشت، مشورت با یک پزشک متخصص پوست ضروری است.
سینا مشرقی- پوست انسان علاوه بر زیبایی بخشی، به عنوان محافظ ارگانهای بدن محسوب شده و از ورود هرگونه عامل میکروبی یا باکتریایی به اعضای داخلی بدن محافظت میکند، بنابراین، توجه به سلامت و مراقبت از پوست ضروری است.

یکی از انواع مشکلات پوست، آکنه و جوشهای پوستی است. تظاهر این جوشها دلایل مختلفی دارد، ریشههای ژنتیکی از جمله علل ایجاد جوشهای چرکی است. علاوه بر این، نوسانات هورمونی، التهابات و نوع پوست یا فرآیند پیری پوست از دیگر عواملی هستند که جوشهای پوستی را باعث میشوند، گاهی تولید بیش از حد چربی توسط پوست نیز باعث تشکیل کیسههای کوچک چربی زیرپوست میشود.

 

  انواع آکنه و روشهای درمانی جوشهای سرسیاه

این جوشها اغلب در افراد با پوست چرب یا پوستهای ترکیبی دارای منفذ بسیار ایجاد میشوند. منفذهای پوست با فعالیت غدههای چربی، انباشته از چربی میشوند و با آلودگیها و باکتریهای مختلف مسدود شده، با اکسیژن هوا ترکیب میشوند و به رنگ سیاه تغییر شکل میدهند. شکلگیری جوشهای سرسیاه، تجمع چربیهای بیشتر، سلولهای مرده پوست و آلودگیها ادامه پیدا میکند تا آنجایی که سفت و منبسط شده و از منفذهای پوستی بیرون میزند، اما متخصصین پوست هرگونه دستکاری جوشها را نهی میکنند زیرا فشردن جوشها سبب عفونتهای باکتریایی  میشود.
تمیز کردن منفذهای پوســـتی با مواد بهداشــــــتی تصفیه
کننده  و لایهبرداری  حداقل 2بار  در هـفته،  دو راهکار بسـیار مناسب جهت از بین بردن جوشهای سرسیاه است، در صورتی که با استفاده از این درمان تظاهر جوشهای سرسیاه ادامه داشت، مشورت با یک پزشک متخصص پوست ضروری است.

   جوشهای سفیدرنگ

همانند جوشهای سرسیاه، جوشهای سفیدرنگ هم درون کیسههای چربی شکل میگیرند. تفاوت این دو، در سطح بسته جوشهای سفیدرنگ است. هوا راه نفوذی به درون جوش ندارد، زیرا سلولهای مرده پوست و چربیها، سطح جوش را بسته و مانع ترکیب با اکسیژن هوا میشوند، بنابراین رنگ آنها تغییر نمیکند. این نوع جوشها نیز همـــانند جوشهای سرسیاه نباید دستکاری شوند، تخلیه این نوع جوشها فقط باید توسط پزشک متخصص و با ابزار مخصوص صورت گیرد تا از عفونت آن جلوگیری شود. راه درمان این نوع جوشها نیز با درمان جوشهای سرسیاه یکسان است.

   بثورات چرکی

جوشهای چرکی یا کورکها بسیار کوچک هستند و معمولاً به صورت گروهی ایجاد میشوند. بثورات چرکی نیز برآمدگیهای کوچک و ضعیفی هستند که حاوی عفونت، ترکیبات سلولهای سفیدخون، پوستهای مرده و باکتریها هستند و شبیه جوشهای سفیدرنگ به نظر میرسند، راه درمان این دو، نوردرمانی، استفاده از آنتیباکتریالهای مخصوص پوست، آنتیباکتریهای مخصوص دهان و یا داروهای مخصوص هستند که فقط باید توسط پزشک تجویز شوند. از آنجایی که این نوع جوشها نفوذ عمیقی داخل پوست دارند، همانند دو مورد قبلی دستکاری آنها نیز به دلیل آسیب فراوان به بافت اطراف آن و مقاومت درمانیهای آتی، توصیه نمیشود.

   جوشهای غرور جوانی

این نوع جوشها نه فقط در میان نوجوانان بلکه در بزرگسالان نیز ظهور پیدا میکند. در نوجوانی تغییرات هورمونی سبب ترشح چربی بیشتر در پوست میگردد و در بزرگسالان در میان زنان بیشتر شایع است. بروز آنها در دوران بارداری، هنگام استفاده از قرصهای ضدبارداری (البته برخی قرصهای ضدبارداری جوش را درمان میکنند) و در سیکل ماهیانه، باعث شده تا زنان بیشتر از مردان این نوع جوشها را در بزرگسالی تجربه کنند.

   درمان

یک راه درمان، جلوگیری از جمع شدن چربی در منفذهای پوست است، اگر یک کیسه چربی زیرپوست جمع شود، باکتری و آلودگیها را به درون خود جذب میکند. متخصصین پیگیری یک رژیم غذایی مناسب و همزمان با آن ضدعفونی کردن پوست را پیشنهاد میکنند.
مشورت با یک پزشک متخصص برای گرفتن پیشنهادات وی و مصرف داروهای احتمالی برای کنترل علائم انواع جوش
ها ضروری است.

 

https://shoma-weekly.ir/eNLjPL