مجلس

الزامات بودجه ۱۳۹۵ تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

دولت محترم باید در بودجه سال ۹۵ مد نظر داشته باشد؛ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی، مبنای بودجه آتی باید همین نگاه باشد. لذا بودجه ۹۵ باید به گونه‌ای تنظیم شود که سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور محقق بشود.
کمتر از ۱۵ روز به وقت قانونی، ارائه بودجه سال۹۵ به مجلس باقی است؛ این درحالی است که دولت با توجه به پایان سال برنامه پنجم توسعه هنوز لایحهای با عنوان برنامه ششم به مجلس نداده است. به هر سوی با توجه به الزامات و ضروریات اقتصادی کشور دولت یازدهم باید سومین بودجه سالانه خود رابه مجلس ارائه دهد؛ هرچند سالانه نکاتی از سوی کارشناسان برای نوشتن بودجه واقعی و مستقل از درآمدهای نفتی مطرح میشود؛ اما بودجه ۹۵ با تاکید براصل تقویت تولید و نگاه ویژه به اقتصادی درون زا، الزاماتی را میطلبد که نباید از دید دولتمردان مغفول بماند.

سید ناصرموسوی لارگانی عضوکمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: به نظر میرسد مهمترین الزامی که دولت محترم باید در بودجه سال ۹۵ مد نظر داشته باشد؛ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی، مبنای بودجه آتی باید همین نگاه باشد. لذا بودجه ۹۵ باید به گونهای تنظیم شود که سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور محقق بشود.

وی افزود: متاسفانه علی رغم اینکه بیشتر از دوسال است که معظم له بر این نکته تاکید دارند ولی به اعتقاد بنده نه تها دولت بلکه مجلس نیز اقدام جدی در جهت تحقق آن انجام نداده است. البته بحثها و نظرهای بسیاری مطرح شد و این موضوع در سخنرانیها زیاد به بحث و بررسی گذاشته شد، اما متاسفانه در عمل آن هدف نهایی دیده نشد و نه دولت و نه مجلس، برای تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه مهمی ارائه نداد.

وی در ادامه سخن تصریح کرد: از دیگر الزاماتی که دولت باید در بودجه نویسی سال آینده در نظر داشته باشد، بحث رکود اقتصادی است. دولت باید به جد پیگیر راههای خروج از رکود باشد. در شرایط کنونی با اظهارتأسف باید بگوییم که صنعت کشور فلج شده است، به طوری که فعالیت صنعتگران ما رو به تعطیلی است. در حقیقت این صنعتگرن ازسوی بانکها تحت فشارهستند و از طرفی با سازمانهای مالیاتی، بیمه و تأمین اجتماعی؛ به هر جهت با افزایش هزینهها، دیگر تولید مقرون به صرفه نیست و منجر به تعطیلی کارهای تولیدی شده است.

موسوی تاکید کرد: بنده معتقدم دولت باید در بودجه آتی بستههای حمایت از تولید کنندگان را در نظر بگیرد تا از رکود بازار خارج شویم. زیرا این رکود خود میتواند تهدیدی برای کشور محسوب شود. مطابق آمارهای رسمی تعداد بیکاران بالای ۵/۳ میلیون نفر است اما مطابق آمار غیر رسمی بیش از این در جامعه بیکار داریم. بنابراین اگر ما نتوانیم از رکود خارج شویم و عبور کنیم، طبیعتا به تعداد بیکاران افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: به صورت ملموس دریکی از شهرکهای صنعتی شهرستان فلاورجان از اواخر سال ۹۳ بیش از شش هزار نفر بیکار شدند که این موضوع خود میتواند خطر بزرگی برای کشور باشد. به هر جهت با بیکار شدن افراد، بزهکاری و آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد، یعنی برخی برای تأمین هزینههای زندگی به کارهای غیر قانونی روی میآورند.

همچنین سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر عملیاتی بودن بودجه ۹۵ اظهار داشت: به نظرمن در بودجه نویسی، بودجه باید به سمت عدد و رقم واقعی پیش برود. البته این موضوع را دولت در سال گذشته رعایت کرد و سعی کرد تا چنین فضایی را ایجاد کند؛ هر چند که نتوانست نقدینگی جور کند و تسهیلات کاملی را بدهد، اما کار حبابی هم نکرد. معتقدم این حرکت روبه جلو بود. لذا اولین شرط بودجه امسال باید بودجهای عملیاتی باشد.

وی با اشاره به اولویتهای کشور خاطر نشان کرد: نکته مهمتر این است که بودجه امسال باید بر اساس پایههای تولید بسته شود. به خصوص در حوزه تولید کشاورزی؛ زیرا معتقدم تولید کشاورزی، تولید زود بازده است و در‌‌ همان سال بازده آن قابل مشاهده است. همچنین به مسئله آب باید توجه ویژه بشود، زیرا آب مبنای بسیاری از تولیدات در بخش کشاورزی، صنعت، انسانی، شرب و خدمات است، به همین خاطر مقام معظم رهبری نیز توجه ویژهای به این حوزه داشته و پول ویژهای به این امر اختصاص دادهاند؛ که باید از این فرصت به درستی استفاده شود تا ما بخشهای دیگر را سامان دهیم.

حسینی در ادامه با بیان ضرورت نگاه عدالت محور دربودجه سال آینده تاکید کرد: اعتقاد دارم در بودجه باید به حوزه محرومین و طبقات آسیب پذیر جامعه توجه ویژه شود. ممکن است ما پول زیادی برای تاسیس کارخانه و یا مراکز تولیدی نداشته باشیم اما میتوانیم با نگاه ویژه به طبقاتی از جامعه که امکان زندگی ندارند، این فشار سنگین تامین معاش را برای این قشر کاهش دهیم؛ به هر جهت انقلاب ما انقلاب مستضعفین است.

وی تصریح کرد: نگاه عدالت محور جز مهمات بودجه است و باید به موضوعاتی چون اشتغال، فقر اجتماعی و حاشیه نشینی و توجه به قشر آسیب پذیر جامعه به دقت پرداخته شود. به نظر من بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی، همین توجه به قشر آسیب پذیر است و ما باید کمک کنیم تا بسترهای این آسیبها تقویت شود تا کم کم این حوزههای آسیب پذیر از بین برود.

نماینده مردم قائمشهر در ادامه به حوزه امنیت اشاره داشت و اظهار کرد: یکی دیگر از حوزههای مهم بودجه سال آتی حوزه امنیت است که باید به آن توجه ویژه کرد؛ بحث مرزها، درگیریهای کشورهای منطقه، کمک ویژه به وزارت اطلاعات، نیروهای نظامی اعم از انتظامی، سپاه و ارتش و... باید در نظر گرفته شود به طور کلی ما باید در بخش امنیتی خوب هزینه کنیم، البته تا کنون مجلس در این راستا خوب عمل کرده است.

وی یادآور شد: از دیگر موضوعات مهم، جوانان هستند که باید از حیث معاش جوانان توجه ویژه شود. البته ناگفته نماند که بنده معتقدم در بخش آموزش و پرورش یکی از اقشاری که باید در بودجه سال آینده به آنها توجه خاص شود، معلمان هستند؛ به نظر من در حق آنها در این سالها احجاف شده که با افزایش حقوق میتوان این موضوع را در نظر گرفت.

حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به رکود حاکم بر بازار یادآور شد: برای خروج از رکود اقتصاد کشور ما قانون تصویب کردهایم که باید الزامات قانونی آن رعایت شود. اینکه ما قانون بنویسیم و مردم را امیدوارکنیم ولی اجرا نکنیم؛ صحیح نیست. بعد از قانون نویسی، اجرای درست قانون مهم است؛ به هر جهت در مسیر اجرای قانون دو نتیجه حاصل میشود یا این قانون منتج به اصلاح و حل مساله شده است یا خیر! اگر بعد از اجرای قانون مشکلات حل نشد، دولت باید بلافاصله اشکالات قانون را تشخیص دهد و با ارائه لایحه به مجلس اصلاح آن را خواستار شود و مشکلات را مرتفع کند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت قبل از تنظیم برنامه بودجه سالانه باید برنامه ششم توسعه را تنظیم کند و مطابق برنامه، بودجه ۹۵ را تنظیم کند. البته در جلساتی که با آقای نوبخت داشتیم، این موضوع گوشزد شد و انتظار است که این برنامه زودتر به مجلس ارائه شود.

https://shoma-weekly.ir/LE7X0p