جامعه

التهاب مداوم، تکنیک رسانه‌های بیگانه در روزهای اخیر

یک کارشناس رسانه از تکنیک ایجاد التهاب مداوم در رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه گفت و بیان کرد: التهاب مداوم باعث می‌شود نظام حاکم مشغول و درگیر باشد و برای مخاطب نیز استرس و التهاب ایجاد می‌کند.

علیرضا داودی از تکنیک ایجاد التهاب مداوم در رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه گفت و بیان کرد: التهاب مداوم باعث می‌شود نظام حاکم مشغول و درگیر باشد و برای مخاطب نیز استرس و التهاب ایجاد می‌کند؛ مخاطبی که این روند را نمی‌پسندد دچار استرس می‌شود و مخاطبی که به دنبال بهانه برای حضور در این روند است، دچار پریشانی زمانی می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه از تعیین موعد برای حضور خیابانی می‌گویند و هر بار به یک بهانه این کار را انجام می‌دهند اظهار کرد: در این میان ممکن است چند نفر در خیابان حاضر شوند، شعاری بدهند و سپس بروند؛ اما رسانه‌های بیگانه تصاویر همین حضور اندکِ کمتر از ده‌نفره را به نشانه موفقیت در میدان منتشر می‌کنند.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به خط اتصال میان میدان و رسانه بیان کرد: آنها به مستند کردن برخی موضوعات به عامل درونی متوسل شده‌اند. دو روز پیش بی‌بی‌سی یک بسیجی را پای خط آورد؛ اما در همان چندثانیه‌ای که با یکدیگر صحبت می‌کردند چندین تناقض ایجاد شد که نشان می‌داد آن فرد اصلاً بسیجی نبوده است. آنها سعی می‌کنند موضوعاتی که خارج از دسترس مخاطب است را با عامل درونی تبدیل به یک مستند کنند.

وی افزود: اگر یک آمریکایی اعلام کند از اغتشاشات در ایران حمایت می‌کنیم، باعث می‌شود به آن اظهارنظر به‌عنوان یک مستند برای خرابکاری آمریکا در ایران استناد کنیم. رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان نیز از همین روش استفاده می‌کنند و شروع به ساختن کاراکترها و آدم‌هایی کردند تا نشان دهند نارضایتی سیستمی و وجود دوگانه در مدل‌های برخورد فرایندی در ایران وجود دارد.

https://shoma-weekly.ir/8WdY0J