مجلس

اقد‌ام کنگره آمریکا ناقض برجام

مسئولین ما باید‌ غیرت ملی د‌اشته باشند‌ و غیرت ملی خود‌ را به کار گیرند‌ و به این موضوع پاسخ محکمی بد‌هند‌ و با تجزیه و تحلیل به د‌نبال رفع و رجوع آن نباشند‌ و د‌ر چارچوب مسائل د‌یپلماسی منفعل عمل نکنند‌. با تصویب این قانون آمریکایی ها اعلام کرد‌ه‌اند‌، ایران هم رد‌یف کشورهای فوق است و هرکسی هم که بخواهد‌ با ایران ارتباط د‌اشته باشد‌ از نظرآنها آد‌م مشکوکی است. لذا این ارتباطی که آنها خواهانش هستند‌، برقرار نشد‌ه است.
لایحه بودجه آمریکا در حالی در کنگره این کشور مورد بررسی قرار گرفت که مطابق ماده 207 لایحه بودجه سالانه آمریکا، اگر 38 کشور اروپایی و غربی به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان سفر بکنند تا 5 سال برای آنها روادیدی صادر نمی شود. در این رابطه دوتن از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی با هفته نامه «شما» به گفتگو نشستند:

آصفری: باز کردن سانتریفیوژها را متوقف کنید

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص این اقدام دولت آمریکا گفت: این رفتار آمریکایی ها نشان از خوی نژادپرستی آمریکایی ها است، به طوری که امروز آمریکایی که تاریخ و سبقه آن به کمتر از چند صدسال نمی رسد، برای کشورایران که دارای تمدن کهن چندین هزار ساله است، تعیین تکلیف میکند. این اقدام آنها حاکی از زیاده خواهی و نقض برنامه برجام است وتوقع این بود که کمیتهای که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه بدهد و از اجرائیات برجام و اقدامات اعتمادساز جمهوری اسلامی جلوگیری کند، که این تکلیفی است در مقابل این مصوبه کنگره می توان گرفت.

وی تصریح کرد: عدم ورود 38 کشورهای اروپایی به ایران و محدود شدن این ورود و خروج ها، با پیش شرط از پنج سال قبل سفر نکرده باشند! به نوعی بیاحترامی و اهانت به این 38 کشور هست . نکته حائز اهمیت با این مصوبه دولت آمریکا نقض برجام کرده است ما باید به صورت جدی اعلام موضع کنیم و توقع از دولت و تیم مذاکره است که نسبت به جمع آوری سانتریفیوژها و قلب رآکتور دست نگه دارند و جلوی این اقدامات مشترک را بگیرند .

نماینده مردم اراک در ادامه افزود: آمریکاییها نشان دادند که هیچگاه قابل اعتماد نیستند، رویکرد آنها فریبکارانه است همان طور که حضرت آقا بارها فرمودند؛ متاسفانه این الفاظ را به کار می برد که خودش مهد تروریست است. کشورهای عراق و شامات و ایران که دارای تمدن کهن است، تروریست پرور نیست؛ امروز بر همگان پر واضح است که حضور آمریکا در عراق جرقه های تروریست را در این منطقه روشن کرد. لذا نسبت به این موضوع از کمیسیون مشترکی که در 5+1 شکل گرفته که بایستی هرکدام از طرفین نقض برجام داشته باشد، باید وارد عمل بشود و دنبال کنند.

وی با اشاره به نامه نمایندگان به رئیس جمهور گفت: بیش از 50 نفر در
نامه ای به د
ولت تاکید داشتند که با توجه به اقدامات کنگره آمریکا ، نسبت به اقدامات اعتمادساز دولت در قضیه برجام و پاسخ محکم و کوبنده بدهد.

سوری : غیرت ملی اجازه انفعال دستگاه دیپلماسی در برابر اقدام کنگره را نمی دهد

حجت الله خدایی سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اقدام کنگره آمریکا در طرح و قانون محدودیت سفر به ایران و بلوکه شدن مقداری از اموال کشور به عنوان غرامت، را نقض برجام دانست و اظهار داشت: به نظر بنده اقدام اخیر کنگره آمریکا نقض برجام و نقض لبخندهای دیپلماسی است که توسط جان کری به هیئت ایرانی و تیم مذاکره زده شد و آقای اوباما هم خیلی زود چهره آمریکاییها را نشان داد و عکس تمام وعده و وعیدهای خود عمل کردند.

وی افزود: متاسفانه این یک تحریم فریب کارانه جدید است تا ما را به شک بیاندازند به طوری که القا کنند که این تحریم به نام برجام نیست و ازطرفی ممنوعیت ورود به آمریکا برای کسانی که برای مشارکت اقتصادی وتجارت و یا گردشگری وارد ایران می شوند را تصویب کرده اند. نکته دیگر قرار دادن اسم کشور ایران در کنار سوریه که الان ناامن است و آماج حملات تروریستها است و یا در کنار کشور عراق که در زمان صدام به دوکشور حمله کرده و یا سودان و... این قیاس آنها اصلا صحیح و درشان ملت ایران نیست.

نماینده مردم لرستان در مجلس نهم تاکید کرد: به نظر می رسد مسئولین ما باید غیرت ملی داشته باشند و غیرت ملی خود را به کار گیرند و به این موضوع پاسخ محکمی بدهند و با تجزیه و تحلیل به دنبال رفع و رجوع آن نباشند و در چارچوب مسائل دیپلماسی منفعل عمل نکنند. با تصویب این قانون آمریکایی ها اعلام کردهاند، ایران هم ردیف کشورهای فوق است و هرکسی هم که بخواهد با ایران ارتباط داشته باشد از نظرآنها آدم مشکوکی است. لذا این ارتباطی که آنها خواهانش هستند، برقرار نشده است.

وی تصریح کرد: نظر بنده این است که ما مطابق فرمایش حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، همان طوری که در طول این 37 سال در برابر استکبار جهانی ایستادیم و با اینکه هزینه هایی را از دست داده اما منفعت و پیشرفتهایی را زیر سایه تحریمها به دست آوردیم ، لذا ما باید همین روند را در جهان ادامه دهیم و به دنبال جلب رضایت و لبخندهای سیاسی دشمن نباشیم، بهتراست که لبخند خدا را در نظر داشته باشیم .

https://shoma-weekly.ir/XwpgDv