مجلس

اقدامات کنگره آمریکا به روند مثبت مذاکرات آسیب می‌زند

اقدامات اخیر کنگره آمریکا بر خلاف توافقات اولیه‌ای که بین طرفین انجام گرفته است. به هر جهت یک طرف گروه ۵+۱ و آمریکایی‌ها هستند و تصمیمات آن‌ها موثر است لذا این گونه رفتار‌ها باید کنترل شود.
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با اقدام اخیر کنگره آمریکا و تهدید بر تشدید تحریمها بر علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: قاعدتا اقدامات کنگره آمریکا و تشدید تحریمها بر علیه جمهوری اسلامی ایران، به روند مثبت گفتگوها و مذاکرات آسیب میزند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامیخاطر نشان کرد: اقدامات اخیر کنگره آمریکا بر خلاف توافقات اولیهای که بین طرفین انجام گرفته است. به هر جهت یک طرف گروه ۵+۱ و آمریکاییها هستند و تصمیمات آنها موثر است لذا این گونه رفتارها باید کنترل شود.

وی افزود: باید توجه داشته باشید که برخی تصمیماتی که از طرفین مشاهده میشود، برای پاسخ گویی به فشارهای داخلی خودشان است. لذا در یک موردی که چنین مسایلی از سوی کنگره مطرح بود، اوباما اعلام کرده بود، اگر کنگره این اقدامات را انجام دهد من جلوی آن میایستم؛ بر اساس تعهدات طرفین باید نسبت به اصل توافق و آنچه که مطرح شده است متعهد باشند.

سبحانی نیا تصریح کرد: در یکی از بندهای توافقنامه صریحا آمده است تا زمانی این مذاکرات برقرار است، نباید هیچ گونه تحریمی صورت پذیرد؛ لذا این مسایل باید کنترل شود. امیدواریم دولت آمریکا به این اصل توجه داشته باشد.

همچنین هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه گفت: طبیعی است که اساس مذاکرات طرح اقدام مشترک است و مذاکرات بعدی است. لذا محور اصلی مذاکرات این مسایل هستند، این سخنان کنگره حواشی است که نباید زیاد به آن توجه شود.

https://shoma-weekly.ir/vtBsw5