مجلس

اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران نقض صریح برجام است

اتهامات و اقدامات مقامات آمریکایی علیه کشور ما بسیار زیاد است؛ آنها ایران را در بمب گذاری هتل عربستان (1986) و انفجارات لبنان (1983) متهم کرده اند و غرامت مطالبه می کنند و از این اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در پرونده آمریکایی‌ها بسیار است.
ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته ای مجلس با تاکید بر اینکه اقدامات اخیر آمریکاییها برخلاف برجام بوده اظهار داشت: در توافقنامه ای که تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و کشورهای 1+ 5 صورت گرفت، براساس مقدمات برجام و از باب تاکید در بند 28 متن برجام به صراحت اعلام شده است که کشورها باید سعی کنند در فضایی مبتنی بر همدلی و آرامش امکاناتی را به وجود آورند تا این برجام اجرا شود .

این کارشناس مسائل هستهای افزود: اما شاهدیم که آمریکاییها، برخلاف ماده 28 برجام، به صورت زنجیره ای، اقداماتی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داده که نشان از بد عهدی آمریکاییها و نقض برجام است. این درحالی است که هنوز ما به اجرائیات وارد نشده ایم که طرف مقابل اینگونه عمل می کند.

کارخانه یادآور شد: در نظر بگیرید، اگر جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خودش عمل کند و قلب رآکتور اراک را که بیش از بیست سال توسط مهندسین ایرانی ساخته را بیرون آورد و تمام کانالها و منافذ آن را با بتن پر کند، جمهوری اسلامی ایران دیگرچیزی نخواهد داشت تا برای مذاکرات احتمالی آینده با دستان پر وارد عرصه مذاکرات شود.

وی با بیان اینکه اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران منحصر به مسائل هسته ای نبود ،تصریح کرد: اقدامات آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی ایران منحصر به مسائل هسته ای نبوده ، چنانچه اخیرا با مصوبه ای کشور ایران را جز کشورهایی قرار داده است که شهروندان 38 کشور جهان در صورت سفر به ایران با محدودیت، صدور ویزا مواجه خواهند شد. اما آنچه قابل تامل است،بیشترین طرف معامله در مبادلات تجاری، بازرگانی و سرمایه گذاری با ایران از همین 38 کشورهستند، لذا این محدودیت صدور ویزا، برای ورود و خروج این افراد به آمریکا سخت تر خواهدشد؛ و ممکن است این همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران را
تحت
شعاع قرار دهد و دیگر صورت نگیرد.

کارخانه ادامه داد: این عملکرد آمریکا مسبوق به سابقه نیست؛ محدودیت روادید آمریکا فضای بین المللی مسمومی را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است که همین امر چالش های بسیار شدیدی برای کشور ما به وجود آورده است. طبیعی است وقتی شهروند کشور اروپایی بداند با محدودیت ویزا مواجه شده، احساس ترس می کند. لذا حضور سرمایه گذاران، توریستهای خارجی در ایران کمرنگ خواهد شد. حتی شهروندانی که 5 سال قبل به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده اند، ازنظر آمریکاییها زیرسوال هستند و صدور ویزا برای آنها با مشکل مواجه شده است؛ این اقدام کنگره کل روح برجام را تحت شعا ع قرار می دهد؟ رفع تحریم ها از اولویت های مذاکرات هسته ای بود، لذا با این محدودیتی که آمریکا ایجاد کرده، کشورهای غربی برای سرمایه گذاری و مبادلات اتباع وتجاری خود در ایرانصرف نظر خواهند کرد، و بدین وسیله تحریم ها با همان رویه قبلی اما با شیوه جدیدی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی یاد آور شد: از دیگر مصادیق کارشکنی های آمریکاییها می توان به مسئله آزادی و گروگان گیری آمریکایی ها اشاره داشت که آنها به ازای هر گروگان آمریکایی، حدود 4 میلییون 4000 هزار دلار از دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران را برداشت کردند. شاید آمریکاییها تصورکنند تا پایان اجرائیات برجام می توانند با اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ، از دارایی های بلوکه شده برداشت کنند و به صورت
زنجیره ای تا قبل از روز اجرای برجام مطالبه گری کنند. حقیقت این است که باید از طرف جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی، عکس العمل قاطع و اقدام متقابلی صورت بگیرد .

عضو کمیسیون برجام خاطر نشان کرد: معتقدم دولت و مجلس باید قاطعانه با این موضوع برخورد و اقدام کنند و جلوی این یورش های ظالمانه آمریکا را بگیرند. البته آمریکا تصور می کند که سنگر دفاعی جمهوری اسلامی ایران با اجرایی شدن برجام قابل نفوذ شده و سعی بر نفوذ بیشتری دارد.

ابراهیم کارخانه به دیگر تحریم های کنگره آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکاییها دائما با مصوبات نیروهای نظامی و دفاعی ما را تحریم می کنند، این در حالی است که فعالیتهای دفاعی نظامی هرکشور و ساخت سلاح های متعارف در هیچ قانون و منشور بین المللی نقض نشده است. فعالیتهای موشکی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا جایگاه دفاعی و نظامی ما است و این موضوع هیچ ارتباطی با مسائل هسته ای ندارد و نخواهد داشت.

نماینده مردم همدان با اشاره به اتهامات متعدد مقامات آمریکایی خاطر نشان کرد: اتهامات و اقدامات مقامات آمریکایی علیه کشور ما بسیار زیاد است؛ آنها ایران را در بمب گذاری هتل عربستان (1986) و انفجارات لبنان (1983) متهم کرده اند و غرامت مطالبه می کنند و از این اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در پرونده آمریکاییها بسیار است.

وی در پایان به آخرین اقدام آمریکاییها اشاره داشت و گفت: متاسفانه رئیس جمهورآمریکا با امضای اعتبار نامه ای در رابطه با جنگ در فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی ایران در جهت براندازی جمهوری اسلامی امضا کرده است. در حالی که مطابق ماده 28 برجام با صراحت عنوان شده که طرفین باید در فضایی آرام امکانات لازم را فراهم کند؛ اما آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی ایران از طریق اهرم فضای مجازی بودجه تصویب می کنند و این نقض صریح و صد در صد بند 28 برجام که دولت جمهوری اسلامی در دفاع از حقوق ملت ایران عزتمندانه و قدرتمندانه برخورد کند و اجرای برجام را متوقف کند .

https://shoma-weekly.ir/HJzdDh