مجلس

اقتصاد مقاومتی ساختاری عملیاتی برای برون‌رفت از شرایط سخت است

رفع تحریم‌ها تنها راه نجات ما نیست، شاید یک سوم این مشکلات مربوط به تحریم‌ها است و یک سوم دیگر آن بحث توجه به ظرفیت‌های درونی و ترمیم آن و مابقی آن به مسائل منطقه مربوط شود، لذا آنچه که ما را می‌تواند در این عرصه کمک کند، اقتصاد مقاومتی است. اقتصادی که باید بر اساس مبنای تغییر زیرساخت‌ها به وجود آید نه بر اساس انگاشته‌های شعاری و ذهنی؛ اگر این امر محقق شود توانسته‌ایم آن نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری را اجابت کنیم.
اقتصاد مقاومتی بهعنوان یکی از کلیدیترین موضوعات حیاتی اقتصاد کشور است که با رویکرد تغییر ساختار اقتصادی و توجه به ظرفیتهای درونی میتواند بهعنوان تنهاترین راه برونرفت از مشکلات اقتصاد کشور تلقی شود. از این رو با توجه به اینکه این مهم بهعنوان دغدغه و مطالبه بارها بارها از سوی رهبری معظم انقلاب تاکید شده است، لزوم توجه و ضرورت آن نیز در ابلاغ سیاستهای برنامه ششم توسعه دیده میشود.

جواد هروی، نماینده مردم قائنات در نهمین مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: نگاه تیزبینانه رهبری در بسیاری از موضوعات همیشه برای ما نسخه علاج بوده و هرگاه ما توجه جدی به این قضایا داشتیم، توانستهایم از این مسیر استفاده لازم را ببریم؛ جای خوشبختی است که ما از رهبری برخوردار هستیم که تمام سوابق اجرایی و اداری و مجلس را دارند، لذا با اشرافی که ایشان بر تمام مسائل و دستگاههای ذیربط کشور دارند، هر موضوعی که مطرح میکنند، کاملا کارآمدی و عملیاتی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: به نظر من بحث اقتصاد مقاومتی، یک دستورالعمل عملیاتی، برای ساختار موجود کشوری است که میخواهد خود را از چالشهای اقتصادی غیری چون شرق و غرب که پنجه بر اقتصاد کشورش انداخته، رها یابد. در واقع اقتصاد مقاومتی راهکارهایی را برای خیزش و احیای مجدد اقتصاد درونی و داخلی نشان میدهد که این راهکارها به صورت جدی و عملیاتی میتواند مطرح شود.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر گذشته به خصوص ماههای گذشته این نگاه بیشتر یک نگاه شعاری دیده شده است و ما نتوانستیم خیلی جدی وارد این معرکه شویم و آن را تجهیز کنیم و در ساختار اقتصادی خودمان وارد کنیم.

هروی یادآور شد: بنده معتقدم که هر کاری را باید به صورت جدی ورود کنیم؛ اگر بخواهیم حرکت شعارگونه داشته باشیم و صرفا آمار و ارقامی را ادارات و دستگاهها ارائه دهند، اصل قضیه تخریب میشود. به همین دلیل در سالهای گذشته از سوی مسئولین به اقتصاد مقاومتی به صورت جدی پرداخته نشده است، اما تاکیداتی که خود معظم له در سخنرانیها و ابلاغ سیاستهای کلی داشتهاند، مسئولین را به این درایت و صراحت رسانده که باید به این مقوله توجه جدی کنند.

وی با بیان اقدامات مجلس در این حوزه خاطر نشان کرد: مجلس در ماههای گذشته، در کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیونها و صحن سعی کرد تا به مسئله اقتصاد مقاومتی نه از زاویه شعار، بلکه از زاویه یک تجویز و راه حلی برای برونرفت از عوارض موجود که منجر به ضعف اقتصاد فعلی کشور شده بنگرد. من تصور میکنم، امروز با توجه به پیگیریهای که خود معظم له میکنند و با توجه به اینکه مجلس در این عرصه ورود خوبی داشته که معمولا نتایج تحرکات و تصمیمات مجلس بلافاصله دیده نمیشود و زمان کافی برای اجراییشدن را میطلبد، لذا با توجه به اقدامات مجلس که قوانین و دستورالعمل لازم را صادر کرده است، ما در فرصت آتی با شرایط بهینهای از این اقتصاد مواجه خواهیم شد. هروی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بیشتر از اینکه یک درمان ساده باشد، یک جراحی عمیق است؛ ما در زمانی که میگوییم در اقتصاد مقاومتی باید به بحث حمایت از شرکتهای دانش بنیان پرداخته شود و حمایتهایی از کارگاههای تولیدی با پرداخت تسهیلات از تولید داخلی باشد، نیاز داریم که اسباب و لوازم اولیه این موضوع را فراهم کنیم. اما زمانی که بانکهای ما هنوز با سود کلان بالای 20 درصد میخواهند به واحد تولیدی کمک کنند که این کمک هیچگاه به درد آنها نخواهد خورد! چگونه انتظار داریم که بتوانیم بنیه اقتصادی خود را تقویت کنیم؟ به همین خاطر در بحث تسهیلات بانکی، باید به سمتی برویم که بانکها را موظف کنیم با تسهیلات زیر 10 درصد به واحدهای تولید کمک کنند.

وی در ادامه یادآور شد: همچنین بحثی که مجلس در کمک یارانهها به بخش صنوف تولیدی و صنعتی مصوب کرد، به صورت جدی به آن پرداخته نشده است؛ به طوری که معاون اول رئیسجمهور به تازگی این موضوع را اعلام کرده که ما میخواهیم با جدیت پیش برویم و آن حقی که باید به کارگاهها و کارخانههای تولیدی داد را بدهیم. اینها نشاندهنده آن است که کار، کار سادهای نیست؛ بلکه یک کار بنیادی و زیرساختی است.

هروی در پایان تاکید کرد: رفع تحریمها تنها راه نجات ما نیست، شاید یک سوم این مشکلات مربوط به تحریمها است و یک سوم دیگر آن بحث توجه به ظرفیتهای درونی و ترمیم آن و مابقی آن به مسائل منطقه مربوط شود، لذا آنچه که ما را میتواند در این عرصه کمک کند، اقتصاد مقاومتی است. اقتصادی که باید بر اساس مبنای تغییر زیرساختها به وجود آید نه بر اساس انگاشتههای شعاری و ذهنی؛ اگر این امر محقق شود توانستهایم آن نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری را اجابت کنیم.

https://shoma-weekly.ir/SFUvnH