مجلس

افزایش کارت زرد‌های کابینه یازدهم نشان از عملکرد ضعیف دولت دارد

این موضوع نشان‌دهنده این است که این وزرا نسبت‌به عملکردشان ضعف‌هایی دارند و گرفتن کارت زرد نشان از آن است و هم اکنون وزیر اقتصاد و آموزش و پرورش دو کارته هستند.
فاطمه رهبر، نایب رئیس کمیسیون اصل 90، در رابطه با کارت زرد وزرای کابینه یازدهم اظهار داشت: مطابق آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی اگر وزیری سه کارت زرد از مجلس دریافت کند، زمینه استیضاح فراهم میشود، نیازی نیست برای فرایند استیضاح امضای نمایندگان جمعآوری شود. اکنون برخی از وزرا دو کارته هستند و سومین کارت زرد به منزله ایجاد زمینه استیضاح آن وزیر است.

وی افزود: این موضوع نشاندهنده این است که این وزرا نسبتبه عملکردشان ضعفهایی دارند و گرفتن کارت زرد نشان از آن است و هم اکنون وزیر اقتصاد و آموزش و پرورش دو کارته هستند.

رهبر در خصوص اقدام اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تکذیبه وزیر گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با تکخوانی، خواننده زن در مراسم یادشده تکذیبهای را اعلام کردند و خود را ملزم به موازین شرعی و اسلامی دانستند؛ در رابطه با آلبوم منتشرشده هم عنوان میکنند که همخوانی بوده است؛ اما به نظر من اینها بهانهجویی است؛ زیرا این مراسم مختص این فرد برگزار شده و صدای غالب، صدای یک زن است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار «شما» که آیا این روند دولت یازدهم قبحشکنی و هنجارشکنی محسوب نمیشود و دولت از این روند چه هدفی را دنبال میکند؟ اظهار کرد: متأسفانه این روند قبحشکنی را ما در زمینههای مختلف و در وزارتخانههای دیگر چه درباره عملکردشان و چه نسبتبه بیان مواضعی که وزرای مختلف میگیرند، نشان میدهند که بعضاً هنجارشکنیهایی در جامعه صورت میگیرد. حال چه در زمینه تخصصی خود و چه در زمینه فرهنگسازی که ممکن است در جامعه شکل بگیرد.

رهبر افزود: متأسفانه در وزارت ورزش و جوانان، در زمینه ورزش به نوعی ما این هنجارشکنیها را شاهدیم و خبرهای خوبی را از فدراسیون بانوان نداریم؛ بهطوریکه تمرینهایی که انجام میدهند یا نوع پوشش آنان یا اختلاط بین زن و مرد در برخی از فدراسیونها در خارج از کشور یا استفاده از مربی مرد برای بازیکنهای خانم و... از گزارشهایی بوده که رسیده است. وی خاطر نشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از این قبیل خبرها دیده میشود، اعتراض مراجع و علما را در قبال عملکردشان دربر داشته است. حتی در برخی از وزارتخانهها عملاً کار متوقف شده است. بهعنوان مثال در وزارت راه و شهرسازی اعتراضاتی به برخی از مدیران قبلی اعلام می‌‌شده که متأسفانه بعد از گذشت تقریباً دو سال هیچگونه عملکرد مثبتی در شرایط فعلی صورت نگرفته است.

نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر ادامه داد: جای تأسف است که در اغلب وزارتخانهها نوعی بیتفاوتی و هنجارشکنی و تعطیلی کار وجود دارد. این مسائل با مشکلاتی که موجود است، هم مطالبات مردم را بالا میبرد و از طرفی، به وضعیت موجود رسیدگی نمیشود. نارضایتی از آموزش و پرورش و نارضایتی والدین از امور آموزشی فرزندان و اعتراضاتی که مربیان و معلمان و مدیران مدارس از شرایط نامناسب در این وزارتخانهها، کم نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در رابطه با عملکرد وزارتخانهها مجلس تا جایی که امکان داشته، ورود پیدا کرده و سؤالاتی را از وزرا مطرح کرده است که وزرا باید بهترتیب به مجلس بیایند و پاسخگو باشند. اما هم اکنون بحث بودجه در مجلس مطرح است و مطابق آییننامه ما نمیتوانیم دستور جلسه را متوقف کنیم؛ مگر اینکه کار بودجه زودتر از اسفندماه تمام شود تا چند سؤال در دستور کار مجلس قرار گیرد، در غیر این صورت تمام سؤالات به سال آینده موکول میشود.

https://shoma-weekly.ir/WOGwmv