مجلس

افزایش واردات؛ یکی از ضعف‌های بودجه 94

راهکار تنظیم بودجه ای که وابستگی به نفت آن کاهش یافته است، صادرات است . اما متاسفانه در این بودجه واردات ما زیادتر است که این یکی از ضعفهای بزرگ بودجه 94 است
حمیدرضا خصوصی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با روند تصویب بودجه 94 و بایسته های آن اظهار داشت: با توجه به شرایط قیمت نفت و سیر نزولی آن ، وابستگی بودجه 94 به نفت یک سوم شده است که این موضوع ، خود فرصتی برای تنظیم بودجه ای است که وابستگی به نفت در آن کمتر باشد و ما با توجه به اعتبارات داخلی بودجه را تنظیم کنیم .

وی افزود: راهکار تنظیم بودجه ای که وابستگی به نفت آن کاهش یافته است، صادرات است . اما متاسفانه در این بودجه واردات ما زیادتر است که این یکی از ضعفهای بزرگ بودجه 94 است که در کمیسیون تلفیق و کمیسیونهای تخصصی باید توجه خاصی شود .زیرا اگر ما نتوانیم وضعیت واردات را تنظیم کنیم ، موضوع اقتصاد مقاومتی را نا دیده گرفتهایم. رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان ادامه داد: عمده ترین بحث در در اقتصاد مقاومتی این است که ما بر روی پای خود بایستیم، و مقابله کنیم . حال اگر واردات ما بیش از صادرات باشد این توازن را برهم خواهد زد و اقتصاد مقاومتی آسیب خواهد دید. در ابتدای انقلاب نیز حضرت امام (ره) بر این موضوع تاکید داشتند که ما مستقل عمل کنیم و در صادرات موثر باشیم. لذا ما چاره ای جز این نداریم که صادرات را افزایش دهیم . وی ادامه داد: از دیگر منابع تأمین اعتبارات، اخذ وجوه مالیاتی است که باید دقت نظر داشته باشیم که علی رغم آنکه 33 درصد از اعتبارات لایحه از این طریق تامین میشود ولی من معتقدم که هنوز شفافیت در اخذ وجوه مالیاتی نیست. خصوصی در ادامه با اشاره به افزایش مالیات ها و تبعات آن اظهار داشت: مسلما افزایش مالیات تبعات خود را خواهد گذاشت. زیرا از طرفی ما اصحاب صنایع و تولید کنندگان را می بینیم که با توجه به نوسانات بازار دلار و ارز ، ثبات اقتصادی ندارند که همین امر موجب یک واماندگی و واپس زدگی در آنها میشود که اصحاب صنایع و تولیدکنندگان به کونهای بایکوت می شوند لذا آنها در پرداخت مالیاتهایشان درنگ خواهند کرد. وی افزود: دولت باید برای رسیدگی به تولیدکننده آسیب دیده و به طور کلی در حمایت از تولید یکسری برنامهریزیهایی را داشته باشد. زیرا اگر دولت در راستای تولید کشور حمایتی نداشته باشد چگونه می تواند اخذ وجوه مالیات داشته باشد. بنابراین این تناقض وتضاد موجب خواهد شد که دولت نتواند مشکلات را دقیق پیگیری کند .نماینده مردم صومعه سرا خاطر نشان کرد: از طرفی ما برای تنظیم بودجه باید واقعیت نگر باشیم . زیرا اگر ما بودجه را مطابق واقعیتها تنظیم نکنیم، مسلما این موضوع مانند یک کابوس در تفکر اقتصادی ما رخنه خواهد کرد . و چون عملا نمی توانیم خود را به بازار جهانی نزدیک کنیم در نتیجه عدم رسیدگی به صنایع داخلی ، تولیدات را کاهش می دهد و در نهایت منجر به کاهش صادرات می شود و نتیجه این کاهش صادرات، افزایش واردات را در پی خواهد داشت که در تناقض با اقتصاد مقاومتی از سیاستهای کلی کشور است.

https://shoma-weekly.ir/KmqNsh