مجلس

افزایش غیر متعارف، فرارهای مالیاتی را افزایش می‌دهد

افزایش مالیات باعث می‌شود که ما فشار بر مالیات دهنده بیاوریم و همین امر ممکن است موجب شود که آن‌ها به سمت دفا‌تر غیر رسمی و کارهایی از این قبیل روی آورند.
حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به خبرنگار «شما»، در رابطه با افزایش مالیاتها در بودجه ۹۴ و تاثیر آن بر روند و معیشت مردم گفت: درست است که ما باید در حرکتی به سمت اخذ مالیات برویم و وابستگی به نفت را کاهش بدهیم، اما افزایش مالیاتها نباید به گونهای تنظیم شود که ما یک مرتبه وابستگی به نفت را تمام کنیم و از منابع اخذ مالیات درآمدها را تامین کنیم.

وی افزود: به هرجهت باید تعادلی برقرار باشد که توان پرداخت مالیات آن هم در شرایط رکود و شرایط موجود اقتصادی وجود داشته باشد، بنابراین ما نیاز داریم حمایت بیشتری از بخشهای تولیدی در کشور انجام بگیرد، چون هم نیازهای عمومی کشور متوقف بر تولید است و هم اشتغال و بیکاری مرتبط با این حوزه است.

عضو فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: در این شرایط اقتصادی کشور برای جهت دادن بودجه عمومی به سمت مالیات تنها، باید یک تعادل و نگاه عادلانهای وجود داشته باشد.

سبحانی نیا با اشاره به رکودی که در بازار وجود دارد، تاثیر این افزایش مالیاتی را منفی دانست و یادآور شد: این افزایش مالیات باعث میشود که ما فشار بر مالیات دهنده بیاوریم و همین امر ممکن است موجب شود که آنها به سمت دفاتر غیر رسمی و کارهایی از این قبیل روی آورند.

وی تصریح کرد: این امر باعث میشود تا کسانی که با رغبت مالیات پرداخت میکنند و به دلیل عدم پرداخت و عدم تعادل درآمد و هزینههای زندگی به یک راههایی کشیده شوند واز مالیات دادن فرار کنند. اگرعملا آنچه که در بودجه میبندیم واقعی نباشد، این مشکلات به وجود خواهد آمد. با توجه به اینکه باید بخش عمدهای از بودجه عمومی کشور از مالیات تامین بشود، به نظرمن باید با یک شیبی تنظیم شود که توان پرداخت آن برای مردم باشد.

نماینده مردم نیشابور در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی درخصوص گزارش کاهش ۱۷ درصدی رئیس جمهورخاطر نشان کرد: گزارش و آمارها در اینکه تورم کاهش پیدا کرده اجمالا به صورت جدی مطرح است. اما نکته مهم این است که این کاهش تا چه اندازه بر زندگی مردم تاثیر داشته است؟ البته متاسفانه باید بگویم که این کاهش تورم را خیلی درزندگی مردم شاهد نیستم.

وی افزود: موثر نبودن کاهش تورم در زندگی مردم به هردلیلی باید بررسی شود و اقدامات لازم صورت پذیرد تا شاهد یک گشایشی در امور روزمره مردم خصوصا قشر ضعیف جامعه باشیم و تاثیر کاهش تورم در زندگی مردم و در قیمتها و خرید مایحتاج عمومی احساس شود. ولی این مسئله را کمتر شاهد هستیم؛ امیدواریم دولت تدبیری کند، تا دریابد مشکل کار کجاست که تاثیر کاهش تورم را بر معیشت مردم و کاهش نیازهای عمومی آنها را ببینیم.

https://shoma-weekly.ir/7OiFGs