وی تاکید کرد: دولت به محض وقوع حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و همچنین بروز سوانحی مثل فروریختن ساختمان متروپل در صحنه حاضر بود و اعضای کابینه در جریان هرکدام از این رخدادها به میان مردم رفتند و ضمن همدردی با اتخاذ سیاست ها درست و اصولی درجهت رفع آلام مردم آسیب دیده کوشیدند.این کارشناس حوزه روابط بین الملل با اشاره به برقراری توازن در حوزه سیاست های داخلی و خارجی از سوی دولت سیزدهم گفت: طبیعتا سیاست داخلی و خارجی در هر دولتی باید به موازات همدیگر پیش برود و زمانی یک دولت موفق خواهد بود که بتواند اقدامات و سیاست گذاری های خود را در هر دو بخش به صورت متوازن پیش ببرد و همان طور که در بحران های داخلی توفیق پیدا می کند، در بحران های بین المللی باید توانایی عبور از بحران ها را پیدا کند. رویکردی که البته در دوران فعالیت دولت های اصلاحات و اعتدال مغفول مانده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییرات قابل توجهی در ریل گذاری تصمیمات به وجود آمد.
ترقی اضافه کرد: دولت سیزدهم در حوزه سیاست داخلی به سمت استفاده از ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات به وجود آمده حرکت کرد و با اتکا به منابع بومی و توجه به سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین اتکا نکردن به برجام، توانست علاوه بر غلبه نسبی بر بیماری کرونا، حفظ ذخایر استراتژیک و تامین امنیت غذایی، چالش های اقتصادی مردم را موردتوجه قرار دهد و اقدامات خوبی را در حوزه ایجاد اشتغال، رفع موانع تولید و ساماندهی کسب وکار انجام دهد.
این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد قابل دفاع دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: از آنجا که تحریم ها یکی از موانع اصلی پیشرفت کشور بود، دولت مسیر خنثی سازی تحریم ها را پیمود و برای توفیق در نیل به این هدف، توجه به شرق و کشورهایی که هنگام تحریم در کنار ما بودند را در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار داد. همچنین استفاده از ظرفیت های دیگر کشورها با حضور در پیمان های منطقه ای مثل شانگهای، اکو و بریکس موردتوجه دولت سیزدهم قرار گرفت که به همین واسطه، گام های اساسی برای خنثی سازی تحریم ها و کاهش اثرات تحریم بر اقتصاد کشور برداشته شد.
وی کاهش تنش با همسایگان را از دیگر دستاوردهای اقدامات دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: تقویت روابط با کشورهای همجوار شرایط را برای رشد تعاملات، بسط تجارت و گسترش ارتباطات بازرگانی با کشورهای همسایه فراهم کرد و این امکان ایجاد شد که صادرات و تبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورها به میزان 40درصد افزایش پیدا کند.
ترقی، پیگیری عزتمندانه و مقتدرانه مذاکرات برجام برای رفع تحریم ها را از دیگر ویژگی های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: طی یک دهه گذشته کرنش ها و انفعالاتی که دولت های اصلاحات و اعتدال داشتند، هیچ ثمری برای کشور نداشت و همچنان مسیر افزایش تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران طی شد به عبارتی به خسارت محض در برجام رسیدیم و طبیعتا این روند به ضرر ما شد.
دولت سیزدهم که روی کار آمد با استفاده از فرصت خروج آمریکا از برجام، با نگاهی عزتمندانه پای میز مذاکرات حاضر شد و ضمن تاکید بر مواضع و خطوط قرمز نظام، رهبری و مجلس، اشکالات و نقایص موجود در متن های پیشنهادی را مورد توجه قرار داد تا مانع خسارت بیشتر به کشور شود.وی با بیان این که ما در دوره جدید شاهد بهبود روابط قوای سه گانه، پرهیز از تنازعات و ایجاد آرامش سیاسی در کشور هستیم، تاکید کرد: به طور طبیعی انتظار مردم این است سه قوه ای که منبعث از جریان نیروهای انقلاب هستند، باید ضمن حفظ وظایف و مواضع خود براساس قانون اساسی از هرگونه تنش های بی جهت که موجب هرز رفتن توان و انرژی می شود، پرهیز کنند. بر این اساس مجلس ضمن این که حامی دولت است، به هیچ وجه از نظارتش دست برنداشته، بلکه در این زمینه دقت بیشتری را به خرج می دهد و همچنین قوه قضاییه علاوه بر کمک به دولت برای رفع موانع تولید و کم کردن فساد اداری، با کسانی که ترک فعل می کنند، برخورد جدی می کند.