مجلس

اعتقاد به بخش تعاون در کشور وجور ندارد

اعتقاد به بخش تعاون در کشور وجور ندارد و فعالین اقتصادی یا به بخش خصوصی علاقه دارند و یا بخش دولتی.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با ابراز تاسف از این که فلسفه تعاون در کشور برای بسیاری ناشناخته است، اذعان داشت: بر اساس مصوبه مجلس، می بایست ۲۵ درصد اقتصاد کشور در این بخش تعریف شود که تاکنون محقق نشده است.

عبدالرضا مصری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: تعاون در کشور ما مظلوم مانده و فعالیت این بخش در واقعیت فاصله زیادی با متن قوانین دارد.

مصری گفت: بر اساس مصوبه مجلس، می بایست ۲۵ درصد اقتصاد کشور در بخش تعاون تعریف شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با تاکید بر این که عبارت «اقتصاد کشور» حجم عظیمی را شامل می شود، اذعان داشت: اعتقاد به بخش تعاون در کشور وجور ندارد و فعالین اقتصادی یا به بخش خصوصی علاقه دارند و یا بخش دولتی.

مصری با ابراز تاسف از این که فلسفه تعاون در کشور ما برای بسیاری از افراد ناشناخته است، متذکر شد: در بخش دولتی و خصوصی نوعی بهره کشی وجود دارد که کارمندی با حقوق معین و در ساعت مشخص مشغول به کار است. سود حاصل در این بخش ها منهای حقوق کارمند نوعی بهره کشی است و سود هر اندازه بالاتر باشد در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

وی افزود: این در حالی است که در بخش تعاون تمام اعضا به یک نسبت سهم دارند و اگر سودی حاصل شود به صورت یکسان بین اعضا توزیع می شود.

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: بخش تعاون با عدالت اجتماعی همخوانی بیشتری دارد و به هیچ عنوان فاصله طبقاتی و نابرابری های اجتماعی در آن ایجاد نمی شود.

مصری در رابطه با مغفول ماندن بخش تعاون در اقتصاد کشور متذکر شد: یکی از دلایل این امر، آموزش خوبی ارائه نشد. بعد از انقلاب بخش تعاون می خواست رشد کند که مساوی شد در ذهن مردم با تعاونی های مصرف که سوءاستفاده های در تعدادی از تعاونی های صورت گرفت. در صورتی که تعاونی های تولیدی که بعد از انقلاب راه افتادند بسار موفق عمل کردند ضمن این که هیچ فردی یک شبه صاحب پول های باداورده نشد.

وی در پایان متذکر شد: انتظار می رفت با شکل گیری اتاق تعاون و وزارتخانه های برای این بخش، نظارت و توجه بیشتری به بخش تعاون و افزایش تعاونی های تولیدی شود.

https://shoma-weekly.ir/Ni13LV