مجلس

اعتبارات بودجه نفت با هدف سرمایه گذاری در بحث میادین مشترک است

بودجه ما به علت آنکه بودجه درآمد و هزینه‌ای است، به جای آنکه به مالیات‌ها توجه کنیم، چنانچه در کشورهای دیگر و دنیا به آن توجه می‌شود و یا از محل‌های دیگری بودجه را تامین کنیم، بودجه کشور را از در آمد نفت تامین می‌کنیم.
موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اختصاص ۵/۱۴ درصد از فروش نفت به شرکت نفت، اظهارداشت: بودجه ما یک پایه عظیم و اساسی آن بر روی درآمد نفت قرار داده شده است. بودجه ما به علت آنکه بودجه درآمد و هزینهای است، به جای آنکه به مالیاتها توجه کنیم، چنانچه در کشورهای دیگر و دنیا به آن توجه میشود و یا از محلهای دیگری بودجه را تامین کنیم، بودجه کشور را از در آمد نفت تامین میکنیم.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم بودجه را از این وابستگی قطع کنیم، قطعا باید به سمت و سوی کمتر کردن صادرات نفت خام برویم. صنایع پتروشیمی وصنایعی که فرآوردههای نفتی را ایجاد میکنند، آنها را توسعه بدهیم و حمایت کنیم تا در این زمینه بستر سازی شود. تا بتوانیم‌‌ همان گونه که در دنیا نفت خام آنها فقط در کشور خود برای به دست آوردن فرآوردهها مصرف میشود در ایران این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: در بحث اختصاص 14.5 درصد از درآمد نفت به شرکت نفت باید گفت؛در حال حاضر همسایگان ما در میادین مشترک مرتب و با فول و توان زیاد، تمام سرمایههای آینده ما را استخراج میکنند.

عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: نفت یک سرمایه میان نسلی است. یعنی‌‌ همان طور که نسل گذشته به نفت نیاز داشتند نسل الان هم به آن نیاز دارند و نسل آینده هم باید از آن بهره ببرد. یعنی انفالی است که باید تمام نسلها از آن بهره بگیرند. نفت ذخایر و منابعی است که باید به همه انسانها برسد.

نماینده مردم بوشهر یاد آور شد: ما بر روی میادین مشترک بحثهای زیادی داشتیم و اعتباراتی که برای بودجه نفت در نظر گرفتیم، بیشتر با هدف سرمایه گذاری در بحث میادین مشترک است. کما اینکه هم اکنون قطر در پارس جنوبی حداقل بیش از ۶ برابر ما، مطابق برخی گزارشات که وجود دارد، از میادین مشترک بهره میبرند.

وی تصریح کرد: رژیم حقوقی میادین مشترک به این صورت است که هر کس بیشتر برد، دیگر برده است و فردا خسارتی به طرف مشترک دیگرش نمیپردازد و ضمانت پرداخت ندارد.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: پس ما تمام توان خود را برای هر چه به تولید رساندن میادین مشترک باید بگذاریم. این اعتباراتی که در بودجه دیده شده با این دید و منظر است که ما بتوانیم میادین مشترک را در کشور فعال کنیم و تولیدات را از میادین مشترک افزایش دهیم تا بتوانیم سهام کشورمان و سهم کشورمان را ان شاالله به خوبی از آن بهره برداری کنیم و از بردن این سهم و انرژی که حق ما است توسط دیگران پیشگیری کنیم.

https://shoma-weekly.ir/nJF0fy