مجلس

اصلاح قانون انتخابات محدودیتی ایجاد نمی‌کند

حسین سبحانی نیا عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییرات قانون انتخابات گفت‌: آنچه در کشورهای دیگر هم معمول است‌؛ افرادی که برای پستهای کشوری کاندیدا می‌شوند، معمولا باید از جایگاهی برخوردار باشند و دارای اعتبار و سوابق باشند‌.
حسین سبحانی نیا عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییرات قانون انتخابات گفت‌: آنچه در کشورهای دیگر هم معمول است‌؛ افرادی که برای پستهای کشوری کاندیدا می‌شوند، معمولا باید از جایگاهی برخوردار باشند و دارای اعتبار و سوابق باشند‌. اینکه اگر کسی بخواهد رئیس جمهور یک کشور بشود نتواند چنین پایگاهی را داشته باشد و حدود صد نفر از نمایندگان این فرد را به عنوان یک رجل سیاسی نشناسد‌، این آینده خوبی نخواهد داشت‌. لذا به نظر من این محدودیت نیست البته نظر نهایی را باید شورای نگهبان بدهد‌. اما برداشت این است که این محدودیتی ایجاد نمی‌کند و به بالا بردن جایگاه ریاست جمهوری در عرصه بین‌الملل نیز کمک خواهد کرد‌.
عضو فراکسیون حزب  موتلفه اسلامی تصریح  کرد: باید در نظر بگیریم که به طور مثال اگر حدود صد نفر خود را به عنوان کاندیدا معرفی می نمایند و در مرحله بعد شورای نگهبان پنج نفر را انتخاب نماید این خود یک برداشت غلطی را در عرصه بین‌الملل القاء می‌کند که در ایران افراد را محدود می‌کنند ولی وقتی مشخصا بیست نفر برای چنین جایگاهی تحت عنوان رجل سیاسی با این شرایطی که در قانون لحاظ شده است اگر پنج نفر یا ده نفر انتخاب شوند این مسئله قابل قبول‌تر است و تبعات منفی هم نخواهد داشت و دستگاهی اجرایی و نظارتی هم راحت‌تر موضوع را بررسی خواهند کرد‌.
سبحانی نیا در خصوص سؤال از رئیس جمهور اظهار داشت : سؤال رئیس جمهور حق نماینده است و وظیفه هئیت رئیسه عمل به قانون آیین نامه‌ است‌. آئین نامه این حق را به نماینده داده است و هئیت رئیسه مکلف به انجام آن است. سؤال تاکنون مراحل قانونی را طی کرده است و هیچ خدشه‌ای در قانونی بودن این سؤال نیست .
وی در رابطه با سخنان رهبری افزود : برداشت بنده از سخنان مقام معظم رهبری این است که قوای سه گانه با ادبیات درست و منطق و استدلال در چارچوب به وظایف عمل نمایند اما اگر این اختلافات در جامعه تنش ایجاد کند این مسئله نفی شده است‌. طرح سؤال و‌ پاسخ آن باید با منطق و با استدلال و قانونی صورت بگیرد و در جهت تبیین افکار عمومی نسبت به جایگاه‌های که در نظام است ، باشد‌. اگر در سؤال مشکلی بود جزو وظایف مجلس در نظر گرفته نمی‌شد و اینکه یکی از وظایف و حقوق نمایندگان نظارت است و یکی از بخش‌های نظارتی مجلس سؤال است و اگر بگوییم سؤال انجام نپذیرد یعنی عملا یک حق قانونی نمایندگان را لغو کرده‌ایم‌.

https://shoma-weekly.ir/TYV184