جامعه

اصلاح طلبان و شگرد زدن زیر میز پس از شکست

روزنامه آفتاب یزد با انتقاد از تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم می نویسد: «شاید ده‌ها و یا صدها سال بعد وقتی در کتاب‌های تاریخ می‌خواهند در مورد این بخش از بازه زمانی کـه ما در حال زندگی کردن در آن هستیم نکته‌ای را قلمی کنند باید بنویسند: «این افراد در بخشی از تاریخ زندگی می‌کردند که همواره در حال مذاکره با غرب بر سـر مسائل هســــــته‌ای بودند و در نهایت هم اتفاق خاصی رخ نداد!» ...نوادگان‌مان از ما به عنوان «سلسـله مذاکره‌کنندگان بی‌حاصل» یاد خواهند کرد! این مقدمه طنزآمیز را آوردم تا به عرض مبارک برسانم این شل و سفت‌کن‌های هسته‌ای دیگر به مرحله‌ای رسیده که باید از واژه «لوث» در مورد آن استفاده کرد. .. دولت سیزدهم و مذاکره کنندگان هسته‌ای حاضر نشـــــده‌اند حتی برای دقایقی کوتاه با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره کرده تا برخی مسائل به صورت رو در رو حل شود. نماینده اتحادیه اروپا نیز کماکان معتقد است بسیاری از مسائل ایجاد شده که لاینحل باقی مانده و یا در مسیر سختی قرار گرفته با یک مذاکره مستقیم چند دقیقه‌ای میان مذاکره کنندگان ایران و آمریکا قابل رفع است.

در این باره باید گفت: بزک کردن چهره ی آمریکا بخشی از سیاست جریان اصلاح طلب برای ناجی جلوه دادن توافق برجام(در راستای تامین منافع حزبی و جناحی) در کنار تخریب دولت سیزدهم است. در این مسیر رسانه های اصلاح طلب حمایت از دموکرات‌ها و نمایش امریکای خوب را به تأمین منافع ملی کشورشان ترجیح می دهند و منافع ملی را در زیر حجم بالای تیتر‌ها و مواضع به نفع دموکرات‌ها دفن می کنند.

رسانه های اصلاح طلب در حالی تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم را به نابلدی متهم می‌کنند که تیم مذاکره‌کننده دولت مورد حمایت این جریان، بارها به عدم اطلاع از محتوای برجام و نابلدی و ناتوانی خود در مذاکرات هسته‌ای اعتراف کرده است. محمدجواد ظریف، قهرمان دیپلماسی مدعیان اصلاحات (که با عباراتی نظیر آرش کمانگیر و امیرکبیر ایران و... از او یاد می‌شد) طی اظهاراتی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اعتراف کرد که: "در مجلس گفتم که در برجام کلمه ساسپنشن (Suspension) نیست و این اشتباه از من بود، چهار بار یا سه بار کلمه ساسپنشن (تعلیق) در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره‌کننده ما، به ما اطلاع نداده بود"

اشاره ظریف به اظهارات خود در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی است که گفته بود: «اصلاً تعلیق در هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده. هرکس تعلیق ترجمه کرده، اشتباه کرده. هیچ جای برجام تعلیق نیامده"

این روزنامه در حالی دم از مذاکرات مستقیم با آمریکا می زند که مذاکرات مستقیم چند باره ظریف- کری و قدم زدن‌های آنها، نتیجه ای جز بیشتر شدن تحریم ها و اعمال فشار حداکثری بر کشور نداشت. اما برخی اصلاح‌طلبان در مطالب کثیری (شاید هرروز ) ساز سازش کوک کرده و بر ضرورت کنارگذاری شرط تضمین در مذاکرات هسته‌ای و انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا تاکید می کنند. آنها سعی می کنند به گونه ای القا کنند که توافق، معطل یک مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا است و با این ملاقات ، تحریم‌ها لغو می‌شود اما تیم مذاکره کننده ایرانی تن به این ملاقات نمی دهد تا مشکلات کشور را حل کند. این در حالی است که دولت روحانی در 8 سال گذشته این شیوه ی مورد نظر اصلاح طلبان را به صورت تمام و کمال به مرحله ی اجرا درآورد اما روز آخر دولت را با انبوهی از بدهی، مشکلات انباشته‌شده و صدها تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.

اصلاح طلبان باید پاسخ بدهند که چرا بعد از مذاکرات مستقیم با آمریکا و انجام تمامی تعهدات بی‌سابقه‌ترین رکود و تورم‌ها را با دو برابر تحریم بیشتر نسبت به قبل از برجام، سر سفره مردم و اقتصاد کشور آوردند؟!

*************

احمد زمانی یکی از فعالین اصلاح طلب و از نمایندگان مجلس گذشته که سلفی او با موگرینی باعث شهرت او شده بود در جدید ترین سخنان خود مدعی شده است که پیروزی اصولگرایان در مجلس فعلی به علت رد صلاحیت شدن بی دلیل جریان اصلاح طلب بوده است. او می گوید: "در انتخابات مجلس یازدهم برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به دلایل مختلف ردصلاحیت شدند و به همین دلیل اصولگرایان بدون رقیب جدی وارد مجلس شدند"

اصلاح‌طلبان می‌خواهند با سخن های غیر واقعی درباره رد صلاحیت کاندیداهای خود، راه فرار برای شکست های وارده داشته باشند. آنها می خواهند بگویند اگر باختیم تقصیر شورای نگهبان بوده است. اما با همین شورا و با همین روال بار‌ها به مجلس و دولت راه پیدا کرده‌اند!

زیر میز زدن در زمان شکست، شگرد همیشگی اصلاح طلبان است همانطور که در گذشته دروغ تقلب، اتهام مهندسی انتخابات و... را مطرح کردند. این ها بعضی از راه‌هایی است که اصلاح‌طلبان برای توجیه شکست های خود در انتخابات پیموده‌اند .

وانگهی ادعای این فرد اصلاح طلب در حالی مطرح شده که در انتخابات گذشته ی مجلس، اصلاح‌طلبان در تهران لیست ۳۰ نفره داشتند و سرلیست آن‌ها هم مجید انصاری بود اما توسط ملت انتخاب نشدند چرا که افرادی که به زعم او به دلیل ردصلاحیت در شورای نگهبان نتوانسته‌اند عهده‌دار امور شوند، در گذشته ای نه چندان دور بر مصدر قدرت بودند اما گره ای از مشکلات کشور باز نکردند.

https://shoma-weekly.ir/HUWKMn