جامعه

اصلاح طلبان به دنبال فرصتی برای دیده شدن

روزنامه جمهوری‌اسلامی در یادداشتی در مورد فروکش کردن اعتراضات نوشت: "نکته مهمی که در حاشیه حوادث اخیر باید مورد توجه عمیق مسئولین قرار گیرد اینست که این حوادث نشان دادند مردم مطالباتی دارند که به عملکرد کارگزاران نظام و کشور به ویژه در مسائل اقتصادی، معیشتی و حقوق شهروندی مربوط می‌شوند. تبعیض‌ها و عدم انطباق گفتارها با عملکردها موجب سلب اعتماد مردم از مسئولین شده است. با فروکش کردن تظاهرات و اغتشاشات، نباید مسئولین تصور کنند نارضایتی‌ها پایان یافته و دیگر خبری نیست. شرایط کنونی همچون آتش زیر خاکستر است که با جرقه کوچک دیگری باز هم شعله‌ور خواهد شد. "

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب نیز بدون در نظر گرفتن سیاست های این جریان در سال‌های گذشته گفت: "نباید فراموش کرد، مدت‌هاست جامعه‌شناسان، تحلیلگران و اساتید نسبت به شکاف موجود میان دولت و ملت هشدار می‌دهند و خواستار بازنگری جدی در تصمیمات اشتباه قبلی هستند. اشتباهاتی که باعث شده تا میزان مشارکت‌های عمومی کاهش پیدا کند و فاصله مردم با سیستم افزایش یابد"

جریان اصلاح طلب در حالی انگیزه اغتشاشات اخیر را افزایش شکاف طبقاتی و عدم انطباق گفتار با عملکرد مسئولین می‌خواند که حاضر نیست نقش خود را به‌عنوان مجری و سیاست‌گذار در دوره‌های متعدد بپذیرد، این جریان هیچ اشاره‌ای به سیاست‌های سرمایه‌سالارانه هم‌فکران سیاسی خود در دولت سازندگی نمی‌کند و از آزمون خطاهای دولت خاتمی و روحانی در حل مشکلات اقتصادی از طریق نگاه یکجانبه به غرب سخنی به میان نمی آورد و از دیپلماسی که در هشت سال گذشته خسارت محض را برای کشور رقم زد حرفی نمی زند! و کوچکترین اشاره ای به عملکرد بسیار مطلوب دولت جدید در غلبه بر چالش‌های اقتصادی با توجه به بحران جهانی اقتصاد نمی‌کند.

اگر به مواضع سران جریان اصلاح طلب نگاهی بی اندازیم متوجه می شویم که آنها به دنبال بهره‌گیری سیاسی خود از تجمعات اخیر هستند، این جریان به واسطه ی شکست هایی که در انتخابات ریاست جمهوری،مجلس و شورای شهر متحمل شده اند، به دنبال فرصت هایی برای دیده شدن می گردند و چه فرصتی بهتر از فوت مرحومه مهسا امینی!

با مرگ مهسا امینی، این جریان با مناسب دیدن فرصت سعی کرد خود را مدافع آزادی و مخالف گشت ارشاد معرفی کند و تمامی تلاش خود را به کار برد تا با جریحه دار کردن احساسات مردم و با ایجاد دو قطبی در جامعه رقبای سیاسی خود را مخالفان آزادی‌های فرهنگی‌ـ اجتماعی معرفی کند و خود را پرچمدار آزادی جا بزند و به خیال خود جنبشی مانند آنچه در سال 88 شکل گرفت را رقم بزند، تا بتوانند نظر بخشی از جامعه را در انتخابات‌های آینده از جمله انتخابات مجلس ۱۴۰۲ با خود همراه کند و اندکی رأی برای خود دست و پا کند.

حال که ابن روزها اعتراضات در حال فروکش کردن است و تیر اصلاح طلبان برای ایجاد یک جنبش به سنگ خورده است آنها به گرفتن ماهی کوچکی از این آب گل آلود راضی شده اند و سعی می کنند که این تجمعات را به نفع خود مصادره کرده و علت اصلی آن را عملکرد ضعیف دولت فعلی و نبودن اصلاح طلبان در قدرت جا بزنند حال آنکه اساساً چنین مباحثی در تجمعات و آشوب‌های اخیر مطرح نشده است

دیگر وقت آن رسیده است که نظام جمهوری اسلامی تکلیف خودش را با این افراد که در زمین دشمن بازی می‌کنند و با دروغ و شایعه سازی‌ کشور را دچار خسارت و درگیر آشوب می‌کنند، مشخص کند.

https://shoma-weekly.ir/RSEz9b