مجلس

اصلاح سیستم بانکی در تدوین برنامه ششم توسعه لحاظ شود

محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در بیان الزامات و ضروریات در تدوین برنامه ششم توسعه اظهار داشت: با توجه به زمان اجرای برنامه ششم توسعه که مصادف با شروع نیمه دوم سند چشم انداز ۱۴۰۴است. لذا باید این مطلب را در نظر بگیریم که اهداف سند چشم انداز تا چه میزان پیش رفته است و یا تا چه اندازه عقب مانده‌ایم. همچنین با بررسی دقیق بر روی برنامه چهارم و پنجم باید در یابیم که تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده‌ایم.

محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در بیان الزامات و ضروریات در تدوین برنامه ششم توسعه اظهار داشت: با توجه به زمان اجرای برنامه ششم توسعه که مصادف با شروع نیمه دوم سند چشم انداز ۱۴۰۴است. لذا باید این مطلب را در نظر بگیریم که اهداف سند چشم انداز تا چه میزان پیش رفته است و یا تا چه اندازه عقب ماندهایم. همچنین با بررسی دقیق بر روی برنامه چهارم و پنجم باید در یابیم که تا چه اندازه در این مسیر موفق بودهایم.

وی افزود: این مسئله مهم است که ما در منطقه هم از بعد اقتصادی و هم علمی و فرهنگی حرف اول رابزنیم. لذا باید چالشهای پیش پای خود را بشناسیم تا راهکارهای آن را در پیدا کنیم. یکی از موضوعاتی که حائز اهمیت است و باید در این برنامه در نظر گرفته شودو از اولویتهای برنامه ششم محسوب میشود، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. در حقیقت سیاستهای کلی ایشان را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید در برنامه مد نظر بگیریم. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم ادامه داد: البته تدوین کنندگان برنامه باید با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای داخلی در مقابل با تهدیدها خود را آماده کنند و در این مبارزه اقتصادی و فرهنگی در برابر دسیسههای دشمنان کوتاه نیامده و بازنگری خود را محکمتر از گذشته در برابر او حاضر گرداند. وی گفت: اگر ما در عرصه اقتصاد به توانمندیها و منابع داخلی غنی کشور تاکید کنیم، ظرفیتهایی همچون نیروی انسانی، منابع عظیم نفت، گاز، انرژی و معادن و دریاها را دارا هستیم از طرفی کمبودها و مشکلات چون خشکسالی و کمبود آب شرب و ضعف در صنعت و کشاورزی و... را بشناسیم میتوانیم برنامهای با قابلیت اجرا، ترسیم کنیم.

محمد حسن دوگانی با اشاره به برنامه پنجم توسعه و قسمتهای مغفول مانده آن در اجرا بیان داشت: برخی از موارد برنامه پنجم توسعه متاسفانه محقق نشده است. مثلا در برنامه ما۳درصد از GDP را به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص دادهایم که ما نتوانستهایم تا کنون این امر را تحقق دهیم و حدود ۰۶/۰ و یا ۰۵/۰ درصد را توانستیم در ۳الی ۴ سال انجام دهیم که تا ۳ درصد فاصله بسیار است. چنانکه بحث تحقیق و پژوهش از زیر بناهای علمی و فناوری محسوب میشود و‌‌ همان توسعه دانایی محوری ما است. که متاسفانه در برنامه پنجم نتواستیم آن را به خوبی پوشش دهیم. همچنین در بسیاری از زیر ساختهای اساسی کشور مانند بزرگراهها وبستن آبهای مرزی کشور ساماندهی آن و سدها مواردی است که در اجرای برنامه پنجم به نرسیدیم. وی افزود: در توسعه اقتصاد و جذب سرمایه گذاریها هم چنین بود. خصوصا در بحث اشتغال ما نتوانستیم بسیاری از توانمندیهایمان را در بخش تولید بکار بگیریم و از فناوری داخلی استفاده درستی نکردیم. البته در دولت نهم یکسری اقدامات زیر بنایی خوبی انجام شد اما در دولت دهم خصوصا دو سال آخر به دلیل درگیر شدن با مسائل تحریم و بلوکه شدن منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران نتوانستیم اهداف برنامه پنجم را دنبال کنیم که باید در برنامه ششم جبران شود. نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در رابطه با ریشه و مبنای عدم تحقق برنامه پنجم اظهار داشت: به نظر من در بحث تولید و اقتصاد مشکلات قانونی وجود داشتیم. که ما باید حقیقتا روند سرمایه گذاری و مشوقهای سرمایه گذاری را ایجاد و آن را تثبیت میکردیم. تا سرمایه گذار بدون هیچ دغدغهای بتواند مسیر سرمایه گذاری خود را طی کند. مشکلاتی چون مجوز محیط زیست، آب و برق و زمین و... را حل میکردیم تا سرمایه گذار در روند تولید و
سرمایه
گذاری سختی زیاد نکشد. وی یاد آوری کرد: سیستمهای بانکی ما یکی دیگر از معضلات سرمایه گذار است. در دولت پیشین یکسری اقداماتی صورت گرفت تا به موازات تولید، امکانات بانکی تعریف شود و در جهت تولید بیکاری و اشتغال و... استفاده شود. اما این مشکل هیچگاه در برنامه پنجم حل نشد که ما بتوانیم منابع بانکی را مانند کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذار بگذاریم که سرمایه گذار تشویق شود. دوگانی در پایان خاطر نشان کرد: برنامههای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند به بسیاری از این موارد در بحث سرمایه گذاری و تولید و اقتصاد و اشتغال و استفداه از منابع کشور اشاره داشته اند. لذا در برنامه ششم ما باید بیشترمشکلات را رفع کنیم و از منابع کشور چه در بخش خصوصی و چه دولتی استفاده کنیم.

https://shoma-weekly.ir/BR1jOW