مجلس

اصلاح رویکرد زایمان در کشور ضروری است

چندین سال است که ترویج نوع زایمان طبیعی از سیاستهای وزارت بهداشت است. اما متاسفانه در این چندین سال ما برنامه‌ای برای ترویج زایمان طبیعی نداشتیم. درکشورهای توسعه یافته این کار را از چندین سال پیش شروع کردند و آمار عمل سزارین به زیر ۲۰ درصد رسیده است که آماری معقول و منطقی و در حد علمی است.
شهلا میرگلوی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین جمعیت مامایی کشور اظهار داشت: چندین سال است که ترویج نوع زایمان طبیعی از سیاستهای وزارت بهداشت است. اما متاسفانه در این چندین سال ما برنامهای برای ترویج زایمان طبیعی نداشتیم. درکشورهای توسعه یافته این کار را از چندین سال پیش شروع کردند و آمار عمل سزارین به زیر

۲۰ درصد رسیده است که آماری معقول و منطقی و در حد علمی است. وی افزود: متاسفانه آمار سزارین در کشور ما در مراکز دولتی بالای۵۰ تا ۵۵ درصد و گاهی هم در بخشهای خصوصی بین ۸۰ تا ۹۰ در صد است که این امر هزینه بسیار سنگینی را به مردم تحمیل میکند. علاوه بر آن عوارضی را به دنبال انجام عمل سزارین، زنان و مادرن پیدا میکنند و آن محدودیتهایی که بعد عمل سزارین برای زایمانهای بعدی ایجاد میشود. عضو فراکسیون زنان اظهارداشت: الان چند سال است که این برنامه در راس سیاستهای وزارت بهداشت است و اما عملا نتوانسته است که در این زمینه موفق بشود. وی در عدم موفقیت این طرح عنوان کرد: در این چند سال به خاطر اینکه نظارت و کنترل از مراکز درمانی نبوده است و همچنین آموزش و فرهنگ سازی که باید صورت بگیرد به آن شکل صورت نگرفته است. بیات خاطر نشان کرد: این کاری نیست که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی انجام بدهد. به نظر من تمام وزارتخانهها باید در بحث ورود پیدا کنند. همچنین رسانه ملی باید در این عرصه فعال باشد و آموزش و فرهنگ سازی باید در مدارس و دانشگاهها و خانوادهها صورت بگیرد. وی ادامه داد: البته باید امکاناتی را برای مراکز درمانی قرار بدهند تا آمار زایمانهای طبیعی بالا برود. البته کار خوبی که صورت گرفت است اعلام رایگان روند زایمان طبیعی است، که امید است بتوانیم افزایش زایمان داشته باشیم. اما به طور کلی این کار و سیاست باید درست مدیریت بشود تا نتیجه اصلی و مطلوب به دست آید.

https://shoma-weekly.ir/6aigRO