مجلس

اصلاح بودجه نویسی باید به صورت لایحه به مجلس بیاید

مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص قانون اصلاح بودجه نویسی کشور اقدامات بسیار زیادی را انجام داده است، ولی بحث این است که قانون بودجه نویسی کشور را نباید به شکل طرح به مجلس ارایه کنیم؛ زیرا اساس بودجه با محوریت دولت شکل می‌گیرد.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در رابطه با طرح اصلاح بودجه نویسی اظهار داشت: مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص قانون اصلاح بودجه نویسی کشور اقدامات بسیار زیادی را انجام داده است، ولی بحث این است که قانون بودجه نویسی کشور را نباید به شکل طرح به مجلس ارایه کنیم؛ زیرا اساس بودجه با محوریت دولت شکل میگیرد.

وی افزود: معتقدیم دولت باید در اصل این قانون نویسی خودش سهیم باشد و اصلاح بودجه نویسی توسط دولت صورت بگیرد. لذا دولت میتواند از توانمندی مرکز پژوهشها و سایر مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهها که در این زمینه کار کردهاند، استفاده بکند. همچنین تجربیات سازمان برنامه و بودجه سابق، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت راهبردی فعلی را به کار گیرد.

جلالی خاطر نشان کرد: در واقع دولت با وجود این مجموعهها میتواند یک تیم از کارشناسان را تشکیل بدهد تا نظام بودجه ریزی کشور رابه سمت درستی حرکت دهند.

وی تصریح کرد: ما در مرکز پژوهشها مطالعات خود را انجام دادهایم، ولی موافق هستیم که دولت این مسئله را به صورت لایحه به مجلس بیاورد تا اینکه ما در مجلس به عنوان طرح آن را مطرح کنیم. پیشنهاد میکنم دولت از تجربیات و کارهای ما در مرکز پژوهشها استفاده کند و نهایتا قانون بودجه نویسی به عنوان لایحه تنظیم بشود.

https://shoma-weekly.ir/lnujf6