جامعه

اصرار اصلاح طلبان برای تکرار خسارت های برجام

نصرت‌الله تاجیک یکی از فعالین اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا مدعی شده است که ایران به امید زمستان سخت اروپا، توافق پس زد.
تاجیک گفت:"از طرف ایران یک اشتباه محاسباتی مبنی بر تئوری طرفداران و نظریه پردازان دولت سیزدهم برای زمستان سرد اروپا و بحث انرژی و بحران بین روسیه و اوکراین بود که طرف ایرانی فکر می‌کرد این وضعیت خروج روسیه از بازار انرژی باعث ایجاد فشار بر اروپا شود تا به ایران امتیاز بدهند که این موضوع محقق نشد
."
وی ادامه داد
:: " حذف آمریکا از مذاکرات برجام و عدم پذیرش آن بر سر میز مذاکره‌، بدون آنکه مابه‌ازایی برای خروج ترامپ بگیریم چندان کارساز نیست. یعنی ما هنوز سود چندانی از نشستن تیم آمریکا در اتاق دیگر نبرده‌ایم و شاید در بخشی ضرر هم کرده باشیم. لذا در قدم اول و در فعال شدن یکی از لابی‌ها و رابط‌های متعدد ایران و آمریکا توافقی صورت گیرد و بپذیریم آمریکا به برجام وارد شود و مذاکره غیر مستقیم به مستقیم تبدیل شود و آمریکا هم مابه‌ازا‌یی بدهد. در این صورت با ورود آمریکا تحریم‌های برجامی سریع‌تر برطرف می شود تا برجام زودتر امضاء می گردد و مردم از آن انتفاع اقتصادی می برند"

در حالی که خود اروپایی‌ها نگران بحران گازی در زمستان هستند و بارها آن را به صورت علنی و صریح بیان کرده اند ، اصلاح‌طلبان اصرار دارند بگویند زمستان سختی در کار نیست، این رسانه ها موضوع را به گونه ای بیان می کنند که گویی اروپا و آمریکا در موضع قدرت قرار دارند و این ایران است که همواره در موضع ضعف قرار داشته و چاره‌ای جز امتیازدهی یکطرفه و توافق با طرف‌های غربی ندارد
.
اصلاح‌طلبان در رسانه‌های خود مصرانه تأکید می کنند که اروپا مشکل گازی ندارد و این در حالی است که هنوز زمستان نیامده، اما کشورهای اروپایی با مشکلات انرژی دست به گریبان هستند که همین موضوع باعث اعتراضات و اعتصابات بیشماری در این کشورها شده است.
دومین موضوع اصرار اصلاح طلبان برای مذاکره مستقیم با آمریکا است. این در حالی است که رئیس‌جمهور و تیم دیپلماسی قبلی به مذاکره مستقیم با آمریکا روی اوردند! تماس تلفنی اوباما و روحانی و قدم زدن ظریف و جان کری و دیدارهای دوجانبه فی مابین آنها و... بر همین اساس بود. اما نتیجه ی این مذاکرات مستقیم رفع تحریم ها نبود بلکه افزایش دو برابری تحریم ها به بیش از دوبرابر بود که باعث رکود تورمی بی‌سابقه، کاهش ارزش پول ملی، افول رتبه اقتصادی ایران در دنیا شد!
آیا خسارتی که اصلاح طلبان با تنظیم نامتوازن و نامعتبر برجام به کشور تحمیل کردند، کافی نیست که حالا مجددا نسخه ی هشت سال پیش را برای کشور می پیچند و مدعی حل مشکلات اقتصادی کشور در صورت توافق به هر قیمت می شوند؟

https://shoma-weekly.ir/jEz10R