ویژه

استراتژی ما ولایتمداری تعامل به جای تعارض تدبیری برای معیشت مردم

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات 92 گفت‌: مهمترین اولویت کشور حل مشکلات اقتصادی است
به گزارش روابطعمومی حزب موتلفه اسلامی، دکتر یحیی آلاسحاق که در جمع دبیران استانهای حزب موتلفه اسلامی سخن میگفت اظهار داشت: خدا را شاکریم که در میان ملتی عمر میگذرانیم که یک تاریخ بسیار گرانقدر داشته و مسئولیتی بزرگ در مسیر الهیون دارد. این ملت در خود احساس وظیفه میکند که بر مبنای آرمانهای الهی در خط پیامبران و امامان با اعتقاد به اینکه قطعاً آتیه جهان از آن اعتقادات ما خواهد بود و منتظر ظهور منجی است، حرکت کند.

آل اسحاق با بیان اینکه این خط همان است که شهدای تاریخ موتلفه به دنبال آن بودند و مجموعه آرزوهای الهیون عالم در آن مجسم شده است افزود: شهدای حزب موتلفه اسلامی یکی از این شاخصها هستند و ما به دنبال همین راه خواهیم بود و باید بستر مناسب را جهت شکل‌‌گیری حکومت مهدوی آماده سازیم.

نامزد پیشنهادی حزب موتلفه اسلامی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه از جدیت در رقابت انتخاباتی حزب موتلفه سخن به میان آورد و اعلام کرد: ما آمدهایم تا در مدیریت این نظام حضور داشته و مؤثرباشیم. آمدهایم تا آنجا که ممکن است حضور عملیاتی و مسئولیت معنا دار داشته باشیم و در این راه نقش آفرینی کرده و جدی هستیم.  وی با تأکید بر ظرفیت اصولگرایان برای اداره کشور بیان داشت: ما معتقدیم مجموعه ما برای مدیریت نظام توانایی‌‌های لازم را دارد. معتقدیم که اصولگرایان به حق کسانی هستند که با توجه به آرمانها، اعتقادات و رابطه با ولایت میتوانند این مسئولیت را قبول کنند.

آل اسحاق ادامه داد: اصولگرایان با همدلی، هم افزایی و در محوریت خدا، دین، پیامبر(ص) و ولایت که در روحانیت مجسم شده است، علی رغم همه فشارهای تحمیل شده و سوء مدیریتها و سوء تدبیرها، توانایی مدیریت کشور را دارد.

وی در ادامه با تشبیه جریان اصولگرایی به ورزشکاری که ذات الریه گرفته است گفت: اگر این آسیب معالجه شود، مناسبترین و موفقترین گروه برای اداره نظام میتواند باشد و این شعار نیست.

وی با تأکید بر اصالت جریان اصولگرایی گفت: اصالت جریان اصولگرایی در رابطه با روحانیت و ولایت معنا پیدا میکند. آل اسحاق یکی از گروههای خالص اصولگرایی را حزب موتلفه اسلامی دانست و عنوان کرد: حق نداریم از بار مسئولیت شانه خالی کنیم و باید جدی در صحنه باشیم و به وظیفه عمل نماییم زیرا عزت دست خداوند متعال است و این وعده الهی است. وی با بیان اینکه برای ورود به صحنه انتخابات در این مقطع تاریخی باید از صحنه کشور، منطقه و جهان شناخت داشته باشیم اظهار داشت: باید بدانیم امروز در ایران با چه چالش‌‌های داخلی و خارجی روبهرو هستیم، باید فرصتها و تهدیدها را بشناسیم، قوت و ضعفها را درک کنیم و بدانیم قدرتهای جهانی با چه راهبردی با ایران روبهرو میشوند و ایران چگونه با آنها برخورد خواهد کرد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید بدانیم آسیب‌‌های داخلی کشور چیست؟ باید بدانیم گرهها را چگونه میتوان گشود، دوستان و دشمنان چه کسانی هستند؟ آیا مقبولیت مردمی داریم؟ آیا برای اداره جامعه و دغدغههای مردم راهکار داریم؟ چگونه میتوان جامعه را اداره کرد؟ در جمهوری اسلامی ایران مقبولیت مردم بسیار مهم است. مردم هستند که پای صندوق‌‌های رأی آمده و انتخاب میکنند. ساختار جمهوری اسلامی بر اصل رأی مردم استوار است.

آل اسحاق با بیان اینکه آیا مشکلات کشور بدون تدبیر امکانپذیر است و آیا هر تدبیری جوابگوی مشکلات است گفت: مقام معظم رهبری میفرمایند تدبیر باید مبتنی بر علم و دانش و شناخت صحیح باشد بنابر این قدم اول کار ما این است که حالا که با این آرمانها به میدان آمدهایم، تدابیرمان را محک بزنیم که آیا متناسب با زمان و مکان انتخاب تدبیر کردهایم و آیا برنامه، اولویتبندی حل مشکلات و تیم اجرایی آن را داریم؟

وی افزود: هرکسی نمیتواند با صرف این آرزو کاری کند بلکه بدون برنامهریزی نمیتوان پیش رفت. در آستانه رقابت بزرگ تاریخی هستیم که نقطه عطف تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و همگان به دنبال یک تغییر جدید هستند. در این مقطع سکوت معنایی ندارد و بیبرنامگی راه به جایی نمیبرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک درخصوص جایگاه بینالمللی ایران گفت: بودجه دفاعی 180 صفحهای آمریکا حدود 25 صفحه آن مربوط به ایران است و در مقدمه آن آمده تهدید اول آمریکا، ایران است. معنای این سخن این است که ایران به اقتدار و توانایی رسیده است که برای آن لازم است آمریکا آنچنان هزینه کند و آمریکاییها لازم دانسته برای این تهدید برنامه و بودجه بگذارند. وی افزود: تحریم‌‌های ایران نیز جزو بودجه آمریکاییها است. اولین محور این تحریمها محدود کردن روابط دریایی ایران و جلوگیری از کشتیسازی و کشتیرانی ایران با رویکرد محاصره کامل حرکت انرژی، نفت، گاز و فعالیتهای اقتصادی ایران است. وی ادامه داد: دومین محور تحریمها، تحریم کامل تجارت ایران با هدف نهایی این است که در برابر نفت ایران غذا و کالا بگیریم و محور سوم تحریم کامل رسانهای جمهوری اسلامی ایران است. محور دیگر تحریمها حرکتی از هر بندر ایران به بنادر غیر ایرانی و هر پروازی از ایران به دیگر کشورها است.

آل اسحاق تأکید کرد: مجموعه مطالعاتی که بهصورت محرمانه و رسمی منتشر شده نشان میدهد مصلحت آمریکاییها نیست که با ایران وارد درگیری نظامی شوند. به نظر آنها بهترین راهکار کنار آمدن و تعامل با ایران است زیرا جنگ نظامی، مهندسی جهان را به هم میریزد.

وی در ادامه به سه حوزه چالشی- امنیتی ایران و جهان اشاره کرد و گفت: امنیت هستهای، امنیت منطقهای و امنیت انرژی سه حوزه امنیتی در دنیا است. غربیها به این نتیجه رسیدهاند که اگر ایران به انرژی هستهای دستیابی پیدا کند، مدیریت آنها به هم میریزد و به همین دلیل میخواهند به هر قیمتی جلوی ایران را بگیرند.  این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خاورمینه را قلب کره زمین دانست که جمهوری اسلامی مرکز آن و خاستگاه شیعه است و افزود: لذا برای سلطه گران که حیاتشان به این منطقه بستگی دارد اگر این منطقه را از دست بدهند حیاتشان ضربه میبیند. انقلاب اسلامی باعث شد ایران از مدار آنها خارج شود و تمام معادلات آنها به هم بریزد و تمام سعی خود را میکنند که ایران را به وضعیت قبلی برگردانند که موفق نشدند. در مهار ایران نیز شکست خوردند و الان قانع شدند به اینکه جلوی آسیب‌‌های ایران را بگیرند و به جای درگیری کنار بیایند.

آل اسحاق تصریح کرد: آمریکاییها میگویند بیایید تعامل کنیم اما در خط ما باشید و توجه ندارند که مبنای تعیین کردن دیگر آنها نیستند. وی درخصوص امنیت انرژی اظهار داشت: با وجود اینکه دنیا به دنبال انرژی نو است اما هنوز جهان نیازمند نفت و گاز میباشد که عمدتاً در این منطقه است و نقش کلیدی در کمیت و کیفیت تأمین و نقل و انتقال آن داراست یعنی اگر نظامهای جهانی استراتژی بلند، کوتاه و یا میان مدتی دراینباره دارند بدون هماهنگی با ایران نمیتوانند آن را ترسیم کنند و این یعنی باید با ایران کنار بیایند و تعامل کنند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا میتوان با حفظ اعتقادات و آرمانها به جای تعارض با استراتژی تعامل در جهت حفظ منافع وارد شویم بیان داشت: عدهای معتقدند شدنی نیست و باید تعارض داشت و برخی نیز اعتقاد دارند با حفظ همه اصول با تدبیر و عاقلانه و بدون وادادگی ممکن است تعامل برقرار شود که ما در دسته دوم هستیم و معتقدیم در تمامی حوزههای چالشی میتوان برخورد منطقی داشت. آل اسحاق لازمه تعامل را تدبیر و تدبر دانست و افزود: این مسئله الزاماتی دارد که در رأس آن تبعیت کامل از ولایت فقیه و فرماندهی نظام است. ما در جنگ بزرگ با دشمنان بدون فرماندهی واحد که فرماندهی دینی، نظامی و بینالمللی ما است نمیتوانیم پیش برویم. اگر تدابیر ناشایستی داشته باشیم ممکن است خسارتهایی متحمل شویم که خیلی بیشتر از زمان حال باشد.

نامزد پیشنهادی حزب موتلفه اسلامی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری درخصوص مسائل داخلی کشور نیز گفت: ما میخواهیم مدیریت جامعه را قبول کنیم و به همین دلیل باید در همه حوزههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بینالمللی و ... را بررسی کنیم زیرا در همه حوزهها چالش داریم. وی یادآور شد: امروز با وجود همه منابع و امکانات در کشور با چالش معیشت مردم، اشتغال و تولید و ... روبهرو هستیم. این درحالی بوده است که بالاترین منابع مالی درآمد ارزی را نسبت به گذشته داریم و امکانات عظیم نفت و گاز را داریم اما هنوز براساس آمار، شاخص خالص اشتغال ایجاد شده منفی است و این در شرایطی است که براساس گزارش‌‌های رسمی بینالمللی از لحاظ رشد نیروی انسانی بارور شده و توان توسعه نیروی انسانی ایران در منطقه اول است. وی بیان داشت: حدود 5 میلیون دانشجوی فارغالتحصیل داریم وچند میلیون بیکار داریم که وحشتناک است.

وزیر اسبق بازرگانی درخصوص بودجه سال 92 ایران که تجسم وضعیت کشور در درآمدها و هزینهها است اظهار داشت: بودجه 91 کشور حدود 145 هزار میلیارد بوده و الان که انتخاباتیتر شده به 120 هزار میلیارد کاهش یافته است. بالای 30 تا 40 هزار میلیارد کسر بودجه داریم. این در حالی است که از بودجه عمرانی هم حدود 20 درصد امسال تخصیص یافته و بقیه هزینه جاری کشور شده است.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم تحریمها اثر نداشته، کم توجهی است اعلام کرد: معیشت مردم مشکل اساسی دولت آینده است و این فضای انتظاری از دولت بعدی کار را سخت کرده است. شرایط دولت آتی بسیار دشوار است و کسی که وارد صحنه انتخابات میشود نباید چشم بسته وارد شود و اگر کسی به شرایط اشراف ندارد حتی با حسن نیت نباید به صحنه وارد شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیان اینکه عرصه مدیریت اجرایی کشور شوخی نیست خطاب به دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی اذعان کرد‌: ما و شما باید بدانیم که کار بزرگی داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم، همت بزرگ می‌خواهد و باید هزینه کرد و ما آمده‌ایم که قبول کنیم. اصولگرایان بهترین هستند اما به شرط انسجام و تبعیت از مقام معظم رهبری، وحدت و کنار گذاشتن منیت‌ها و داشتن سعه‌صدر. وی در ادامه تأکید کرد‌: باید با سعه‌صدر به افرادی که اصولگرایی را قبول دارند میدان داد و تعامل کرد و تنها راه نجات کشور به جای تعارض تعامل است و معتقد به تعامل هستیم با حفظ اصول. آل اسحاق تصریح کرد‌: رئیس‌جمهور آینده باید با رهبری بیعت داشته باشد و اگر بیعت نکند موفق نخواهد بود. اگر باور دینی، اعتقادی نداشته باشد موفق نمی‌شود. وی با بیان اینکه اولویت اول رئیس‌جمهور آینده باید اقتصادی باشد اظهار داشت‌: چالش اول کشور مسائل اقتصادی است و امنیت و فرهنگ و ... در سایه اقتصاد است و رئیس‌جمهوری که علم اقتصادی نداشته باشد نمی‌تواند مشکلات را حل کند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیان اینکه مردم باید به فردی که نامزد ریاست جمهوری می‌شود اعتقاد داشته باشند تا به او رأی دهند افزود‌: مجموعه اصولگرایان باید دست در دست هم دهند و با سعه‌صدر و حرکت در زیر چتر روحانیت و پا گذاشتن بر روی منیت‌ها وارد مرحله انتخابات شوند

.

https://shoma-weekly.ir/jestIp