مجلس

استانی‌شدن انتخابات مجلس؛ باید‌ها و نباید‌ها

به نظر من با تصویب چنین طرحی حق شهرهای کوچک ضایع خواهد شد؛ زیرا تجربه نشان داده است، اگر یک مجموعه کوچک، یک متولی خاص داشته باشد؛ به طبع رسیدگی به امور آن منطقه حتمی است و آن فرد برای حل مشکلات منطقه خود قدرت چانه‌زنی بیشتری را خواهد داشت.
پروانه هادی زاده- طرح استانیشدن انتخابات نمایندگان مجلس، یکی از مباحثی است که اخیراً در مجلس مطرح شد و فوریت آن به تصویب رسید. در این طرح که به نوعی تغییر ساختار مجلس و نحوه انتخاب نمایندگان را عنوان میکند، نمایندگان علاوه بر رأی آوری در حوزههای انتخابی خود باید بیشترین رأی را در استان خود نیز کسب کنند تا به مجلس راه یابند. موافقان این طرح معتقدند که این نحوه انتخاب نمایندگان باعث، نگاه کلان نمایندگان در تصویب قوانین خواهد شد و به نوعی به جای بررسی مباحث منطقهای و جزیی، مسائل ملی و کلان کشور را میتوانند دنبال کنند. البته از آنجایی که مطرحشدن هر طرح و ایده تازهای علاوه بر مزیتهای آن خالی از اشکال نیست، باید گفت که این طرح نیز از این قاعده مستثنی نبوده؛ لذا نظر برخی از نمایندگان را در این زمینه جویا شدیم:

موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد این طرح را گامی به سوی ملیشدن مجلس دانست و گفت: طرح استانیشدن انتخابات در مجلس هشتم نیز مطرح شد؛ ولی رأی نیاورد. اما این دوره که مطرح شد ۶۰ درصد رأی آورد و این نشان میدهد که نمایندگان به دنبال ملی شدن مجلس هستند.

وی افزود: با تصویب این طرح کار منطقهای نمایندگان کم میشود و نمایندگان به مصوبات قانونی ملی می‌‌پردازند. البته اگر ما یک مصوبات قانونی ملی داشته باشیم طبیعی است که منطقههای کوچک که جزیی از کشور هستند نیز از این مصوبات بهره خواهند برد. از طرفی نمایندگان هم وقت بیشتر برای مسائل کلان و اساسی و مسائل کشوری خواهند گذاشت و آنها را مورد توجه قرار میدهند. استانیشدن انتخابات به این موضوع کمک خواهد کرد.

نماینده مردم بجنورد در ادامه تصریح کرد: هنگامی که نمایندگان، استانی انتخاب شوند دیگر درگیر مسائل جزیی مردم نمیشوند و بهتر میتوانند کارهای کلان منطقهای را انجام دهند. چرا که مردم کل استان به افراد کارآمد و متخصص رأی خواهند داد.

ثروتی در رابطه با اینکه آیا این مسئله هزینهها را بالا خواهد برد، اظهار داشت: به نظر من این کار هزینهها را بالا نمیبرد؛ زیرا افراد سرشناس و کارآمد و متخصص را مردم تشخیص میدهند و به آن رأی میدهند. شاید تنها اشکالی که بتوان به این طرح گرفت، کاهش مشارکت مردمی در انتخابات باشد.

زهره طبیبزاده نماینده مردم تهران در بیان مخالفت خود با این طرح عنوان کرد: به نظر من با تصویب چنین طرحی حق شهرهای کوچک ضایع خواهد شد؛ زیرا تجربه نشان داده است، اگر یک مجموعه کوچک، یک متولی خاص داشته باشد؛ به طبع رسیدگی به امور آن منطقه حتمی است و آن فرد برای حل مشکلات منطقه خود قدرت چانهزنی بیشتری را خواهد داشت.

وی افزود: طبیعی است انتخاب افراد بومی منطقه که با مشکلاتی مردم ملموس هستند، میتواند برای رفع مشکلات آن منطقه موثرتر باشد. از طرفی ارتباط مستقیم با مردم و پیگیری مسائل آنان در روش انتخاب حوزهای راحتتر و کارگشاتر از استانی است و امور مردم سریعتر انجام میشود؛ زیرا مردم به نمایندگان دسترسی خواهند داشت.

طبیبزاده در ادامه تصریح کرد: از طرفی وقتی انتخابات از حوزهای و منطقهای به استانی تبدیل می شود، طبعاً افرادی که در آن استان شناختهتر هستند، شانس بالاتری برای قرارگرفتن در لیستها دارند و افراد دیگر محروم خواهند شد و شانس رأیآوری افراد ناشناس بسیار کمتر از افراد سرشناس استانی است. همانند آن چیزی که ما در تهران شاهد هستیم.

https://shoma-weekly.ir/SlquC2