ویژه

استاد خوب، سرّ توفیق

شهید بخارایی!حدود 20 سال! در خانواده‌ای نه چندان مبارز بار آمده و تیر اصلی به قلب منصور را او شلیک می‌کند. این جوان 20 ساله در دادگاه آن چنان از دین و کشور خود دفاع می‌کند که نمونه‌های آن را فقط در جبهه‌های دفاع مقدس می‌توان یافت. با حجت‌الاسلام والمسلمین ذاکری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و مدرس حوزه در زمینه تربیت چنین جوانانی در زندگی امروز گفتگو کرده‌ایم.
چه میشود جوانی در 21 سالگی به چنین قدرت روحی میرسد که با قدرت مقابل حکومت ظلم و جور میایستد؟

یاد و خاطره رشادتهای ستارگان درخشانی را که در تاریکیها و ظلمات طاغوت درخشیدند، گرامی میداریم، دلیرمردانی که مسیر نجات و هدایت را به ملت و آزادمردان این مرز و بوم نشان دادند.

عامل اصلی که موجب شد شخصیتی مثل شهید بخارایی و دیگر شهیدانی که ایام شهادتشان را گرامی میداریم، بهویژه جوانان این جمع، در این مسیر قرار بگیرند و استوار تا پایان ادامه بدهند، تربیت دینی و اسلامی بود. آنها در محیط اسلامی و تحت نظر یک مربی برگرفته از آموزههای اسلامی و با تکیه بر قرآن کریم پرورش یافتند. شرکت این عزیزان در درسهای شهید امانی و حضورشان در مسجد پای درس و بحث علما و روحانیت اصیل شیعه و مبارزین انقلاب اسلامی یکی از عوامل اصلی رشد آنان به این مرحله است.در اسلام در خصوص تربیت سفارشهای زیادی شده است. اگر تربیت درست و بر اساس موازین اسلامی و چارچوبهای ائمه اطهار(ع) باشد بذری که در دل فرد کاشته میشود، در نوجوانی و جوانی ثمر میدهد که شاخ و برگهایش نگاههایی است که بر اثر رسوخ تعالیم دینی در وجود او ایجاد شده است و نهایتا در رفتارش جلوهگر میشود.

ممکن است خیلیها در شرایط شهید بخارایی قرار بگیرند و به مساجد رفت و آمد داشته باشند، ولی مثل ایشان بدان قدرت روحی نرسیدند. حتی محیط خانوادگی شهید بخارایی هم اینگونه نبوده است. راز این تمایز امثال بخارایی چیست؟

استاد خوبی مثل شهید امانی با ویژگیهای منحصر به فردش این گروه را هدایت میکرد که با خصایلی چون زهد، تقوا، پرهیزگاری، آگاهی سیاسی و بصیرت فوقالعاده این بزرگمرد تاریخ ایران، در کنار رسوخ تعالیم دینی براساس چارچوب و آموزههای اسلامی جوانها را پرورش میداد. داشتن یک استاد خوب در کنار تربیت صحیح میتواند ثمربخش باشد. البته باز هم تاکید میکنم نقش اصلی را تربیت و تربیتمداری دینی این شهیدان بزرگوار داشتند ایفا کرده است که موجب میشود شهید بخارایی در بیدادگاه طاغوت ـ که بدان اشاره کردید ـ مستدل، محکم و استوار از اقدام انقلابیاش دفاع کند. یکی از ویژگیهای بارز این شهیدان انسشان با قرآن بوده است. در روایات داریم «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ» جوانی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته میشود. این روایت اشاره به این نکته دارد که قرآن و آموزههای قرآنی در جان جوان رسوخ مییابد و در رفتارش متجلی میشود. نمونهاش شهید بزرگوار بخارایی است که نشان داد ایمان و بصیرت در کنار تربیت صحیح و همراهی با مرشد و راهنمای متقی و پرهیزگار میتواند در مسیر زندگی جوانان بسیار مؤثر باشد. اینها الگوهای مناسبی برای جوانان امروز هستند.

نکتهای که درباره ایشان و در زمان جنگ راجع به جوانانی که به جبههها میرفتند مطرح میشود این است که در جوانی انسان درگیر احساساتش میشود و خیلی از کارها را از روی احساس انجام میدهد. اگر بزرگتر باشد گرفتار عقلش میشود و آن کارها را انجام نمیدهد. تا چه حد این نظر را صحیح میدانید؟

اینطور نیست. مراجعه به وصیتنامههای شهیدان این نظر را ابطال میکند. مطالعه این وصیتنامهها و استدلالهای محکمشان برای انتخابهای آگاهانه این مسیر نشان میدهد اینگونه نیست و جوانان با بصیرت کامل راهشان را انتخاب کردهاند. شهید بخارایی با استدلالها و گفتگوهایی که از آنها در شب عملیات باقی مانده است و نوشتههایشان به روشنی نشان میدهد نقش اصلی در انگیزش اینها برای قیام در برابر طاغوت بصیرت فوقالعادهای بود که در آنها ایجاد شده و منشااش تعالیم دینی و قرآنی بود که کسب کرده بودند.

از کدام یک از آموزههای قرآن در جوّی که در آن شهادت مطرح نبود به این نتیجه رسیدند شهادت را انتخاب کنند؟

قطعا سراسر قرآن ما را تشویق میکند در مقابل ظلم و طاغوت بایستیم. قرآن سفارش میکند: «إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَه أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى» قرآن در این آیه به ما پند میدهد و ما را موعظه میکند که برای خدا ولو یک یا دو نفر هستید قیام کنید. آیات متعددی درباره شهادت و شهادتطلبی در قرآن داریم. همه اینها آموزههای اصیل قرآنی هستند که در برابر ظلم طاغوت سکوت نکنیم و به پا خیزیم و قیام کنیم. حرکتهای کوچک اثرات بزرگی را خواهند داشت. در آن شرایط در ظلمت جور طاغوت اینها فضا را روشن کردند و راه را به خیلیها نشان دادند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اینها طلایهداران آفتاب بودند که مسیر را روشن کردند.

در دنیای امروز چگونه رفتار کنیم که بچههای ما هم اینگونه تربیت شوند؟

مطالعه زندگی این بزرگواران بسیار مؤثر است. یکی از سفارشهای امام راحل(ره) این بود که وصیتنامه شهدا را مطالعه کنید. اینها بر ما اثر میگذارد و راه را به ما نشان میدهد. پدر و مادرها باید توجه کنند که در تربیت فرزندانشان دقت کنند. یکی از عوامل اصلی که موجب انحراف و انحطاط جوامع میشود همین عدم توجه خانوادهها به تربیت دینی بچههاست. ما که مدعی اسلام هستیم و در مکتب اهلبیت(ع) پرورش یافتهایم و افتخارمان این است که محب اهلبیت(ع) هستیم و در مکتب امام جعفر صادق(ع) پرورش پیدا کردهایم باید این تعالیم در زندگی و تربیت فرزندانمان نمود یابد. لذا با مطالعه دقیق مبانی اسلام و قرارگرفتن در محضر اساتید بزرگوار، مجالست با آنها و انس با قرآن کریم میتوانیم بچههای متدین، دیندار و بصیری را تربیت کنیم. امیدواریم ادامهدهنده مسیری باشیم که این شهیدان بزرگوار آغازگر آن بودند. زمانی که تمام صداها خفه شده و خفقان عجیبی سراسر ایران را فرا گرفته بود، حرکت بزرگ این شهدا مسیر را باز کرد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و فراگیرشدن آن در سراسر جهان شد که آثارش را الان مشاهده میکنید. خدا به ما توفیق بدهد بتوانیم به اندازه خودمان در راه خدمت به اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی قدمی برداریم.

https://shoma-weekly.ir/9cu97X