ویژه

از پاسخ قاطع به نیویورک تایمز تا سرانجام دولت دهم

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و نامزد جبهه متحد اصولگرایان در تهران در نشستی خبری ضمن بیان دیدگاههای خود در خصوص مرحله دوم انتخابات مجلس نهم به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. مهمترین فرازهای این نشست خبری را پیش رو دارید.
من علت حضور مردم را در انتخابات، به‌رغم انتقاداتی که ممکن است نسبت به برخی از مسائل کشور هم داشته باشند، در این می‌بینم که به دنبال دفعات قبل، مردم احساس کردند برای اعلام پشتیبانی از کلیت انقلاب، ضرورت دارد پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند و این را به عنوان وظیفه احساس کردند و پای صندوق‌های رأی آمدند.
ما در مؤتلفه اسلامی از قبل اعلام کردیم همراه جبهه متحد اصولگرایان خواهیم بود و تا پایان هم به این عهد خود وفا کردیم و در مرحله دوم هم قطعاً و یقیناً از فهرست جبهه متحد اصولگرایان حمایت خواهیم کرد. ما در نقاطی از کشور افرادی را داشتیم که از مؤتلفه اسلامی قصد نامزدی داشتند. به آنها اعلام کردیم با نامزدی شما در صورتی موافقیم که در فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرار بگیرند.

اصولگرایان
 اکثریت مجلس نهم

جریان‌هایی که در انتخابات حضور داشتند، یک جریان قوی جبهه متحد اصولگرایان بود که مؤتلفه اسلامی هم عضو این جبهه بوده و هست. آماری که ما داریم، در مرحله اول حدود 70 نفر از نامزدهای خالص جبهه متحد به مجلس رفتند، حدود 10 نفر از نامزدهای خالص جبهه پایداری و حدود 45 تا 50 نفر از نامزدهای مشترک بین جبهه پایداری و جبهه متحد به مجلس رفتند. البته جبهه‌های دیگری مثل ایستادگی، اصولگرایان مستقل و دیگران بودند که مجموع اینها یک رقم 180 نفری از اردوگاه اصولگرایی به عنوان نماینده مجلس با رأی مردم انتخاب شدند و به مجلس رفتند.

پاسخی قاطع
به سوال نیویورک تایمز
 درباره جزایر ایرانی

در مورد جزیره ابوموسی من قاطعانه به امارات می‌گویم بازی کردن با دم شیر خیلی خطرناک است و بهتر است همان محدوده حرمسراهای خودشان را به یک شکلی محافظت کنند و لشکرکشی و توسعه سرزمین فعلاً طلبشان! البته هر چند وقت یک بار، امریکایی‌ها و غربی‌ها برخی از این عروسک‌های کوکی را کوک می‌کنند. عروسک کوکی هم طبق برنامه‌ای که قبلاً به او داده شده، عمل می‌کند.


دولت دهم
 و سال پایانی فعالیت

ما معتقدیم که دولت بایستی با رعایت برنامه‌ها و قوانین با قدرت به کارش ادامه بدهد. چوب لای چرخ گذاشتن همین دولتی را که مورد انتقاد ماست، اصلاً تجویز نمی‌کنیم. من معتقدم حتی اگر یک ماه هم باقی مانده باشد، ما باید با یک دولت تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز و اجراکننده برنامه‌ها مواجه باشیم. البته این خطر همیشه دولت‌ها را در ماه‌های پایانی عمرشان تهدید می‌کند، اما به‌خصوص دولت باید مراقب باشد که پایان یافتن عمر مأموریتش روی فعالیت‌هایش اثر منفی نگذارد. از طرف دیگر آیا دولتی که باید به هر حال به او کمک کنیم که به کارش ادامه بدهد، می‌تواند فعال مایشاء باشد، به این معنا که اگر مایل بود قانونی را اجرا کند و اگر نبود، اجرا نکند؟ ما قویاً با این نظر مخالفیم و معتقدیم دولت فقط باید در چهارچوب برنامه‌های مصوب قانونی عمل کند و مجلس و دولت باید رعایت کنند که در اداره کشور با تنش مواجه نشویم، چون پرداختن به مسائل تنش‌زا و حاشیه‌ای طبیعتاً اداره کشور را با اختلال مواجه می‌کند. بارها هم گفته‌ایم که بسیاری از مسائل را در کمیته‌های مشترک دولت و مجلس می‌توان حل کرد که رسانه‌ای کردن آن مسائل و از تریبون‌ها اعلام کردنشان نه به نفع دولت است و نه به نفع مجلس. این‌که دولت فعلی در چهارچوب برنامه‌های مصوب قانونی، با اقتدار به کارش ادامه بدهد، سیاست‌ قطعی مؤتلفه اسلامی است.

مجلس نهم و سال 91
مسلماً اقتصاد مطلوبی نداشتیم که مقام معظم رهبری سال گذشته را سال جهاد اقتصادی اعلام کردند و امسال را به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کردند. البته در این زمینه کارهایی انجام شده، ولی به اعتقاد بنده، نه دولت و نه مجلس، در سال گذشته که سال جهاد اقتصادی بود، گزارش کاملی از فعالیت‌هایی که در زمینه جهاد اقتصادی انجام داده‌اند به مردم ارائه نکرده‌اند. من معتقدم همه ما باید مطالبه کنیم که سال گذشته که با تصمیم مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی بود، دولت و مجلس چه کارهایی را انجام دادند؟ مسئله گرانی، بیکاری و بسیاری از مسائلی که با آنها دست به گریبان هستیم، به نظر من بدون تمرکز روی کل مسائل اقتصادی قابل حل نیستند. حلقه‌های اقتصاد کاملاً به هم مرتبط هستند و اگر یک حلقه به صورت گزینشی از طرف مجلس و دولت انتخاب شوند و تمرکز فقط روی آن حلقه صورت بگیرد و حلقه‌های دیگر در نظر گرفته نشوند، مدیریت کاملاً نادرستی است و هیچ‌وقت هم نتیجه نخواهد داد. ما در مسائل اقتصادی، تمامی ملزومات اقتصادی را به یکدیگر و آن را با سایر زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی در ارتباط می‌دانیم و اگر یک نگاه جامع به کلیت این اجزا نشود، توسعه متوازن نخواهیم داشت و به جایی نخواهیم رسید.

تیم اقتصادی دولت
 قوی نیست
به نظر من اشکال عمده هم در دستگاه اجرایی است. بنده تیم اقتصادی دولت را با وجود این‌که حسن نیت برای آنها قائل هستم، یک تیم اقتصادی قوی نمی‌بینم، هرچند منکر این نیستم که در این تیم افراد قوی هم هستند و حکم کلی صادر نمی‌کنم که همه اعضای تیم اقتصادی دولت افراد ناتوانی هستند، اما مجموع این تیم به نظر من تیم قوی‌ای نیست و ما اگر با یک تیم قوی، مطلع، کارساز و جهادگر به سراغ مسائل اقتصادی می‌رفتیم، شرایطمان از الان بهتر بود.

گشت ارشاد
و تعطیلی در ایام انتخابات
بنده طرح مصوب شورای انقلاب فرهنگی را برای عفاف و حجاب دقیقاً خوانده‌ام. چند سال پیش این طرح تصویب و ابلاغ شد. طرحی بسیار جامع و عملی است. به نظر من در اجرای این طرح تعلل شده است. طرح محصول کار کارشناسی واقعاً جامع‌الاطرافی است که شورای انقلاب فرهنگی با صرف وقت بسیار موسّع و به کار گرفتن همه دانش‌ها و تجربیات اعضای شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده است. به نظر من در مورد مسئله حجاب همان طرح عفاف و حجابی که خود شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرد و در زمان آقای احمدی‌نژاد ابتدا به وزارت ارشاد و پس از مدتی به وزارت کشور ابلاغ شد، مفید خواهد بود و اگر مجموعه دولت و مجلس و نهادهای جمهوری اسلامی اصرار بر اجرای همان طرح جامع حجاب و عفاف داشته باشند، به اعتقاد بنده همان طرح در موضوع حجاب و بالاتر از آن در موضوع عفاف می‌تواند یک طرح کارساز پرثمر باشد.
البته ابعاد مختلفی در آن طرح دیده شده است. نیروی انتظامی یکی از ابعاد آن است، بنابراین ما مجموعه دولت و مجلس را به اجرای همان طرحی که یک نهاد قانونی به صورت قانون تصویب کرده و آن طرح حجاب و عفاف است، توصیه می‌کنیم. موضوع حجاب و عفاف یک طرح مقطعی، موسمی و انتخاباتی نیست. یک ارزش مهم اسلامی است و ما به همان دلیل که مشروبات الکلی را حرام می‌دانیم بی‌حجابی را هم حرام می‌دانیم و هیچ تفاوتی بین این احکام الهی قائل نیستیم، ولی برخورد جزیره‌ای با هر مقوله‌ اجتماعی را مناسب نمی‌دانیم و معتقدیم باید همه طرح به وسیله همه عوامل اجرایی مد نظر قرار بگیرد و من یقین دارم که اگر آن طرح با این جامعیتی که من برایش قائل هستم، اجرا شود، مسئله حجاب خیلی بهتر و راحت‌تر قابل حل خواهد بود.
مشروح این نشست خبری را در shomanews-weekly.ir  بخوانید.

 

https://shoma-weekly.ir/bIQsJP