مجلس

از مجلس توقع دارند خودش را با دولت تطبیق دهد

برخی از دوستان وهمکاران پیشین که قبلاً مسئولیتهایی را در ریاست‌جمهوری و دولت داشتند. البته اکنون آن مسولیتها را ندارند ولی حضور دارند. اظهار داشتند که مجلس باید خودش را تطبیق بدهد.
سید جلال یحییزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تأخیر بودجه 92 و ارائه بودجه چند دوازدهم اظهار داشت: آنچه که در آییننامه مکلف کرده است در شرایطی که تأخیر بودجه رخ میدهد. ارائه چند دوازدهم ضروری است. بنابراین ما تا وقتی قانون اصلاح نشده و آییننامه اصلاح نشده است، ملزم هستیم که در ارتباط با بودجه در سال آینده با توجه به تأخیر صورت گرفته دو مصوبه داشته باشیم: یکی چند دوازدهم که مناسبترین دو دوازدهم باشد و حداقل یک دوازدهم و حداکثر هم سه دوازدهم است. دیگری لایحه بودجه 92 است.

وی افزود: برخی از دوستان وهمکاران پیشین که قبلاً مسئولیتهایی را در ریاستجمهوری و دولت داشتند. البته اکنون آن مسولیتها را ندارند ولی حضور دارند. اظهار داشتند که مجلس باید خودش را تطبیق بدهد. به نظر من یک صحبت خلاف قانون است. چون مجلس و دولت و قضائیه همه باید خود را طبق مقررات و قوانین تطبیق بدهیم. اگر گفته فرد و یا نهاد خودش را با تطبیق دهد در واقع خلاف قانون است و شایدبه نحوی تعبیر زشت و تند آن یک نوع روی استبدادی باشد که در شأن یک فرد که ردههای تصمیمگیری قرار دارد نیست.

عضو فراکسیون حزبموتلفه اسلامی  با تشریح شرایط اقتصادی و تأثیر تأخیر بودجه در دو سال گذشته، عنوان کرد: بنده به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقدم که در آن دو سال نباید با تأخیر وارد مجلس میشد. و ما دوماه دیرتر بودجه را به تصویب رساندیم. و البته مجلس هم در واقع مقصر نبود. لایحه دیرتر تحویل مجلس داده شد. اما به نظر شخص خود امسال حتی اگر نیاز آییننامه و اصلاح قانون انجام میشد سزاوار بود؛ کاری کنیم که بودجه ابتدا چند دوازدهمی تصویب شود بعد  سالانه به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: بهطور کلی امسال ما در شرایط خاص اقتصادی بودیم که نسبت به خیلی از مسائل اقتصادی کاملاً ابهامات و جهل وعدم اطلاع داشتیم با این حساب باید طوری صبر میکردیم تا چشم انداز بودجه از لحاظ درآمدها روشنتر شود  و بعد تصمیمگیری کنیم تا بودجه سال نوشته شود. تأکید میکنم تأخیر بودجه را قانونی نمیدانم اما برای امسال معتقد بودم که خوب است قانون اصلاح شود و این اتفاق بیفتد. یعنی تأخیر صورت بگیرد که با نزدیک شدن به نوروز اوایل سال میتوانیم چشم انداز دقیقتری با توجه به فروش نفت ودرآمدها میزان آنها ترسیم کنیم.

یحییزاده افزود: دولت از جهت نرخ ارزهنوز هم نتوانسته به جای روشنی برسد. کلیدیترین مسائل اینکه در بودجه باید کاملاً روشن بشود مبلغ ارز است و مقدار فروش صادرات ارز است و همچنین تصمیمگیری برای قیمت هر بشکه نفت، در این زمینهها هنوز خود دولت نتوانسته است که به نتیجه نهایی برسد. علاوه براین موارد مشکل هدفمندی یارانهها که نزدیک به دوسال با آن مواجهه هستیم و علی رغم اینکه همه متفقیم که باید ادامه پیدا کند ولی باید شرایط آن حاصل شود. ممکن است نیمه دوم سال آینده مناسب باشد از طرفی مجلس مخالف ورود به فاز دوم است ولی دولت مصراست که آن را انجام دهد. رهبر معظم هم توصیه فرمودند که باید به یک نتیجه واحدی برسیم.

وی در ادامه با بیان راه کارهای برون رفت ازاین شرایط اقتصادی تصریح کرد: دولت و مجلس که دو تصمیم گیر اصلی برای ارائه قانون بودجه یک سال هستند در ارتباط با این موضوع هر اختلاف نظر موضعی، سیاسی، فکری وقوهای دارند باید کنار بگذارند و خودشان به جای یکدیگر بگذارند و در یک فضای آرام وامن و همدلی و هماهنگی به یک هم افزایی برسند تا به نتیجه برسند. اگر خدای ناکرده برخی از رسوبات و اختلافات قبلی بخواهد در این موضوع تأثیر بگذارد ما هیچ گاه نمیتوانیم از این مسئله برون رفتی مشاهده کنیم.

https://shoma-weekly.ir/oFPPfO