جامعه

از عطش به آلودگی پناه نبریم!

این روزها بازار آبمیوه‌فروشی‌ها مانند گرمای هوا بسیار داغ است و برخی مغازه‌ دارها با توجه به افزایش لحظه به لحظه نرخ تورم تنها به فکر پرکردن جیب‌های خود هستند...
مهدیه نجابت- این روزها بازار آبمیوه‌فروشی‌ها مانند گرمای هوا بسیار داغ است و برخی مغازه‌ دارها با توجه به افزایش لحظه به لحظه نرخ تورم تنها به فکر پرکردن جیب‌های خود هستند که حتی اصول اولیه بهداشتی را هم در درست‌ کردن آبمیوه رعایت نمی‌کنند.
هوا بسیار گرم است و عطش سراپای وجودتان را فراگرفته، انگار دیگر قدرت راه‌ رفتن هم ندارید که نگاهتان به یک آبمیوه ‌فروشی با نوشیدنی‌های رنگارنگ و جذاب می‌افتد، خود را هرچه سریعتر به آنجا می‌رسانید و تقاضای یک نوشیدنی می‌کنید که از سلامت آن اطمینان کامل ندارید، اما آنقدر تشنه‌اید که بی‌توجه به غیربهداشتی ‌بودن آن یک نفس آن را سر می‌کشید.
عطشتان دیگر رفع شده اما پس از مدتی دل ‌دردتان آغاز می‌شود و هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، دکتر تشخیص می‌دهد که دچار مسمومیت شده‌اید و آن زمان است که می‌گویید کاش با همه تشنگی‌ام آن نوشیدنی خوشمزه تقلبی را نمی‌خوردم.
انواع آب میوه‌های طبیعی و صنعتی، یخ در بهشت و خاکشیر از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی هستند که در تابستان رونق بیشتری دارند؛ برخی از میوه‌های طبیعی که با استفاده از دستگاه‌های آبمیو ه‌گیری تولید می‌شوند شامل آب آلبالو، آب زرشک، آب طالبی، آب هویج و شربت آبلیمو است که معمولا درآب میوه‌هایی که رنگ‌های تیره‌ تری دارند و قابل مشاهده با چشم نیست اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود و از اسانس‌ها، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی غیربهداشتی استفاده می‌شود که با توجه به عدم نظارت کافی مسئولان، مغازه‌ دارها همچنان از گرمای هوا و تشنگی مردم در جهت منفعت مالی خود سوءاستفاده می‌کنند.

یخ‌در بهشت‌های شیمیایی
براساس گزارش سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مواد غذایی عرضه شده توسط دست‌فروش‌ها نظیر آبمیوه، آب زرشک و خاکشیر تأییدیه وزارت بهداشت را ندارد و عامل مهمی برای انتقال مسمومیت‌ها در فصل گرما محسوب می شود.
صفیه عشوری‌مقدم، مسوول آموزش مرکز فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: نوشیدنی‌های رنگی یخی با عنوان «یخ در بهشت» اغلب حاوی رنگ‌های شیمیایی بوده و در شرایط غیربهداشتی تهیه می‌‌شوند.
وی می‌افزاید: بهتر است برای رفع تشنگی، اول از آب سالم و گوارا و در مراحل بعدی از آبمیوه‌های بهداشتی که تاریخ مصرف مشخصی دارند، استفاده شود.
به گفته عشوری مقدم، در فصل گرما باید از محصولات پاستوریزه و دارای پروانه ساخت استفاده شود زیرا رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نقش زیادی در پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی دارد.

 مواد رنگی سرطان‌ زا در نوشیدنی‌های خوشمزه
فروشندگان آبمیوه و نوشیدنی‌های خنک در تابستان علاوه بر رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی، در اغلب موارد از رنگ‌های غیر مجاز برای جلب نظر مشتریان استفاده می‌کنند که این امر بروز بیماری‌های گوارشی در خریداران را در پی دارد اما همه این مشکلات به این مواد رنگی صنعتی ختم نمی‌شود، رعایت نکردن نکات بهداشتی مانند ضد عفونی‌نکردن میوه و دستگاه آبمیوه‌گیری، مطمئن نبودن از وضع سلامت فرد تهیه‌ کننده و استفاده نکردن از آب لوله‌کشی در غالب آبمیوه‌ فروشی‌ها، سلامت این نوشیدنی‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد.
گرچه تعدادی از این اماکن به دلیل تخلفات بهداشتی بسته شده‌اند اما به راحتی می‌توان حدس زد شمار این مراکز در تهران کم نیست و همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند.
از طرفی رنگ‌های غیرمجاز به سبب داشتن ترکیبات معدنی موجب تجمع مواد مضر در کبد و بروز انواع سرطان‌ها می‌شود و این مواد بیشتر در آب انار، آب پرتغال و آب آلبالو مورد استفاده قرار می‌گیرد که استقبال زیادی هم در این روزهای گرم از آنها می‌شود.
 مسمومیت‌ و بیماری‌های عفونی حاصل دسترنج فروشندگان آبمیوه
مهرداد یلداشخان، پزشک عمومی در این باره می‌گوید: آبمیوه‌هایی که صنعتی نیست و فروشندگان با استفاده از دست، به تولید آن اقدام می‌کنند، می‌تواند به انتقال بیماری‌های عفونی منجر شود.
وی عنوان می‌کند: توصیه ما به مردم آن است که از فراورده بستنی و انواع یخ در بهشت‌هایی که با استفاده از دست تولید می‌شود، استفاده نکنند زیرا ممکن است به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب مبتلا شوند.
به گفته یلداشخان، تب، کوفتگی بدن، اسهال، استفراغ‌های شدید و انواع سردرد از علائم مسمومیت‌های اسهالی است و این بیماری با میکروب‌های مختلفی به سبب آلودگی شخص درست‌ کننده آبمیوه‌ها و یخ دربهشت به فرد منتقل می‌شود که مسئولان ذیربط باید نظارت بیشتری بر آبمیوه‌فروشی‌ها داشته باشند.
این پزشک عمومی می‌افزاید: باید فردی که مخزن یخ‌دربهشت یا آبمیوه‌ها را پر می‌کند، تمیز و سالم باشد و فروشندگان به سلامت مردم بیش از پیش اهمیت دهند.
وی نخستین راه انتقال آلودگی‌ها را از طریق هوا اعلام می‌کند و می‌گوید: آلودگی‌های از راه آب دومین راه انتقال آلودگی‌هاست و می‌تواند از طریق نوشیدنی‌های فصل تابستان به راحتی به فرد منتقل شود.

یادآوری وظیفه ناظران بهداشت 
به نظر می‌رسد، ناظران بهداشت‌ محیط و حرفه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باتوجه به افزایش مصرف نوشیدنی‌ها در فصل تابستان نظارت و کنترل بیشتری را باید در این زمینه داشته باشند و مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده مورد مشکوک به مسئولان و مأموران وزارت بهداشت اطلاع دهند.

https://shoma-weekly.ir/MvUL3y