ویژه

احمد کریمی اصفهانی: اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری مردم است

دولت برای رفع معضلات اقتصادی نیاز به همکاری مردم دارد و به‌خصوص در مباحث اقتصاد مقاومتی این مردم هستند که باید به میدان بیایند و به کار‌ها رونق دهند.
عضو هیئت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی اعتقاد دارد که جهش در زمینههای مختلف پیشرفت کشور مستلزم همکاری کامل ملت و دولت است.

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ایسنا درباره نامگذاری سال ۹۴ با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی اظهار کرد: در سال ۹۴ هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی نیازمند همدلی دولت و ملت هستیم تا بتوانیم برای جهش در زمینههای مختلف پیشرفت کشور گامهای مؤثری برداریم.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی مسئله توافق هستهای در حال رسیدن به سرانجام است و گذراندن این پیچ تاریخی نیاز به حمایت مردم دارد. امیدواریم دولت با ارشادات مقام معظم رهبری و همزبانی با مردم بتواند این مذاکرات را به نتیجه مناسبی برساند که سربلندی و عزت مردم و نظام را در پی داشته باشد.

کریمی اصفهانی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: دولت برای رفع معضلات اقتصادی نیاز به همکاری مردم دارد و بهخصوص در مباحث اقتصاد مقاومتی این مردم هستند که باید به میدان بیایند و به کارها رونق دهند. دولت هم باید فضا را باز کند چون در فضای بسته مردم ابتکار عمل نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: مردم باید در مباحث مختلف برای کمک به دولت به میدان بیایند و کارها را به دست بگیرند؛ امیدوارم در سال جدید ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ برای حل مشکلات راهگشا باشد؛ زیرا سپردن کارها به دست مردم باعث حل مشکلات خواهد شد.

وی با اشاره به سیاستهای اصل ۴۴ که در سال ۸۴ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اظهار داشت: اگر این اصل تحقق پیدا کرده بود، برای تحول و انقلاب در اقتصاد ۹ سال کفایت میکرد، تا به حال اقتصاد ما باید طوری تنظیم میشد که ضمن کاهش وابستگیمان به نفت، اثر تحریمها نیز به حداقل خود میرسید. وی با اشاره به اینکه حداکثر فرصت برای واگذاری بنگاههای اقتصادی به مردم انتهای سال ۹۳ است، گفت: هنوز افق روشنی را از این بابت پیش روی خود نداریم؛ زیرا دولتها از این بنگاههای اقتصادی بهعنوان حیاط خلوت خود استفاده میکنند. دبیرکل جامعه اصناف و بازار تأکید کرد: این بنگاههای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده است؛ هر دولتی که میآید نسبت به این موضوع طمع دارد. کریمی اصفهانی با بیان اینکه فسادهای کلانی در این بنگاهها انجام میشود، عنوان کرد: سال ۱۳۸۰، مقام معظم رهبری برای مقابله با مفسدان اقتصادی دستور دادند؛ ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و ما سال به سال شاهد نابسامانیهای بیشتری هستیم.وی افزود: دلیل این نابسامانیها «نقش پوششی» است که نفت در بودجهای که دولتها تنظیم میکنند، دارد.کریمی اصفهانی با بیان اینکه در همه دنیا بودجه بیشتر از طریق مالیات تأمین میشود، گفت: فردی که منافع و درآمد بیشتری دارد، باید این مالیات را بپردازد؛ اما سازمان امور اقتصادی فشار خود را بر ۲۰ درصد اقتصادی که دست مردم است گذاشته و ۸۰ درصد بقیه را‌‌ رها کرده است. وی افزود: پایینآمدن قیمت نفت، حداقل این حسن را دارد که مسئولین را به تکاپو واخواهد داشت که بودجه را به نحو دیگری تأمین کنند. کریمی اصفهانی با ذکر این مطلب که تولید باید کار خود را به نوعی رونق دهد که کاهش واردات را در پی داشته باشد، گفت: بهدلیل مشکلاتی که دولت برای بخش تولید ایجاد کرده است، اینها اصلا قادر نیستند که کار خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در همه دنیا بخشی از تسهیلات دولت برای ایجاد رونق به بخش تولید واگذار میشود، تصریح کرد: اگر تولید رونق پیدا کند، معضل اشتغال نیز حل خواهد شد؛ ما این تذکرات را به دولت دادهایم. در دولتهای نهم و دهم بهرغم بالارفتن قیمت حاملهای انرژی، خسارتهای سنگینی به بخش تولید وارد شد. دبیرکل جامعه اصناف و بازار با بیان اینکه براساس تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بر این بود که ۳۰ درصد از عواید رسیده به دولت از طریق یارانهها، به بخش تولید اختصاص پیدا کند، خاطرنشان کرد: حتی یک ریال هم از این طریق به بخش تولید واگذار نشد؛ در دولت یازدهم هم همین مسئله تکرار شده است.

https://shoma-weekly.ir/C86fk7