مجلس

احزاب شناسنامه دار برای کشور برنامه ارائه دهند

ساس ایدئوژی‌های خاص موجودیت دارند و پایداری آنهم وابسته به مسائل سیاسی روز نیست. اگر می‌خواهیم احزاب در کشور فعالیت کنند، ابتدا باید برای آنها هزینه کنیم به احزاب براساس شناسنامه، حداقل‌هایی تعریف و بودجه به آن تعلق گیرد و پس از آن تامین هزینه‌ها با هوادارانشان باشد و این احزاب برنامه ارائه کنند
عضو هیات‌رئیسه مجلس در برنامه «بهارستان» با موضوع «شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی و اعمال نظارت دقیق بر آن» روی آنتن شبکه رادیویی «گفت وگو» رفت.

نماینده مردم کرمانشاه در بر نامه «بهارستان» درباره تاثیر سیاست‌های ابلاغی رهبری بر فضای سیاسی و انتخاباتی گفت: خوشبختانه در همه اموری که سیاست‌ها به‌عنوان چارچوب اصلی کار و راهنما ابلاغ می‌شود، تکلیف همه دست‌اندرکاران در کشور مشخص می‌شود. تا قبل از آن مجلس و دولت براساس شناخت و آگاهی و دیدگاه خود لایحه طرح می‌کرد و در بعضی موارد دیدگاه‌ها با هم مغایرت هم داشتند. وقتی این سیاست‌ها ابلاغ می‌شوند و چارچوب مشخص می‌شود، بزرگترین راهنماست.

مصری افزود: فکر می‌کنم برای رسیدن به قانون جامع و مانع با عمر طولانی، که آینده‌نگر باشد، باید مواد قانونی منطبق بر بندهای سیاست‌های ابلاغی تدوین شوند. امروز اگر بدور از همه خاستگاه‌های سیاسی، اجتماعی و حقوقی، سه قوه یک کمیسیون مشترک و ویژه تشکیل دهند که این کمیسیون ویژه جلساتی با دستگاه‌های مرتبط برگزار کنند و موارد کیفی را به کمی و قابل اندازه‌گیری و اجرایی شدن تبدیل کنند، می‌توانیم قانونی بنویسیم که حداقل تا 20 سال آینده خیالمان راحت باشد. امیدوارم بعد از این قوانینی که در مجلس تدوین می‌شوند، توسط خود این مجلس و یا مجالس آینده نقض نشود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: وضعیت و سازوکار تشکیل احزاب سیاسی در کشور ما مشخص نیست. بسیاری از احزاب با دولت‌ها می‌آیند و بعد از افول دولت هم به فراموشی سپرده می‌شوند. یک‌سری احزاب هم براساس ایدئوژی‌های خاص موجودیت دارند و پایداری آنهم وابسته به مسائل سیاسی روز نیست. اگر می‌خواهیم احزاب در کشور فعالیت کنند، ابتدا باید برای آنها هزینه کنیم به احزاب براساس شناسنامه، حداقل‌هایی تعریف و بودجه به آن تعلق گیرد و پس از آن تامین هزینه‌ها با هوادارانشان باشد و این احزاب برنامه ارائه کنند، ولی ما در کشور به این معنا حزب نداریم. باید ببینیم براساس سیاست‌های کلی ابلاغی، چه سازوکاری برای حضور موثر و مفید و بلندمدت احزاب در انتخابات می‌توانیم تعریف کنیم. یکی از سازوکارها، امکان ایجاد احزاب در کشور است.

https://shoma-weekly.ir/04I9Ky