ویژه

احزاب باید پشتوانه مشورتی و کارشناسی مجلس باشند

زب نیز می تواند در مسائل کلی کشور به اعضای خود درمجلس مشورت بدهد و همانطوری که احزاب می‌توانند در جامعه نقش فعال و پویایی را ایفا کنند،
حمیدرضا فولادگر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در گفتگو با «شما» ‌ با اشاره به تشکیل فراکسیون های مجلس در قالب احزاب و تشکل های سیاسی گفت‌: ما در مجلس اصطلاح فراکسیون را به کار می بریمو حزب تشکل سیاسی است که در جامعه فعالیت دارد اما فراکسیون در داخل مجلس تشکیل می شود و گروه بندی هایی است که نمایندگان در مجلس دارند. البته برخی از این فراکسیونها ماهیت سیاسی دارد و برخی از این فراکسیونها تخصصی نیز تخصصی هستند.

وی افزود: فراکسیونهای سیاسی گرایش های سیاسی نمایندگان را نشان می دهد که اصولگرایان، رهروان ولایت و اصلاحطلبان از این نوع هستند. فراکسیون الزاما به عنوان یک حزب عمل نمی کند اما گرایشهای سیاسی حاکم در مجلس را نشان می دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل فراکسیون سیاسی بر اساس احزاب در مجلس امکان پذیر است،اظهار داشت: این شدنی است که یک حزبی که در بیرون پیشنه و سابقه فعالیت دارد در داخل مجلس فراکسیون تشکیل بدهد. ما در کشوری هستیم که همواره انتخابات در آن برگزار میشود و مردمسالاری دینی حاکم است و دائما ما مردم را به شرکت در فعالیتهای سیاسی تشویق میکنیم و از این نظر به فراکسیون حزبی و فعالیت احزاب در پشت سر مجلس نیاز داریم.

فولادگر خاطر نشان کرد: احزابی که در بیرون فعال هستند می توانند در مجلس فراکسیون داشته باشند و این منافاتی با استقلال رای نمایندگان نیز ندارد.

نمایندگان میتوانند در مسائل کلی کشور مشورت کنند و اعضای فراکسیون نیز در خصوص مسائل مختلف نظر بدهند.

وی افزود: حزب نیز می تواند در مسائل کلی کشور به اعضای خود درمجلس مشورت بدهد و همانطوری که احزاب میتوانند در جامعه نقش فعال و پویایی را ایفا کنند،
میتوانند در قالب فراکسیون نیز در مجلس این نقش را داشته باشند و در مسائل کلی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... نظر مشورتی بدهند و به کمک مجلس بیایند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اصل حرکت حزبی حرکت درستی است، گفت:‌ البته این حرکت حزبی بایستی متکی بر مشورت و بحثهای کارشناسی باشد و سیاستهای حزب از پختگی لازم برخوردار در این زمینه برخوردار باشد.

فولادگر ساختار پارلمانی ایران را ساختار غیر حزبی خواند و گفت: اگر ساختار پارلمانی کشور ما ساختار حزبی بود و واقعا متکی براحزاب حرکت می کرد، ضرورت داشت که حرکتهای ما حرکتهای حزبی باشد و مجلس هم دقیقا بر اساس احزاب حرکت کند و بر اساس احزاب رای گیری صورت گیرد و نمایندگان احزاب وارد مجلس شوند و در مجلس فعالیت و اظهار نظر کنند و بعد از چهار سالی که این حزب در مجلس حاکم است، مردم قضاوت میکنندکه عملکرد این حزب درست بوده است یا خیر. وی خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر طیف کلی سیاسی وارد مجلس میشود مانند طیف اصلاح طلب ولی مشخص نیست که این طیف در کارهای سیاسی چقدر موفق عمل کرده است، اما اگر مجلس متکی بر احزاب باشد این احزاب باید نسبت به دوره ای که کار کرده اند باید پاسخگو باشند و موضوع این در سایه حرکت حزبی امکان پذیر است.نماینده مردم اصفهان در پایان افزود: در کشور ما چون یک مقداری برخی از احزاب خوب عمل نمیکنند و آفات حرکت حزبی زیاد بوده است، خوش بینی به احزاب خیلی وجود ندارد. اگر ما احزاب قوی و مردمی داشته باشیم و احزاب شناسنامه دار فعال باشند مسئله حل میشود؛ البته این احزاب نیز باید فاقد آفات باشند. وابستگی به خارج و مالی و قدرت گرایی به جای خداگرایی و خدمتگرایی از جمله آفاتی است که احزاب در ایران را تهدید میکند. اگر این احزاب شکل بگیرد ساختار سیاسی حاکم نیز به سمت تشکل های حزبی می روند.

فراکسیون را فرهنگستان زبان و ادب فارسی « جناح» معنی کرده است. تعبیر دقیق تر می شود گروهی که اعضایش در زمینه چگونگی اجرای برنامهها و سیاستهای کلی آن سازمان، نظریات و عقایدی یکسو با یکدیگر دارند.

در مجالس قانونگذاری، جناح مجلسی (فراکسیون پارلمانی) به گروههای نمایندگان «احزاب» اطلاق می گردد. امری که در مجلس ایران بیشتر به معنای غیرحزبی آن استفاده می شود. در آستانه روز مجلس، علت رویکرد حزب موتلفه اسلامی به داشتن فراکسیون را ارزیابی کرده و توان پشتیبانی آن از نمایندگان ملت برای ایفای بهتر وظایف خود را به بحث گذاشته ایم.

https://shoma-weekly.ir/aSSbzh