ویژه

احزاب انقلابی به دنبال حاکمیت دین خدمت و تعالی کشورند

یک نوع تقسیم بندی قبل و بعد از انقلاب بوده که جریانات فعال سیاسی کشور به دو دسته تقسیم می شود دسته ی اول کسانی که نظام،انقلاب،اسلام،قانون اساسی،مرجعیت،امام،روحانیت و شاخصه ی دینداری و دین مداری را اعتقاد دارند و به آن پایبندند و از بن دندان قبول دارند و رفتار اجتماعی آنها نیز این را نشان می دهد و مجموعه ی موتلفه اسلامی هم اینگونه بوده است
گزارش: مصطفی حسینی- حزب موتلفه اسلامی دبیران خود در سراسر کشور از استانها و شهرستانها را به تهران فراخواند تا در روزهای گرم تابستان به فعالیتهای حزبی و تشکیلاتی گرمایی دیگر بخشد.

این اجلاس یک سخنران ویژه از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشت؛ آیت الله حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور به میان موتلفه‌‌ایها آمد بر این موضوع تاکید کرد که موتلفه اسلامی همواره ارتباط خوبی با روحانیت در طول سالها فعالیت داشته است.

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و دکتر اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی این حزب نیز از دیگر سخنرانان این اجلاس بودند. همچنین دبیران استانها و شهرستانها با حضور در کمیسیونهای تخصصی به بررسی فعالیتهای درون حزبی پرداختند.

موتلفه روحانیت را از بن دندان قبول دارد

آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در این اجلاس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حزب مؤتلفه اسلامی ویژگیهای تشکلهای الهی را بر محور روحانیت دانست و اظهار داشت: ویژگیهای تشکلهای الهی بر محور روحانیت بسیار مهم است و اینکه باید بدانیم در برابر ذات اقدس خداوند دارای چه وظیفهای هستیم.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور اظهار داشت: در طول تاریخ این کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب و در نظام مقدس جمهوری اسلامی جریانها و مجموعههایی در این کشور شکل گرفتند که هرکدام به تناسب موقعیت اجتماعی خود به فعالیت سیاسی مشغول شدهاند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فلسفه وجودی پیدایش احزاب و مجموعههای سیاسی از ابتدا به منظور تاثیرگذاشتن بر قدرت سیاسی بوده تا اینکه مردم را به خود جلب کنند و بتوانند در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه، دیپلماسی و سیاست خارجی کشور تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: احزاب فعالیتها و دیدگاههای خود را ارائه کرده تا قدرت را بدست بگیرند و تاثیرگذار باشند، شکل گیری رقابت سیاسی بین جریانات سیاسی امر طبیعی است و احزاب متعدد شکل میگیرند و باید دید جامعه چگونه به آنها اقبال میکنند که این در انتخابات مختلف پیش میآید و مردم به اهداف و خط مشی این جریانات نگاه میکنند.

بوشهری افزود: یک نوع تقسیم بندی قبل و بعد از انقلاب بوده که جریانات سیاسی فعال کشور به دو دسته تقسیم میشود، دسته اول کسانی که انقلاب، نظام، اسلام، قانون اساسی، مرجعیت، امام، رهبری، روحانیت و شاخصه دینداری و دین مداری را اعتقاد دارند و به آن پایبندند و از بن دندان قبول دارند و رفتار اجتماعی آنها نیز این را نشان میدهند و مجموعه موتلفه اسلامی هم اینگونه بوده است.

مدیرحوزههای علمیه سراسر کشور اظهار داشت: دسته دوم کسانی هستند که هیچ اعتقاد و باور مذهبی نداشته و کسانی هم که در اول انقلاب به گونهای رفتار دینی نشان میدادند، آرام آرام از صف انقلابیون جدا شده و فاصله گرفته و به صف مخالفین و معاندین انقلاب رفتهاند.

وی گفت: دستهای که نظام را قبول دارند و تعداد آنها نیز در جامعه ما کم نیست و به الزامات نظام علاقمند و پایبندند، دارای سلایق، ذائقهها، خط مشیهای مختلف و در عین حال اهداف کلی مشترک هستند.

بوشهری افزود: این دسته معتقدند ما به دنبال خدمت بیشتر، تعالی کشور و حاکمیت دین هستیم، اما راههای رسیدن به این حاکمیت متفاوت است. مثلا برخی میگویند باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم یا برخی از اقتصاد دولتی حرف میزنند، این در واقع دو راه است اما برای رسیدن به هدف واحدی به نام حاکمیت الهی است. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: برهمین اساس جریانات مختلف داخل این دسته میگویند که تعامل با کشورهای دیگر چگونه باید باشد، آیا با همه کشورها با نگاه باز باید برخورد کنیم یا با توجه به اصول و ملاحظات انقلاب اسلامی که این موارد در مسیر حرکت احزاب و مجموعههای سیاسی است. وی افزود: آنچه که مهم است وحدت و اتفاق نظر در اصول کلی است و اینکه اختلاف سلایق، ذائقهها و خط مشیها به اصول ضربه نزند. آنچه مهم است این است که تشکلها در جامعه الهی خود را دینی میدانند و باید تحت محوریت و وحدت بوده و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرند. بوشهری تصریح کرد: چه کسی میتواند تعیین کننده و چتری برای مجموعهها و احزاب مختلف باشد که امنیتی ایجاد کند و فصل الخطاب باشد و مسیر را به طور مرتب هدایت و راهنمایی کند؟

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور گفت: هم به عنوان باور شیعی و اعتقادی که پیرو پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هستیم و خط مشی پیامبر اکرم (ص) این است، این مسیر را خدا در قرآن معرفی کرده و پیامبر (ص) مصباح نور و هدایت آن را فرمودهاند و در عصر غیبت هم آنان تعیین کردهاند.

وی افزود: دقیقا این معصومین (ع) به ما گفتهاند زمانی که ما به ظاهر در میان شما نیستیم و شما ارتباطی با معصوم (ع) ندارید، نقش محوری و هدایتگری که شما را با خدا و پیغمبر (ص) پیوند میدهد را علما دارا هستند و نظارت علما را در طول نظارت خود میپذیریم که کار شما تضمین شود.

بوشهری تصریح کرد: این محوریت روحانیت، مرجعیت و ولی فقیه است، اگر ما میگوییم رهبری و مرجعیت فصلالخطاب است، امروز شما در عراق میبینید که کارکرد رهبری نشان داده شد و آیت الله سیستانی که ظاهرا کمتر ظاهر میشد، به عنوان اینکه روحانیت سنجیده سخن میگوید و اقدام میکند و به موقع و بجا وارد عمل میشود، وارد عرصه شدند و خود عراقیها میگویند اگر فتوای تاریخی ایشان نبود، معلوم نبود که چه بر سر ما میآمد، حتی تعدادی از عشایر عراق میخواستند هر جریانی غالب شد بپذیرند و این فتوا که آمد مسیر تغییر کرد، لذا محوریت همین مرجعیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما معتقدیم جریانات معتقد به اسلام و انقلاب نمیتوانند فاصلهها از همدیگر را زیاد افزایش دهند، البته معتقدیم باید رقابت کنند.

وی افزود: تعبیر جالب امام خمینی (ره) این است که رقابت و اختلاف سلیقه بین جریانات طبیعی است، اما نباید اینطور باشد که مثلا وقتی انتخابات پیش میآید، هرکدام راه خود را بروند که به اصول ضربه بزنند.

بوشهری گفت: دو تفکر و دو رای است که باید باشد و سلیقههای مختلف وجود دارد، اما اسباب این نمیشود که انسانها با هم خوب نباشند و نتیجه نباید این بشود که ما دو دسته و دشمن هم بشویم و باید در عین حال دوست هم باشیم. مدیر حوزههای علمیه با طرح این سوال که اصول مشترکی که جریانات را با حفظ رقابتها و اختلاف سلیقهها در کنار هم قرار دهد چیست گفت: همه باید کار برای خدا را اصل قرار دهند. اگر کار برای خدا شد، پیش میرود، اما اگر غیر از آن شد دعوا میآورد.

وی با اشاره به ویژگی دیگر این دسته از احزاب تصریح کرد: این احزاب باید هدایت صحیح فکری مردم را مدنظر قرار دهند و بر این اساس طبق فرموده معصوم (ع) قبل از اینکه دیگران را بررسی کنید، به بررسی خود بپردازید.

بوشهری افزود: شما که به عنوان دبیران موتلفه اسلامی در اینجا جمع شدهاید، اگر رفتارتان برای جامعه الگو شد و آنها به سردر موتلفه نگاه کردند و مشی موتلفه در خانواده، جامعه و بازار مشی اسلامی بود، خود به خود همراهی مردم را به دنبال دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر مردم ببینند رفتار حزب موتلفه اسلامی با دیگران تفاوت دارد و به عهد خود پایبندند و دارای نگاه ویژه دینی هستند، حرکت چون اصیل است و افراد چون پخته هستند، اگر مردم از دیگران ناامید شدند، به اینجا پناه میآورند.

وی با اشاره به اینکه رعایت حدود و مرزهای الهی، ویژگی دیگر این گونه جریانات و احزاب باید باشد، گفت: با وجود اختلاف سلیقهها این دسته در تصمیم گیریهای کلان به اجماع میرسند و در آنجا کوتاه میآیند، اما اگر سهمخواهی و منم تویی اوست شد، راه به جایی نمیبریم، بنابراین اگر به اجماع در مسائل کلان اندیشیدیم، کمتر آسیب میبینیم.

بوشهری افزود: ممکن است گاهی گذشت و کوتاه آمدن باشد، اما سرجمع به نفع همه خواهد بود، البته متاسفانه در بعضی سالها شاهد این نبودیم و در عمل دچار مشکل شدیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زیر یک چتر یعنی رهبری، مرجعیت و روحانیت همه برای اهداف بلند و پیشرفت و ارتقای نظام و مطرح شدن نظام در عرصه بین المللی خودمان را وفق دادهایم و در این زمینه حفظ اصول و مبانی، شاخص و میزان است که از آن عبور کردهایم یا نکردهایم و این آسیبشناسی مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت ۶ اصل برای حزب موتلفه اسلامی گفت: اصل اول آینده نگری است که به چشم انداز تعبیر میشود و به روایت امام صادق (ع) روزهای بشر سه بخش است: روزی که گذشت و قابل بازگشت نیست، در این زمینه کارنامه درخشان موتلفه بیش از ۵۰ سال شهادتها، تبعیدها و زندانهاست و گاهی هم ممکن است فرصتهایی را از دست داده باشد و باید از فرصتهای پیش رو استفاده کنید و بخش دوم امروز است که این اجلاسیه را برگزار کردهاید و برنامه ریزی و طراحی برای رسیدن به هدف متعالی و بخش سوم روزی که آرزو و امید در دستان شماست که میتوانید آینده نگری کنید. بوشهری افزود: اصل دوم آسیبشناسی است که ۵۱ سال با همه فراز و فرودها چه کردهاید که حقیقتا از‌‌‌ همان بدو پیدایش که با امام پیمان بستید، زندان و شهادت و شکنجهها و اذیتها و نامهربانیها را اعضای حزب موتلفه اسلامی دیدند. مدیر حوزههای علمیه اظهار داشت: در طول پس از انقلاب اسلامی نیز باید ببینید کجا نقطه قوت و رو به جلو و کجا نقاط ضعف بوده و آسیب دیدهاید و براساس روایت امیرالمومنین امام علی (ع) بیناترین مردم کسی است که عیوب خود را بتواند بشناسد و از ما نیست کسی که خودش را هر روز محاسبه نکند، لذا شما باید کارنامه ۵۱ ساله را و همچنین هر روزتان را محاسبه کنید. وی تصریح کرد: اصل سوم استفاده از فرصتها و حداکثر بهره برداری از آنها و اصل چهارم نقد پذیری است که یکی از مشکلات احزاب، جمعیتها و مجموعههای سیاسی ما این است که خودشان را حق مطلق میدانند. بوشهری افزود: اگر کسی دچار خودشیفتگی و اینکه من درست میگویم و دیگران غلط شود، در زوال قرار میگیرد، لذا انتقادپذیری بسیار مهم است و براساس روایت امام جواد (ع) مومن به سه خصلت توفیق از خدا و توفیق حضور در عرصهها و اینکه قبل از تذکر دیگران خودش را اصلاح کند نیازمند است و این یعنی انتقادپذیری، کسانی که حرف حق را میپذیرند و قبول میکنند، بنابراین در روایت است که میفرمایند: از کسی که تو را نصیحت میکند پیروی کن ولو اینکه به گریه بیفتی. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اصل پنجم تصمیم آگاهانه است که یک حزب و تشکل موفق تصمیم آگاهانه بگیرد و هر مسئلهای پیش میآید سریع و شتابزده ورود نکند و راه رفت و برگشت آن را خوب ارزیابی کند تا پشیمان نشود، لذا برخی تصمیمات باعث پشیمانی است. وی در پایان با اشاره به اینکه اصل ششم همراهی با مردم در پرتو همراهی با خداست، خاطرنشان کرد: آن روز که امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نهضت اسلامی را شروع کرد و تبعید شد و روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دیدید که یاران امام چقدر بودند و افزایش یافتند، لذا امروز مجموعه صلحا و اولیای الهی برای حفظ نظام دعا میکنند و خداوند دلهای مردم را با نظام همراه میکند و اگر هرکس رابطهاش را با خدا درست کند خدا رابطهاش را با مردم درست میگرداند.

https://shoma-weekly.ir/10QKyO