ویژه

اثبات خود را بر نفی دیگری ندانید

یک قلم بزرگ از حرکتهاى تحسین‌برانگیز ملت ایران در سال 90، انتخابات دوازدهم اسفند بود. البته همین جا بگویم انتخابات هنوز تمام نشده است؛ در مرحله دوم انتخابات هم مردم ما بایستى ان‌شاءاللّه همین شکوه و زیبائى را نشان بدهند.
میثم زرندی- مقام معظم رهبری:"یک قلم بزرگ از حرکتهاى تحسین‌برانگیز ملت ایران در سال 90، انتخابات دوازدهم اسفند بود. البته همین جا بگویم انتخابات هنوز تمام نشده است؛ در مرحله دوم انتخابات هم مردم ما بایستى ان‌شاءاللّه همین شکوه و زیبائى را نشان بدهند. " 1/1/91
برخوردها را نسبت به یکدیگر
مهربانانه‌تر کنید
یکی از مسائلی که در مرحله اول انتخابات مجلس نهم  و از ماهها قبل از برگزاری آن شاهد بودیم عدم رعایت برخی از این تذکرات رهبر معظم انقلاب از سوی بعضی فعالان سیاسی بود که متاسفانه به نام اصولگرا و پیرو ولایت نیز خود را معرفی می کنند.
مقام معظم رهبری در نخستین روز امسال در سخنرانی خود در حرم رضوی، ضمن تاکید بر اهمیت مرحله دوم انتخابات (که در ابتدا به آن اشاره شد) فرمودند: "من یک توصیه هم در زمینه‌ى سیاسى بکنم. عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگى. بهانه‌هاى اختلاف زیاد است. گاهى در یک قضیه‌اى سلیقه‌ى یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانه‌ى اختلاف بشود. گاهى در کسى یک گرایشى هست، در دیگرى نیست؛ این نباید مایه‌ى اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ى در درون، موجب فشل میشود. قرآن به ما تعلیم میدهد: «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم».(2) اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون - مسائل سیاسى، مسائل اقتصادى، مسائل شخصیتى - دست‌به‌یقه شویم، دشمن ما جرى میشود. یک مقدار از جرأتى که دشمن در سالهاى گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاه و السّلام) به ما درس میدهد؛ میفرماید: «لیس من طلب الحقّ فاخطأه کمن طلب الباطل فأصابه». مخالفین دو جورند. یک مخالفى است که دنبال حق است، او هم دنبال جمهورى اسلامى است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین و خداست، منتها راه را اشتباه کرده؛ با این نباید دشمنى کرد؛ این فرق دارد با کسى که در جهت غیر نظام اسلامى، با هدف معاندانه‌اى علیه نظام اسلامى حرکت میکند. دلها را به هم نرم کنید، برخوردها را نسبت به یکدیگر مهربانانه‌تر کنید."
تخریب نکنید، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایسته‌ملت ما نیست
ایشان در سخنرانی های دیگر خود نیز نکات قابل توجهی را درباره انتخابات متذکر شده اند؛ از جمله این موارد توصیه ایشان به رعایت اخلاق انتخاباتی است:" از طرف علاقه‌مندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایسته‌ى ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونیت‌دار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتک آبرو قرار دادن در شبنامه‌ها، در مطبوعات، در پایگاههاى اینترنتى و غیره، این‌ها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همه‌ى کسانى که نسبت به نامزدهاى مختلف علاقه‌مندى‌اى دارند، درخواست می‌کنم، اصرار می‌کنم که این علاقه‌مندى خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هرچه می‌خواهید، از نامزد مورد علاقه‌ى خودتان تمجید کنید، تعریف کنید؛ اما دیگران را تخریب نکنید. این علامت بدى است."
فضاى انتخابات
 باید فضاى سالمى باشد

تبلیغ به دور از دروغ دیگر تاکید ایشان است که می فرمایند: " فضاى انتخابات، باید فضاى سالمى باشد؛ فضاى تبلیغات، باید با فضاى پروپاگاندهاى معمول دنیا تفاوت داشته باشد.
تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معناى واقعى کلمه، با حفظ حدود شرعى کلمه، به دور از فریب، به دور از کارهاى دروغین و نمایشى، به دور از متهم کردن این و آن. نمى‌شود ما بگوییم که مسؤولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتى ندارند؛ این شرط سلامت انتخابات است."
فعالان انتخاباتی، بایستى
 به آداب و شروط یک
حرکت عمومىِ سالم پایبند باشند

اثبات خود نه نفی دیگران تذکر دیگر رهبر معظم انقلاب به فعالان انتخاباتی است؛ " انتخابات باید سالم باشد، رقابتى باشد. رقابت غیر از خصومت است، رقابت غیر از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ این‌ها را باید همه مواظب باشیم. رقابت این نیست که کسى اثبات خود را متوقف بر نفى دیگرى بداند. رقابت این نیست که کسانى بیایند براى جلب نظر مردم، وعده‌هاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانین عادى بدهند؛ این‌ها نباید باشد. کسانى که وارد عرصه‌ى انتخابات می‌شوند، چه از طرف مجریان و مسئولان، چه از طرف کسانى که نامزد می‌شوند، بایستى به آداب و شروط یک حرکت عمومىِ سالم پایبند باشند، متعهد باشند؛ این لازم است.
https://shoma-weekly.ir/IYy8BB