جامعه

اتحادیه اروپا: سپاه تروریست است اصلاح طلبان: دولت سیزدهم مقصر است

عباس آخوندی در تحلیلی که از سوی روزنامه سازندگی منتشر شده، نوشت: "غربی‌ها به واقع، از بحث هسته‌ای ایران هیچ‌گاه نگرانی جدی‌ای نداشته‌اندلیکن، در مورد اوکراین، حساسیت دیگری دارند. چون آنجا یک صحنه‌ رویارویی تمام عیار غرب و روسیه است و امنیت زندگی‌شان مطرح است... اگر پیش از جنگ اوکراین تنها لابی اسرائیل در غرب در پی امنیتی کردن پرونده ایران بود، اکنون این مسئله عمومیت یافته و این آستانه‌ پرمخاطره‌ای برای هیچ است، روس‌ها با رندی و نامردی تمام و ما هم با بی‌تدبیری و موقعیت ناشناسی تمام وارد بازی روس‌ها شدیم. ایران باید به نحو اطمینان‌بخشی و مستقل از مذاکرات برجام خود را از بحث درگیری روسیه-اوکراین جدا کندو به‌صورت شفاف و آشکار با اتحادیه اروپا وارد مذاکره مستقیم و بی‌واسطه شود و بگوید که در این ارتباط آمادگی دارد که از غرب ابهام‌زدایی کامل بکند و بی‌طرفی خود را در عمل به‌اثبات برساند."

همه فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب در این روزها تحلیل های مشابهی را مطرح کرده‌اند و موضوع تلاش اروپا برای تروریستی دانستن سپاه را با دیپلماسی دولت سیزدهم مرتبط دانسته اند

این در حالی است که اروپا به گفته ی عباس آخوندی با اینکه در زمان اجرای برجام از بحث هسته‌ای ایران نگرانی نداشت، بعد از نقض برجام توسط آمریکا، نه تنها به وعده خود برای حفظ ایران در برجام از طریق مقابله با تحریم‌های امریکا عمل نکرد، بلکه خود را آماده انجام تحریم‌های مطلوب امریکا کرد. در آن زمان چرا صدایی از دولتمردان وقت درنیامد؟

در آن زمان دولتمردان نه تنها در برابر بدعهدی‌های اتحادیه اروپا اقدام متقابل انجام ندادند بلکه آن را توجیه کردند، همین عمل باعث شد تا اروپایی‌ها اطمینان کامل پیدا کنند که طرف ایرانی اراده‌ای برای مقابله فعال و هم‌سطح با نقض تعهدات توسط اروپا ندارد، بنابراین عملیات فریب را علیه ملت ایران و دولت وقت به اجرا گذاشتند و زیر همه توافقات خود زدند به گونه ای که نتیجه ی مذاکرات دولت وقت با اروپا خروج شرکت‌ها از ایران، کاهش 50 درصدی صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی و محدودیت بیشتر روابط بانکی حتی نسبت به قبل از خروج آمریکا از برجام بود.

واقعاً همه آن تلاش‌هایی که دولت روحانی کرد تا به اروپا بگوید ما دوست شما هستیم، چه نتایجی آورد و دیپلماسی با اروپایی‌ها چه آورده‌ای برای ایران داشت؟

در آن زمان که برنامه ی هسته ای ایران تعطیل شده بود و تهدید محسوب نمی شد و مسئله ی جنگ اوکراین هم از اساس وجود نداشت، بنابراین مسئله اروپایی‌ها چه بود که دقیقاً در تمام جزئیات، با نقشه آمریکایی‌ها برای محروم کردن ایران از حقوقش در برجام همراهی کردند؟!

اصلاح طلبان پاسخ دهند که واقعا چه جای مقصر دانستن ایران در تعامل با غرب است؟

https://shoma-weekly.ir/QghRKv