ویژه

ابولفضل توکلی‌بینا: مورد علاقه رهبر معظم انقلاب بود

با ایشان روابط صمیمی داشتند. رهبر عزیز انقلاب بسیار به ایشان علاقمند بود. از کسانی بود که به رهبر عزیزمان علاقه داشت و به ایشان عشق می‌ورزید.

از روحیات و اخلاقیات استاد علی اکبر پرورش چه به یاد دارید؟

آقای پرورش یک مسلمان مؤمن انقلابی و مجاهدی بود که شاید حتی قبل از سال ۴۱ مبارزاتش را شروع کرد. انسان وارسته و روشنی بود و یکی از سخنرانان انقلابی بود که از اصفهان میآمد و در مسجد قبا سخنرانی میکرد. یک مرد مجاهد پاک، مؤمن و اصولگرا بود.

ارادت ایشان به مراجع چقدر بود؟

ارتباط خوبی با مراجع داشت. از سالهایی که ایشان به مؤتلفه اسلامی پیوست، از طریق ارتباطی که مؤتلفه با مراجع داشت، ایشان هم که عضو مورد اعتماد مؤتلفه بود ارتباط خوبی با مراجع داشتند و در کنار ما که با مراجع ملاقات میکردیم، حضور داشتند. ایشان مورد علاقه مراجع تقلید بودند.

رابطه ایشان با رهبری چطور بود؟

با ایشان روابط صمیمی داشتند. رهبر عزیز انقلاب بسیار به ایشان علاقمند بود. از کسانی بود که به رهبر عزیزمان علاقه داشت و به ایشان عشق میورزید.

به حضور ایشان در مؤتلفه اشاره کردید. بفرمایید در شکلگیری مؤتلفه اسلامی و ادامه آن چقدر نقش داشتند؟

ما در برههای از بعضی از شخصیتها برای حضور در مؤتلفه دعوت کردیم و ایشان هم استقبال کرد و به مؤتلفه پیوست و از اعضای شورای مرکزی بود و نظرات خوب و مثبت و همکاری مفیدی داشتند.

از ویژگیهای اخلاقی ایشان به مواردی اشاره بفرمایید.

معبّر خوبی بود. از نظر تعبیر خواب و تفسیری آدم فوقالعادهای بود. خیلی عزیز بود و به کسانی که از پایهگذاران انقلاب بودند بسیار علاقه داشت که یکی هم خود ایشان بود.

ایشان بیشتر نزد کدام یک از مراجع میرفتند؟

اختصاصی خبر ندارم، ولی از وقتی دعوت مؤتلفه را پذیرفتند و به ما پیوستند، در ملاقاتهایی که داشتیم اکثراً همراه ما و مورد علاقه مراجع بودند. مرحوم آقای پرورش شخصیت فوقالعادهای بود.

چه اصراری بود این ملاقاتها حتماً با مراجع صورت بگیرد؟

مؤتلفه اسلامی از روزهای اول انقلاب یکی از ستونهای محکم انقلاب و در خدمت رهبر فقیدمان بود و حتی مؤتلفه را خود رهبر عزیزمان تشکیل داد و اکثراً بازوی قوی ولایت فقیه بودهایم و هستیم و اکنون هم همین حالت را داریم.

این امر شامل تمام اعضای مؤتلفه از جمله آقای پرورش خواهد شد؟

بله، ایشان فرد ممتازی بود. از نظر منش سیاسی و اجتماعی آدم فوقالعادهای بود، مفسر و معبّر بود و خصوصاً در اصفهان یکی از ستونهای انقلاب بود. از افراد انقلابی و خوب در بین دوستان بود.

ایشان فرد شوخ طبعی هم بودند؟

خوشبرخورد بودند. اصفهانیها معمولاً شوخطبع هستند، مخصوصاً آقای پرورش.

از دوره وزارت ایشان در دوره شهید رجایی چه چیزی به یاد دارید؟

از آن دوران خیلی گذشته است و چندان حضور ذهن ندارم، اما میدانم آقای رجایی هم هر کسی را انتخاب نمیکرد، چون خود آقای رجایی آدم محکم، اصولگرا و معتقدی بود، افراد کابینهاش را هم از افراد نابی انتخاب میکرد که یکی هم مرحوم پرورش بود.

و سخن آخر؟

ایشان علاقه زیادی به دوستان خود داشت. این اواخر در حالت بحرانی بود. به دیدنشان رفتم. آقازادهشان گفت وقتی از دوستان قدیم اسم میبریم، واکنش نشان میدهد. آقازادهشان جلو رفت و گفت فلانی آمده است و ایشان با آنکه بیماری وخیمی داشتند، پاسخ دادند و این حاکی از علاقه ایشان به دوستان مؤتلفه بود.

*عضو هیئت نظارت حزب موتلفه اسلامی و از دوستان مرحوم پرورش

https://shoma-weekly.ir/OsgjDz