مجلس

ابهام بزرگ مجلس در خصوص قرارداد توتال میزان منافع حاصله است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: یک ابهام بزرگ برای مجلس در خصوص قرارداد توتال، میزان بهره‌برداری کشورهای سرمایه‌گذار از منافع حاصل این قرارداد بود
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: قطعا هیچ قراردادی با شرکت­‌های وابسته به کشورهای معاند و کشورهایی که نقشه براندازی نظام جمهوری اسلامی را دارند نبایستی انجام گیرد.

محمدرضا ملکشاهی راد در گفت‌­وگو با خبرنگار فارس در خرم‌­آباد، در خصوص سرمایه گذاری خارجی در کشور اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه دولت در راستای توسعه زیر ساخت­‌ها و رونق اقتصادی موظف به زمینه سازی سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا هیچ قراردادی با شرکت­‌های وابسته به کشورهای معاند و کشورهایی که نقشه براندازی نظام جمهوری اسلامی را دارند نبایستی انجام گیرد.

نماینده مردم خرم‌­آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی تمامی معاهدات و قراردادهای خارجی زیر نظر مجلس شورای اسلامی انجام می‌­شود، با این وجود مجلس هشتم طبق مصوباتی اختیاراتی را در حوزه قراردادهای نفتی به دولت واگذار کرده است.

ملکشاهی راد با اشاره به قرارداد نفتی توتال اذعان داشت: برخی از نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی را به مجلس ارائه دادند که مجلس مصوب کرد که تنها با نظارت 2 کمیسیون بودجه و انرژی بر مفاد قرارداد نفتی توتال با پذیرش آن موافقت صورت می‌­پذیرد.

نماینده مردم خرم‌­آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: یک ابهام بزرگ برای مجلس در خصوص قرارداد توتال، میزان بهره‌برداری کشورهای سرمایه‌گذار از منافع حاصل این قرارداد بود.

وی در مورد میزان سرمایه گذاری کشورها بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران 19 درصد مشارکت، شرکت چینی 30 درصد و شرکت فرانسوی توتال 51 درصد در این قرارداد مشارکت داشته و منافع هر کدام متناسب با هزینه‌­های سرمایه گذاری است.

ملکشاهی راد تصریح کرد: استقرار تجهیزات در میدان مشترک گازی با قطر و تسریع در استخراج گاز 2 منفعت بزرگ برای ایران در راستای اجرایی شدن قرارداد نفتی توتال خواهد بود و این منافع تنها در صورت عملیاتی کردن تعهدات کشورهای طرف قرارداد حاصل می‌شود.

نماینده مردم خرم‌­آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: چنانچه از طرف شرکت فرانسوی تعللی و یا تحریم جدیدی از سوی آمریکا صورت پذیرد و طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکنند سرمایه گذاری صورت گرفته ، سرمایه گذاری مفیدی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در مفاد قرارداد اطمینان از پایبندی به تعهدات حاصل شده و به دلیل بین المللی بودن قرارداد، شرکت‌ها تابع قوانین بین المللی بوده و در صورت استنکاف از مفاد تعهدی با جرایم دادگاه­‌ها و مراجع بین المللی روبه رو خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/OdeHdh