ویژه

آیت الله انواری از نگاه یاران

ما خاک کف پای آیت الله انواری هم نمی شویم، ما از گفتن درباره آیت الله انواری عاجزیم و نمی توانیم در مورد این شخصیت بزرگوار صحبت کنیم.
بسیار جدی و کوشا بود
آیت الله امامی کاشانی
امام جمعه موقت تهران

مرحوم آیت الله انواری از علمای برجسته ای بودند که در مراحل مختلف هم در حوزه از نظر تعلم و تحصیل نقش داشتند و هم اینکه در مسائل اجتماع نقش داشتند.
ایشان به تهران آمدند و در مسجد بازار امام جماعت بودند و صحبت می کردند و کم کم در زمان طاغوت در جمعیت های مختلف اسلامی در راه نهضت امام خمینی(ره) و همراهی با امام بسیار جدی و کوشا بودند و اطلاعیه های امام(ره) را بسیار دقیق خوانده و آن را تبیین می کردند. آیت الله انواری حرکت در مسیر انقلاب را برای مردم بیان می کردند و از جهت شخصیت علمی و وارستگی و فردی بسیار شایسته بودند.

به وظیفه اش عمل می کرد
آیت الله باقری کنی
قائم مقام دانشگاه امام صادق(ع)

ما خاک کف پای آیت الله انواری هم نمی شویم، ما از گفتن درباره آیت الله انواری عاجزیم و نمی توانیم در مورد این شخصیت بزرگوار صحبت کنیم.
آیت الله انواری همه زندگی اش را وقف اسلام کرده بود و دلبستگی نداشت، هیچ گاه فکر نمی کرد که فردایی زنده باشد. 14 سال زندانی را تحمل کرد که کمتر انسانی می تواند 24 ساعت آن را تحمل کند.
آیت الله انواری را از آن زندانهای سخت به جنوب و برازجان تبعید کردند و هیچگاه این عالم بزرگوار این سختی ها را برای امتیاز خودش نقل نکرد و شخصیت ویژه ای داشتند.
مرحوم آیت الله انواری دستگاه شاهنشاهی را خسته کرده بود و این را ماموران رژیم ستمشاهی فهمیده بودند که این انسان به هیچ گونه تسلیم آنها نمی شود و نه تنها تسلیم که ساکت هم نمی شد و به وظایف خود عمل می کرد.
همواره برای اسلام جان اش را در کف دست اش گذاشته بود و در سخت ترین شرایط از اسلام دفاع می کرد. پس از زندان نیز ایشان جایی از کرامات و فداکاری های خود نگفت و این نشانه شخصیت با تقوای ایشان بود.

به مردم محبت داشت
آیت الله سید رضی شیرازی
صاحب کرسی تدریس فلسفه اسلامی

بنده سالها با آیت الله انواری زندگی کردم و "ما رایت الا جمیلا"صفای باطن اش کمتر نظیری داشت و تا آنجایی که می توانست درس خواند و زحمت کشید و تا آنجایی که می توانست به مردم خدمت کرد. آدم خاصی بود که تنها از او خوبی دیدیم و 50 سال با هم بودیم و هیچ بدی از این مرد ندیدم و فقط خیر و خوبی را از ایشان دیدیم.
آیت الله انواری به مردم محبت داشت و دلداری به مردم و خدمت به مردم را در کارهایش رعایت می کرد.

خدوم و گره گشا بود
 حجت الاسلام سید رضا اکرمی
عضو جامعه روحانیت مبارز

حدود 50 سال مرحوم آیت الله انواری را از حوزه علمیه قم و تا آخرین روزی که حیات ایشان به اتمام رسید این شخصیت ویژه را می شناختم و باید به چند نکته راجع به ایشان اشاره کرد.
خوش خلق و خوش برخورد بودن در هر حال  از ویژگی های بارز ایشان بود. نکته دوم اینکه مساله خدوم بودن و گره گشا بودن است که این صفت در ایشان بسیار برجسته بود
همراهی با ولایت که در طول سالهای زندگی خود با امام (ره) و مقام معظم رهبری داشتند و در طول این سالها ندیدیم که این شخصیت بزرگوار زاویه ای با ولایت داشته باشد.
انجام وظیفه در هر جایگاهی که مناسب بود از صفات عالم مجاهد آیت الله انواری بود که در مجلس شورای اسلامی، ژاندارمری و امور مساجد و ... که موثر و مفید بود حاضر به انجام وظیفه می کرد و نکته نهایی اینکه ارادت ویژه نسبت به اهل بیت (ع) داشت و در دو دهه و ایام فاطمیه و ماه صفر مراسم سوگواری برگزار می کردند و مقید بودند که این عزاداری ها سالی دوبار در منزل ایشان انجام بگیرد که نشان از ارادت ایشان به اهل بیت(ع) داشت.

جلوه یک انسان پر نشاط بود
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
معاون اول قوه قضائیه

شناخت من از مرحوم آیت الله انواری این است که ایشان عالم و مجاهد و سیره و سلوک اش برای مجاهدان درس است که در راه هدف باید بدون هیچگونه خستگی و سست شدن با ایستادگی و مجاهدت دشمن را از پای درآورد.
آیت الله انواری طولانی ترین مدت زندان را تحمل کرد و چهره مثال زدنی را از ایشان رقم زد و مقاومت آقای انواری در راه هدف یک مقاومت مثال زدنی است.
آیت الله انواری در پس از انقلاب که در سمت های مختلفی بودند بعضی از مسئولیت ها ، بنده در خدمت ایشان بودم و ایشان عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بودند و گاهی به این اعتبار به خدمت ایشان رسیده و از ایشان استفاده می کردیم.
آیت الله انواری در مقطعی سرپرستی امور مساجد را بر عهده داشتند و به این اعتبار گاهی خدمت ایشان بودیم و ایشان چهره بسیار بشاش و پر نشاطی داشتند و همانطوری که مقام معظم رهبری در پیام شان فرمودند ایشان چهره بسیار پر نشاطی داشتند و انسان فکر نمی کرد که ایشان یک چنین آدمی با چنین پر نشاطی تحمل چنان سختی هایی را داشته است و این مساله مهمی است. گاهی کسی کمی سختی می کشد و تمام وجودش جلوه سختی می شود اما آیت الله انواری جلوه یک انسان پر نشاط بود.

ثابت قدم،خوش فکر و استوار بود
حجت الاسلام مصطفی پور محمدی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور

آیت انواری از روحانیون ثابت قدم،خوش فکر و استوار بود که بیش از 15 سال زندان را تحمل کرد.
همواره در طول زندان با صبوری و مقاومت و ایستادگی داشت و در هر سنگری که نیاز بود آیت الله انواری حضوری فعال داشت.
خوش اخلاقی و خوش برخوردی، سماحت، تحمل پذیری جزو ویژگی های بارز این شخصیت مبارز و عالم بود.

پشتکار، تلاش و وقت گذاری
 شبانه روزی اش
برای نظام مثال زدنی است
حجت الاسلام سید احمد زرگر
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر

آیت الله انواری چه قبل و چه بعد از انقلاب تاثیر گذاری بسیاری داشتند. قبل از انقلاب من با ایشان خیلی ارتباط تنگاتنگی نداشتم اما بعد از انقلاب ارتباط بسیار تنگاتنگی با ایشان داشتم و در چندین مسافرتی که با ایشان رفتیم واقعا ایشان پشتکار، تلاش و وقت گذاری شبانه روزی اش برای نظام مثال زدنی است.
مرحوم آیت الله انواری عاشق نظام بود و نظام را خیلی دوست داشت و تلاش ها و فداکاری های بسیاری را برای پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی و استقرار آن داشت. از خاطراتی که من از ایشان دارم اینکه شبی از مسافرتی بر می گشتیم که مرحوم آیت الله انواری به گرما خیلی حساسیت داشت و شیشه ماشین پایین بود و من گفتم اذیت می شوم که ایشان گفت شما مقدم هستید و ایشان چنین روحیه ای داشت.

یک شخصیت عادل ،مدیر ، موثر
 دلسوز و مردمی داشت
غلامرضا مصباحی مقدم
عضو جامعه ی روحانیت مبارز

مرحوم آیت الله انواری  در وهله ی نخست  ازروحانیون  پارسا ، زاهد ، بسیار مردمی و موثر برمردم مبارز و انقلابی بودند . مبارزی که در رژیم شاه زندانی شدند و تحت فشار قرار گرفتند و هیچ گاه از مبارزه کوتاه نیامدند . ایشان مدیر توانمندی بودند. در کنار این ویژگی ها ایشان بسیار خوش برخورد بوده و به امور نیازمندان رسیدگی می کردند .  در مجموع ایشان دارای یک جایگاه بسیار خوب و محبوبی بوده واز روحانیون سر شناس و موفق در تهران محسوب می شدند. در زمینه ی سوابق اجرایی ایشان باید گفت که در چند دور عضو خبرگان رهبری  و همچنین نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است و همواره مورد توجه امام رضوان الله تعالی قرار داشته و از ایشان حکم داشتند . مجموعه ی فعالیت های ایشان نشان می دهد که ایشان یک شخصیت عادل ،مدیر ، موثر و دلسوز و مردمی داشتند .

فردی فوق العاده مجاهد و مبارز بود
ابوالفضل توکلی بینا
عضو موسس حزب موتلفه اسلامی

ایشان از جمله اعضای فقهی شورای مرکزی موتلفه بود؛ و در جریان ترور منصور ایشان مدتی به زندان رفتند و بنده هم در زندان انفرادی قزل قلعه مدتی در کنار سلول ایشان بودم.
ایشان 13 سال جزو زندانیان رژیم منحوس پهلوی بود ؛ فردی فوق العاده مجاهد و مبارز بود وتا آخرین روزهای زندگی خود نیز در میدان حاضر و پشتوانه انقلاب، امام خمینی رحمت  الله علیه و مقام معظم رهبری بود.
ما باید همه قدردان علمایی این چنین و یاران صدیق امام و انقلاب باشیم.

شخصیت علمی ویژه ای داشت
مهدی سعید محمدی
عضو موسس حزب موتلفه اسلامی

من از سن 13 سالگی از مجضر ایشان استفاده می کردم. البته آشنایی من با ایشان برمی گردد به زمانی که در قم پیش پدر بنده درس می خواندند.
آیت الله انواری شخصیتی فاضل و عالم و در عین حال شوخ و مزاح داشتند. ایشان در آن دوران زحمت بسیار کشیده و درس خوانده بودند و به همین دلیل به لحاظ علمی شخصیتی قابل استفاده داشتند.
ما هر وقت به منزل ایشان می رفتیم هم از معلومات ایشان استفاده می کردیم و به خاطر خصوصیات اخلاقی از ایشان روحیه می گرفتیم.

خود را برتر از دیگران نمی دید
احمد احمد
از مبارزین نهضت انقلاب اسلامی

بنده 3 الی 4 بار با آقا در یک زندان بودم . به طوری که در دورانی که مستمر به زندان می رفتم و آزاد می شدم آقا در آنجا بودند اگر بخواهیم از جایگاه ایشان در نزد مبارزین صحبت کنیم باید متذکر شویم که بچه های ما که بچه های حزب ملل اسلامی بودند خصوصا در سال 44 بیشتر تحت تعلیمات آقای انواری ومرحوم آقای طالقانی قرار گرفتند.  
ایشان هیچ گاه خود را جدای از دیگران نمی دیدند و همیشه تا جایی که می شد به جوان ها کمک می کردند. ما در محضر آقا درس و کلاس داشتیم و ایشان بعد از نماز صبح برای بچه ها کلاس می گذاشت.

پناهگاه قشرعظیمی از مردم بود
محمد رضا باهنر
 نایب رییس مجلس شورای اسلامی

حضرت آیت الله انواری سمبل مقاومت در انقلاب اسلامی ایران و سمبل تبعیت از مقام معظم رهبری و حضرت امام رضوان الله تعالی بودند. همچنین بعد از پیروزی انقلاب از یاران جدی مردم بودند و پناهگاه قشرعظیمی از مردم و جامعه به حساب می آمدند.

آیت الله انواری یکی از شخصیت های
بزرگ انقلاب اسلامی بوده است
حیدر مصلحی
وزیر اطلاعات

آیت الله انواری یکی از شخصیت های بزرگ انقلاب اسلامی بوده است که در واقع در همراهی با امام به عنوان شاگرد امام در ارتباط با شکل گیری انقلاب نقش بسیار بزرگی را ایفا کرد و آزار و شکنجه هایی را تحمل نمود. تقدیر از این شخصیت در واقع تقدیر از مسیر انقلاب و اسلام و روحانیت به معنای واقعی کلمه است .

یک روحانی مبارز متقی مجاهد
و فعال با بصیرت بود
دکتر حداد عادل
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

ایشان یک روحانی مبارز متقی مجاهد و فعال با بصیرت بود که تحمل زندان طولانی را برای رضای خدا و نجات این ملت از سلطه استکبار و استبداد فرا روی خود قرار دادند و بعد از انقلاب هم هر جا بودند منشا خدمت به حساب می آمدند و هم مورد اعتماد و وثوق مردم و نیز  محب ایشان بودند ضمن اینکه آن مرحوم در کنار تمام ویژگی های روحانی برجسته مردی بسیار با صفا و خوش محضر بودند .

اهل جود و سخا و بخشش بود
حجت الاسلام ابراهیمی
عضو جامعه روحانیت مبارز

آیت الله انواری از روحانیون و علمایی بود که انصافا همیشه درراه اسلام و انقلاب در حال قیام بود.  از ویژگی ها و صفات بارز این روحانی گرانقدر می توان به اهل جود و سخا و بخشش و در مجموع نمود عینی یک عالم بزرگ اشاره کرد ومن به دلیل آنکه  تا حدودی با ایشان آشنا بودم در این مدت زمان ایشان را صاحب چنین صفاتی دریافتم .

https://shoma-weekly.ir/VlNAIO