مجلس

آیات قرآن تأییدکننده ضرورت تحزب در جامعه اسلامی است

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی درباره نگاه اسلام و قرآن به حزب و تحزب در جامعه تصریح کرد: معتقدم آنچه که در قرآن مطرح شده، در واقع تأییدکننده ضرورت تحزب در نظام اسلامی است.
لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان مطلب فوق افزود: باید صف‌ بین گروه‌های مختلف در جامعه از یکدیگر کاملا مجزا بوده و در یکسری از تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اجرا‌ها گرو‌هی باشند که همسو، هم‌پیمان و همصدا با هم حرکت کنند که در قرآن تحت عنوان حزب‌الله و در مقابل آن حزب‌الشیطان مطرح شده و در کلام مقام معظم رهبری نیز با عناوینی چون «خودی و غیرخودی» ذکر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: قرآن برای تمامی زمان‌ها کارآیی دارد و وقتی این کتاب مبین بر ضرورت تحزب در جامعه تأکید دارد، گروه‌ها را از یکدیگر جدا کرده، ویژگی‌های آنها را بیان می‌کند و پیروزی را برای حزب‌الله می‌داند؛ «فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»، آنها را مورد مدح و ستایش قرار می‌دهد و در مقابل حزب‌الشیطان و ویژگی‌ها آن را مطرح می‌کند، بدین معناست که امروز هم باید این ویژگی‌ها مدنظر باشد و حزب‌الله مستحکم و مقاوم در برابر مخالفان دیدگاه حق ایستادگی کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه این گفت‌وگو درباره علت عدم توفیق احزاب در سال‌های پس از انقلاب توضیح داد: در کشور ما احزاب جای خود را باز نکرده‌اند و علت و ریشه‌ آن نیازمند آسیب‌شناسی است، هرچند برخی از احزاب سابقه طولانی در کشور دارند و در برخی موارد هم بروز و ظهور خوبی داشته‌اند و علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که در جامعه ایجاد شده، توانسته‌اند جایگاه، افراد و اعضای خود را حفظ کنند.

وی یادآور شد: با این وجود بسیاری از جریان‌ها، فصلی و در آستانه انتخابات تشکیل می‌شوند و معمولا بعد از انتخابات همه فعالیت‌ها آن پایان می‌یابد و در حقیقت نباید آنها را حزب نامید در واقع این جریان‌ها هیچ برنامه‌ا‌ی برای حفظ هواداران خود ندارند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است حزب باید پشتیبان فکری کسانی باشد که به عرصه سیاست وارد می‌کند و اگر از این افراد در صورت موفقیت حمایت نکند، دوام آنها و خود حزب بسیار مشکل است.

افتخاری درباه نقش احزاب در تقویت مشارکت عمومی و همبستگی ملی اظهار کرد: احزاب در این زمینه با توجه به اعضای دائم، هواداران و همراهانی که دارند، می‌توانند از پتانسیل و اهداف مشترکی خود استفاده کرده و به گرم‌شدن فضای انتخابات و حضور حداکثری مردم کمک کنند.


https://shoma-weekly.ir/yX4vpe