مجلس

آژانس تنها ادبیات ادعاهای خود را تغییر خواهد داد

دربند 9 عنوان شده است که گزارشات آژانس پذیرفته شد و PMD بسته می شود، اما بلافاصله بعد از آن دربند 10 عنوان می کند، که بازرسی از ایران در قالب پروتکل الحاقی، دسترسی ها، مشمول بازدید از اماکن نظامی جمهوری اسلامی می شود و در مواد 74 تا 78 برجام به آن اشاره شده، ادامه پیدا می کند؛ یعنی این گونه نیست که مسئله هسته ای ایران در ابعاد نظامی به طور کلی منتفی شده و دیگر این مسئله مورد پیگیری قرار نخواهند داد.
ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی دررابطه با بسته شدن پرونده PMD در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: بسته شدن پرونده PMD براساس نقشه راه انجام شد و در نهایت گزارشی که آمانو بنا به تحقیقات آژانس، به شورای حکام داد که در آن ایران را به عنوان کشوری که اقدامات امکان سنجی، مطالعات علمی و کسب مهارتهای فنی برای دست یابی به سلاحهای

هستهای انجام داده است، معرفی کرد. با توجه به معرفی ایران به عنوان یک کشوری که دست به ساخت سلاح هستهای زده ، در حقیقت با مجرم شناساندن ایران پرونده را مختومه اعلام کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: اما این پرونده هسته ای از طرق دیگری باز نگه داشته است و در رابطه بسته شدن PMD هم بر این نکته تکیه کرده اند که چون شواهد موثقی در رابطه با اینکه انحراف فعالیت نظام به سوی هسته ای پیدا نکردند این پرونده بسته میشود. بنابراین این شیوه بیان، نشان می دهد که اگر زمانی آنها مدعی شوند که شواهد موثقی پیدا کنند، دوباره می توانند این مسئله را مطرح کنند. کارخانه تصریح کرد: منتهی این بار برای طرح مدعی خود، دیگر ازکلمه PMD استفاده نخواهد کرد، بلکه از این بهبعد پیگیریهای خودشان را بر اساس پروتکل الحاقی و قطعنامه 2231 شورای امنیت انجام خواهند؛ بر این اساس پرونده موضوعات گذشته و حال جمهوری اسلامی ایران در مسائل هسته ای واژه PMD کنار می رود و بسته است؛ اما همانطور که در اظهارات نماینده آمریکا شاهد بودیم، آژانس در رابطه با نگرانی هایی که وجود دارد، تحقیق میکند. که متاسفانه در بند 4 قطعنامه شورای حکام به صراحت اعلام شده که اگر مدیر کل، در رابطه با فعالیتهای ایران نگرانی داشته باشد؛ می تواند گزارش خود را به شورای حکام و شورای امنیت ارائه کند.

وی افزود: همچنین دربند 9 عنوان شده است که گزارشات آژانس پذیرفته شد و PMD بسته می شود، اما بلافاصله بعد از آن دربند 10 عنوان میکند، که بازرسی از ایران در قالب پروتکل الحاقی، دسترسیها، مشمول بازدید از اماکن نظامی جمهوری اسلامی میشود و در مواد 74 تا 78 برجام به آن اشاره شده، ادامه پیدا می کند؛ یعنی این گونه نیست که مسئله هسته ای ایران در ابعاد نظامی به طور کلی منتفی شده و دیگر این مسئله مورد پیگیری قرار نخواهند داد.

رئیس کمیسیون انرژی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد که مسئله پیگیری در رابطه انحراف مواد هسته ای و رفع نگرانیها همچنان ادامه پیدا می کند؛ منتهی این بار نه در قالب PMD بلکه در قالب دیگری با عنوان پروتکل الحاقی مورد پیگیری است. در واقع قطعنامه شورای حکام صرفا برنامهای نیست که فقط موضوع PMD را مختومه اعلام کرده باشد بلکه موضوع در یک بند آن رامختومه اعلام کرده ، اما در بندهای دیگر محتوای PMD را مورد پیگیری و رسیدگی قرار میدهد و قطعنامه شورای حکام به منظور یک قطعنامه جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شده است . اینکه فرض شود که این پرونده مختومه شده! غلط است. در حقیقت از سوی شورای حکام قطعنامه جدیدی صادر شده که بر روی ادعاهای غرب که قبلا مطرح میشد، تاکید و صحه گذاشته است و حتی موارد جدیدی را مطرح کرده اند. در حالی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به دنبال سلاح هسته ای نبوده است؛ لذا این سوال مطرح است که چرا دربند 4 مسئله پیگیری توسعه ودستیابی به سلاح هستهای را عنوان کرده اند؟! اگر PMD منتفی است پس چرا مسئله توسعه و سلاح هسته ای را در بند 4 با صراحت مطرح کرده اند؟

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر که حائز اهمیت است، اینکه در تمام 50 گزارشات قبلی آژانس، همیشه گزارشات دو پهلو بوده است؟! از طرفی اعلام میکردند کههیچ گونه برنامه انحرافی در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشاهده نشد اما ما نمی توانیم نگرانی های خود را در ارتباط با فعالیتهای الزام نشده ، در خصوص صلحآمیز بودن مسائل هسته ای ایران ابراز نکنیم. هم اکنون نیز در گزارش اخیر آمانو بر خلاف تمام مذاکرات قبل با صراحت اعلام کردند که ایران به دنبال مطالعه و امکان سنجی و کسب مهارتهای فنی در رابطه با انتشارات و دستگاههای انفجار هسته ای بوده؛ اگر موضوع PMD بسته شده است چرا ما را به عنوان کسی که اقدام برای فعالیت سلاح هسته ای دارد، معرفی کرده اند؟! از طرفی هم می گویند بسته شده؟! اما این گونه نیست که دیگر فعالیتهای ما را در ابعاد دیگر مورد پیگیری قرار ندهند! لذا این ادعاها و اتهامات آنها و ابراز نگرانی هایشان ادامه دار است. کما اینکه در بند 4 هم صراحتا گفته اگر نگرانی وجود داشته باشد به شورای حکام و امنیت ارجاع می شود.

کارخانه در ادامه با اشاره به گزارش آمانو اظهار داشت: اینکه به بهانه بررسی کردن، بروند به دروغ بگویند که ایران به دنبال سلاح هسته ای بوده و مطالعه و امکان سنجی و کسب مهارتهای فنی در خصوص سلاح هسته ای داشته، جای تاسف دارد. جمهوری اسلامی تا کنون این ادعا را قبول نداشته برای همین 12 سال مذاکره کرد تا اعلام کند که ما به دنبال سلاح هسته ای نبوده و هیچ فعالیتی نداشتیم ولی امروز شاهدیم که آنها اتهام وارد ه را تایید میکنند و کردند و پرونده را مختومه می کنند.

https://shoma-weekly.ir/88W8Vy