مجلس

آمریکایی ها 15 بار در اجرای برجام بدعهدی کردند

آمریکایی ها 15 بار در اجرای برجام بدعهدی کردند که برخی از این بد عهدی ها نقض برجام است. بوِیژه تصویب قانون آیسا که نقض صریح برجام از سوی آمریکایی ها به شمار می رود.
سخنگوی کمیسیون برجام گفت: رفتار آمریکایی ها در اجرای برجام نشان دهنده این است که آمریکایی ها بنا ندارند تعهدات خود را اجرا و به تعهدات خود عمل کنند و ایران باید یک طرفه تعهدات برجام را اجرا و عمل کند.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم ورامین در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، در رابطه با آغاز مرحله دوم اجرای برجام، گفت: در آستانه یکسالگی اجرای برجام قرار داریم و تا کنون کمیسیون نظارت بر برجام سه گزارش از عملکرد برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فرستاده است و اعضای کمیسیون نیز گزارش شش ماهه خود را در صحن علنی قرائت کرده اند.

وی در ادامه به آماده شدن گزارش دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جهت قراِئت در صحن علنی، اشاره کرد: گزارش دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از ارائه گزارش چهارم کمیسیون نظارت بر اجرای صحیح برجام آماده قرائت در صحن علنی می شود.

نقوی حسینی در مورد ارزیابی اش از عملکرد کشورهای عضو 1+5 در اجرای برجام اظهار داشت: معتقدم که طرف غربی بوِیژه آمریکا در شعار و ظواهر بیان می کنند که به برجام متعهد هستند و باید برجام از سوی همه کشورهای عضو اجرایی شود اما در میدان عمل واقعیت این است که آمریکایی ها و 1+5 به تعهدات خود عمل نمی کنند و حتی شاهد نقض برجام از سوی آنها هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این مطلب که همواره اعضای کشورهای 1+5 خلاف تعهداتشان در برجام رفتار می کنند، ادامه داد: در یک سال گذشته آمریکایی ها 15 بار در اجرای برجام بدعهدی کردند که برخی از این بد عهدی ها نقض برجام است. بوِیژه تصویب قانون آیسا که نقض صریح برجام از سوی آمریکایی ها به شمار می رود.

نقوی حسینی ادامه داد: رفتار آمریکایی ها در اجرای برجام نشان دهنده این است که آمریکایی ها بنا ندارند تعهدات خود را اجرا و به تعهدات خود عمل کنند و ایران باید یک طرفه تعهدات برجام را اجرا و عمل کند.

وی در ادامه به نشست کمیسیون مشترک در بررسی شکایت ایران از آمریکا در نقض برجام اشاره کرد و اذعان داشت: خروجی نشست کمیسیون مشترک نشان دهنده بررسی نقض برجام آمریکا نمی باشد بلکه به دنبال ایجاد تعهدات جدید برای ایران است. همانگونه که مشاهده کردیم دو تعهد جدید برای ایران در این کمیسیون با عنوان کاهش ذخیره غنی سازی در کشور ایران از 300 کیلو گرم به 200 کیلو گرم و پاکسازی رسوبات از تاسیسات غنی سازی نطنز به تصویب رسید.

نقوی حسینی در ادامه یادآور شد: در ماهیت برجام آورده شده است که تنها جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات خود عمل کند و در همان زمان نمایندگان انتقادهای فراوانی در این زمینه مطرح کردند توافق به شکلی در حال انعقاد است که داده های ما همه نقد است اما ستانده ها تماما نسیه است از این رو دشمن هیچ گاه به ستانده های نسیه عمل نمی کند امروز شاهد اجرای تمام انتقادهای خود در برجام هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی با استفاده از اهرم هایی که در برجام پیش بینی شده و با فشارهایی که می توانیم در عرصه جامعه جهانی به کمیسیون مشترک و 1+5 منهای آمریکا داشته باشیم آنها را در شرایطی قرار دهیم که غرب به تعهدات خود عمل کند.

نماینده مردم ورامین در خانه ملت بیان داشت: در شرایط فعلی جز این که خواستار اجرای تعهدات مقابل باشیم به صلاحمان نیست که اقدام دیگری را انجام دهیم چراکه آمریکایی ها به دنبال این هستند تا ایران به تعهدات خود در برجام پایبند نباشد.

وی گفت: ایران در گام دوم اجرای برجام باید از حقوق هسته ای که در برجام برای کشورمان پیش بینی شده است همچون دستوری که رئیس جمهور در اجرای پیشران ها به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه داده است را اجرایی کند .

https://shoma-weekly.ir/ayXvnL