مجلس

آمانو: برجام هنوز شکننده است!

هشدار یوکیا آمانو در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های ایران از چگونگی رفع تحریم‌ها از سوی طرف‌های غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا انتقاد می‌کنند. این انتقادها در نخستین ماه‌های پس از اجرایی شدن برجام از سوی رهبر جمهوری اسلامی و جناح محافظه کار این کشور آغاز شد. دولت حسن روحانی و گروه سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای آن هم در پنج ماه گذشته ناخرسندی خود را از نحوه اجرای برجام و کم اثر بودن لغو تحریم‌ها اعلام کرده اند. ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا حدود دو هفته پیش در پاسخ به انتقادهای فزاینده ایران اعلام کرد که آمریکا اقدامات کافی را در خصوص لغو تحریم‌ها انجام داده و دلیلی برای شکایت ایران از واشنگتن وجود ندارد.
یوکیا آمانو، رئیس سازمان بینالمللی انرژی اتمی توافق هستهای میان ایران و قدرتهای جهانی را «شکننده» توصیف کرد و نسبت به اثرات ویرانگر اشتباهات کوچک در اجرای «برجام» هشدار داد. آقای آمانو در گفتگو با خبرگزاری آلمان (DPA) که جمعه هفتم اکتبر/۱۶ مهر منتشر شد- گفت: «اشتباهات فنی کوچک و شکستهای ناچیز در اجرای [برجام] ممکن است به مشکلات سیاسی بزرگی بدل شوند که آثار منفی بر این توافق خواهند گذاشت.»

رئیس سازمان بینالمللی انرژی اتمی با یادآوری آخرین گزارش این نهاد، بار دیگر بر پایداری ایران به تعهدات هستهای خود تاکید کرد.

بر اساس توافق هستهای ایران با گروه ۱+۵، آژانس بینالمللی انرژی اتمی بازوی نظارتی اجرای مفاد این برجام از سوی ایران است. آژانس در آخرین گزارش خود که ماه پیش منتشر شد، اعلام کرد ایران به تعهدات خود در زمینه میزان اورانیوم غنی شده و شمار سانتریفیوژها پایبند بوده است.

هشدار یوکیا آمانو در حالی صورت میگیرد که مقامهای ایران از چگونگی رفع تحریمها از سوی طرفهای غربی و بهویژه ایالات متحده آمریکا انتقاد میکنند. این انتقادها در نخستین ماههای پس از اجرایی شدن برجام از سوی رهبر جمهوری اسلامی و جناح محافظه کار این کشور آغاز شد. دولت حسن روحانی و گروه سیاست خارجی و مذاکرات هستهای آن هم در پنج ماه گذشته ناخرسندی خود را از نحوه اجرای برجام و کم اثر بودن لغو تحریمها اعلام کرده اند. ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا حدود دو هفته پیش در پاسخ به انتقادهای فزاینده ایران اعلام کرد که آمریکا اقدامات کافی را در خصوص لغو تحریمها انجام داده و دلیلی برای شکایت ایران از واشنگتن وجود ندارد.

آقای آمانو در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: «اعتماد کمی میان ایران و آمریکا وجود دارد.»

با وجود قولهای اتحادیه اروپا و دولت باراک اوباما به منظور ارائه تضمین به بانکها و نهادهای مالی خارجی برای سرمایهگذاری در ایران و تامین مالی قراردادهای بینالمللی این کشور، بسیاری از موسسات پولی و مالی کماکان از حضور در بازار ایران دوری میجویند. تجربه مجازاتهای سنگین علیه بانکهای اروپایی به دلیل نقض تحریمهای آمریکا و عدم اطمینان خاطر از سیاست جانشین باراک اوباما نسبت به تهران از جمله دلایل دوری این کشورها از بازار ایران توصیف میشود.

https://shoma-weekly.ir/sZGDiw