مجلس

آمار 23درصدی بیکاری تهدید جدی برای کشور است

یکی از مشکلات اساسی کشور در شرایط کنونی، مشکل و معضل بیکاری است؛ مطابق آمارهایی که خود مسئولین به ما می‌دهند، ما بالای 23 درصد جوانان تحصیلکرده، بیکار داریم. مسلم است این موضوع یک هشدار و اعلام خطر جدی برای کشور است.
محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفتهنامه «شما» با اشاره به مشکل اصلی جوانان و عدم توجه ویژه به موضوع بیکاری اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی کشور در شرایط کنونی، مشکل و معضل بیکاری است؛ مطابق آمارهایی که خود مسئولین به ما میدهند، ما بالای 23 درصد جوانان تحصیلکرده، بیکار داریم. مسلم است این موضوع یک هشدار و اعلام خطر جدی برای کشور است.

وی افزود: نیروی فعال و نیروی محرکه هر کشوری جوانان آن هستند. دوران جوانی، دورانی است که اوج انرژی و توانایی فرد است که متأسفانه بسیاری از جوانان تحصیلکرده ما بیکار هستند و مسئولین برای ایجاد شغل آنها اقدامی نکردند. حقیقت آن است مسئولیت ایجاد اشتغال برای جوانان، برعهده دولت است. مطابق قانون اساسی دولت مسئول ایجاد اشتغال برای آحاد مردم است. لذا دولت باید در این زمینه به صورت جدی ورود پیدا کند.

نماینده مردم تبریز در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع نباید موجب شود که مجلس از حل این مشکل شانه خالی کند. مجلس در این رابطه باید پیگیر موضوع باشد؛ نهتنها مجلس بلکه کلیه دستگاهها نسبت به این معضل مبری نیستند و در قبال آن مسئولیت دارند؛ بنابراین باید همه دستگاهها در عرصه حضور داشته باشند و این یک نکته اساسی است که همه باید دقت نظر داشته باشد.

وی تصریح کرد: در نظر بگیرید که دو ماه قبلتر، کار به جایی رسیده که مقام معظم رهبری نسبت به بیکاری جوانان اظهار شرمندگی فرمودند؛ در حالی که مطابق قانون این احساس شرمندگی برعهده تمام مسئولانی است که در این زمینه کوتاهی کردهاند و کار به جایی رسیده که اگر جوانی از مقام و مسئولی طلب کمک کند تا کاری برای آن پیدا بشود؛ با بیتفاوتی آنها روبهرو میشود. در واقع، گویی رفع تکلیف میکنند. سزاوار نیست که جوانی که از سرمایههای جامعه است نسبت به آینده خویش ناامید باشد.

سعیدی ادامه داد: همانطور که میدانید؛ رکود اقتصاد به جایی کشیده شده که کارخانجات را به تعطیلی کشانده، محیط فضای کسب و کار به شدت لطمه و صدمه دیده است، لذا به نظر میرسد که بایستی در ابتدا زمینه اشتغال را فراهم بیاورند؛ زمینه اشتغال هم به خودی خود به وجود نمیآید باید یک گشایشی و رونقی ابتدای امر اتفاق بیفتد و ما از رکود خارج شویم، بنگاههای اقتصادی از این وضعیت خارج شود. در حقیقت مجلس باید به سمت دو مقوله مهم اقتصاد با محوریت حل مسئله اشغال برود. به هر جهت، باید یک نفر پاسخگوی متقاضیان کار باشد. به گونهای که در مقطعی از آنانحمایت مالی انجام دهد و سپس برای آنها شغل ایجاد نماید تا حداقل آنها از جهت روحی روانی آرامش داشته و به جامعه بازگردند. خروج از رکود نیز نیازمند تحرک و مسائلی مانند کنترل نقدینگی، رشد اقتصادی و نگاه توأم با عدالت است. به اعتقاد من مهمترین رویکردی است که ما را به سمت یک نگاه جامع و اجتناب از بخشی نگری میبرد. بنابراین سیاستهای حوزههای بانکی و مالی باید به سمت روشنی حرکت کند تا بانکداری از وضعیت فعلی خارج شود.

https://shoma-weekly.ir/nIHJUV