جامعه

آمار نگران گننده و راه حل‌های ساده

چندی پیش آماری از مجردهای ایران گزارش یافت که بسیار نگران کننده بود. براساس آمار اعلام شده ۱۱ میلیون و دویست هزار نفر در ایران در سن ازدواج مجردند و میانگین سن ازدواج برای مردان به ۲۸ و برای زنان به ۲۳ سالگی رسیده است و بد‌تر از آن آمار ازدواج ۷/۶ درصد کاهش یافته است. همچنین سن ازدواج در زمان در مقایسه با مردان بالا‌تر رفته است و در صورت ادامه این روند تا ده سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت مجردان قطعی کشور افزوده می‌شود. آمار جدید ثبت احوال کشور موید آن است که هم اکنون ۶۲ هزار مرد و ۹۰ هزار دختر در کشور وجود دارند که با عبور از سن ۴۹ سالگی هنوز مجردند.
سید موسی بلادیان- چندی پیش آماری از مجردهای ایران گزارش یافت که بسیار نگران کننده بود. براساس آمار اعلام شده ۱۱ میلیون و دویست هزار نفر در ایران در سن ازدواج مجردند و میانگین سن ازدواج برای مردان به ۲۸ و برای زنان به ۲۳ سالگی رسیده است و بدتر از آن آمار ازدواج ۷/۶ درصد کاهش یافته است. همچنین سن ازدواج در زمان در مقایسه با مردان بالاتر رفته است و در صورت ادامه این روند تا ده سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت مجردان قطعی کشور افزوده میشود. آمار جدید ثبت احوال کشور موید آن است که هم اکنون ۶۲ هزار مرد و ۹۰ هزار دختر در کشور وجود دارند که با عبور از سن ۴۹ سالگی هنوز مجردند.

آمار طلاق هم بسیار مایه نگرانی است زیرا در سال گذشته ۶/۳ درصد رشد داشته است و در هر ساعت ۱۸ طلاق در کشور ثبت میشود. مقام معظم رهبری نیز با نگرانی فراوان اعلام فرمودند که سالمندی عمومی در راه است و در صورت استمرار سیاستها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سالهای آینده خواهد شد، دچار ضربه بسیار بزرگی به نام «سالمندی عمومی» خواهیم شد.

این وضعیت نامطلوب و نگران کننده نتیجه فراموشی سبک زندگی اسلامی میباشد و از مهمترین علل آن کاهش ازدواج و بیتوجهی به سفارشات قرآن و معصومین علیهم السلام میباشد.

در سوره نور پروردگار متعال که خالق انسان است و بیش از همه بندگانش را میشناسد و به نیازهای آنان آگاهی دارد میفرماید: «مجردهای خود را همسر دهید و چنانچه تنگدست باشند خدا از فضل و کرم خود، توانگرشان کند که خدا روزی رسان و داناست.»

روایتی را در خصوص تسریع در امر ازدواج از امام رضا علیه السلام داریم که فرمود: «جبرائیل بر پیامبر فرود آمد گفت: ای محمد، پروردگارت تو را سلام میرساند و میفرماید: دوشیزگان همچون میوه روی درخت هستند، میوه چون برسد برای آن دارویی جز چیدن نباشد وگرنه بر اثر آفتاب و باد خراب میشود، دوشیزگان نیز هرگاه به مرحله زنان برسند، آنان را دارویی جز شوهر دادن نباشد وگرنه از گمراهی و فساد ایمن نخواهند بود.

همچنین رسول خدا فرموده است که: در اسلام هیچ بنائی ساخته نشده که نزد خداوند متعال محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد. قرآن کریم بسیار زیبا نقش زن و مرد را در یک جمله کوتاه این گونه بیان میکند: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» یعنی زنانتان لباس شما هستند و شما لباس آنان.

فردوسی طوسی میگوید:

به زن گیرد آرام مرد جوان/

اگر تاجدار است، اگر پهلوان

در این خصوص از امام باقر علیه السلام هم روایتی نقل میشود که اهمیت ازدواج بیشتر نمایان گردد. بنده مومن سودی بهتر از همسر شایسته به چنگ نیاورده است، همسری که شوهرش با دیدن او خوشحال شود و هرگاه از وی دور شود در غیابش نگهبان خود و اموال باشد.

متاسفانه در عصر حاضر ما مسلمانان کمتر به این سفارشات عمل میکنیم. باور عموم این است که راه زندگی سعادتمندانه را فقط به پیروی عملی از قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت حاصل میشود، اما در عمل خلاف آن هستیم و تا زمانی که به اسلام علوی و فاطمی در امر ازدواج و تشکیل خانواده پایبندی نشان ندهیم باید شاهد چنین آمارهای نگران کنندهای باشیم.

البته ماهوارههای ضد انقلاب و گسترش فرهنگ غربی، چشم و هم چشمیها، سخت گیری در امر ازدواج، بیبند و باری دختران و پسران جوان و اختلاط زن و مردم و موارد دیگر بخشی از علل و عوامل افزایش مجردها است و امید است که در سال جاری که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده همه مسئولین و دلسوزان نظام برای تسهیل در امر ازدواج و رفع محدودیتهای آن تلاش مستمر و منطقیتر داشته باشند.

* دبیر حزب موتلفه اسلامی خوزستان

https://shoma-weekly.ir/WgGtgS