جامعه

آلودگی هوا و تغذیه نامناسب دشمنان نسل ایرانی

ناباروری مردان به‌شدت افزایش‌یافته است. در 25 سال گذشته که ما با درمان ناباروری درگیر شده‌ایم کیفیت اسپرم مردان به‌طور چشم‌گیری کاهش‌یافته است و نیز شاهد یائسگی بسیار زودرس بیشتری در زنان هستیم.

بعد از سالها تلاش برای فرزند دوم، محمد و همسرش تصمیم دشواری گرفتند تا به یک کلینیک باروری در تهران مراجعه کنند.هنگامیکه همسرش تحت لقاح آزمایشگاهی آی وی اف بود او در حال انتظار با نگرانی گفت: بزرگترین نگرانیاش این است که خانوادهاش ممکن است خبردار شوند.

برخی دوست ندارند که خانوادههایشان از این موضوع باخبر شوند زیرا ممکن است که بعدا بگویند که اسپرم برای آنها نیست و فرزند آنها نمیتوانند چیزی از آنها به ارث ببرند زیرا ازنظر خونی یکی نیستند.

درواقع، دکترها از اسپرم خود محمد استفاده میکردند، ولی او نگران بود که خانوادهاش باور نکنند. این اتفاق برای یکی از پسرعموهایش افتاده بود که بعدا بر سر ارث با خانوادهاش درگیر شده بود.

ایران در طب مدرن بسیار پیشرفته است و پیشرفتهترین امکانات در غرب آسیا را دارد، اما درمان ناباروری یک موضوع حساس است. یک مطالعه جامع در سال 2012 انجام شد و مشخص شد که بیست درصد زوجین در ایران پس از یک سال تلاش برای باردارشدن با شکست روبرو میشوند و این توسط سازمان بهداشت جهانی حدود 5 تا 8 درصد بالاتر از میانگین جهانی گزارششده است . حدود 3 میلیون زوج در ایران قادر به باروری نیستند.اما این کشور تنها قادر است حدود 40000 درمان آی وی اف را در سال مدیریت کند.

محمدمهدی آخوندی، رئیس کلینیک باروری ابنسینا در تهران و همچنین جنینشناس و زیستشناس که مطالعهای انجام داده است میگوید: ناباروری مردان بهشدت افزایشیافته است. در 25 سال گذشته که ما با درمان ناباروری درگیر شدهایم کیفیت اسپرم مردان بهطور چشمگیری کاهشیافته است و نیز شاهد یائسگی بسیار زودرس بیشتری در زنان هستیم.

ما با رئیسهای دو کلینیک دیگر هم مصاحبه داشتیم که همین آمار را به ما دادند و همه آنها معتقدند که آلودگی هوا دلیل این اتفاق است. یک دکتر میگوید:تهران شهر بسیار آلودهای است،پنج میلیون خودرو در آن وجود دارد.آبدرمانی ضعیف، رژیم غذایی بد و کارخانههایی که دود تولید میکنند بهاحتمالزیاد از عوامل ناباروری هستند. در این میان پول هم مهم است و درمانگاه ابنسینا برای یک دوره درمان 70 میلیون ریال هزینه دارد، چیزی حدود پنج ماه دستمزد یک کارگر و موفقیت درمان هم هرگز تضمین نمیشود. بااینحال کلینیک، شاهد افزایش 15 درصدی بیماران در هرسال است و این باعث شده است تا مدیران آن شروع به تهیه امکانات بیشتری کنند. در لابی با یکی از بیماران که نمیخواست اسمش مشخص شود درباره مشکلاتی که در طول درمان پنجسالهاش داشت صحبت کردیم.او گفت برای متقاعد کردن همسرش برای این کار بسیار تلاش کرد زیرا او از ناباروریاش خجالت میکشید. در اولین روش موفق بودند اما پس از سه ماه جنین میمیرد .در حال حاضر سهقلو باردار است و او از فرط خوشحالی گریه میکند.

منبع: بیزنس اینسایدر


https://shoma-weekly.ir/wYIEQB