مجلس

آغاز بررسی وزرای پیشنهادی برای دولت یازدهم در مجلس

مجلس توصیه خاصی به رئیس جمهور درخصوص انتخاب کابینه نداشته و ایشان به طور قانونی از حق خود استفاده کرده است و مجلس در هفته آینده به بررسی آنها خواهد پرداخت
علی لاریجانی  رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری حاشیه مراسم تحلیف ریاست جمهوری، با اشاره به شکوه و عظمتی که مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشور از آن برخوردار بود، تصریح کرد: عظمت این مراسم نشان می‌دهد که ایران به‌عنوان کشوری ممتاز در منطقه، تحولاتش مورد توجه کشورها است.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از اینکه آقای دکتر روحانی از این فرصت قانونی که در اختیار داشتند برای معرفی اعضای کابینه خود به خوبی استفاده کرده و در زمان کمی اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کردند، تشکر کنم.

لاریجانی با بیان اینکه وقت‌شناسی آقای روحانی در تقدیم اسامی اعضای کابینه دولت خود نشان از پرکاری دولت یازدهم است، گفت: وی از این زمان به خوبی استفاده کرده و مجلس شورای اسلامی نیز یک هفته فرصت دارد این کابینه را بررسی کرده و در صورت لزوم به آنها رای اعتماد  بدهد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در هفته آینده به بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم خواهد پرداخت، عنوان کرد: در مجلس من یا سایر نمایندگان توصیه خاصی به آقای رئیس جمهور درخصوص انتخاب کابینه نداشته‌ایم و آقای روحانی به طور قانونی از حق خود برای انتخاب کابینه استفاده کرده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مجلس در اولین فرصت با تشکیل جلسات خود و بررسی سوابق وزرای پیشنهادی دولت یازدهم و دادن رای اعتماد به آنها در جهت تکمیل کابینه دولت تلاش خواهد کرد، افزود: امید است تمامی مشکلات کشور با همت و همگرایی بین قوا مرتفع شود.

مجلس برای بررسی رای اعتماد وزرا از هفته آینده، هرروز تشکیل جلسه می‌دهد

در همین راستا سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس از هفته آینده برای بررسی رای اعتماد به وزرا هر روز تشکیل جلسه خواهد داد.

عبدالرضا مصری اظهار کرد: جلسات مجلس برای بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه حسن روحانی هر روز و در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در جلسات رای اعتماد به کل کابینه و تک تک وزرا نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کنند و اخذ رای می تواند به دو صورت دستی و الکترونیکی برگزار شود.

مصری در ادامه به تشریح جزئیات بیشتر درباره رای اعتماد به کابینه پرداخت و اظهار داشت: برای ترکیب هیئت وزیران پنج نماینده مخالف وپنج نماینده موافق به ایراد سخنرانی می پردازند و رئیس جمهور و یا نماینده وی به اظهارات نمایندگان مجلس پاسخ می دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه همچنین درباره فرصت رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: رئیس جمهور در نطق اولیه و دفاعیت خود مجموعا دو ساعت و سی دقیقه فرصت دارد تا در تایید صلاحیت وزرا و ترکیب کلی کابینه به سخنرانی بپردازد.

این در حالی است که خبرها از تشکیل جلسات کمیسیون ها با وزرای پیشنهادی حکایت دارد و به عنوان نمونه سخنگوی‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است : کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در هفته جاری نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی خارجه‌، اطلاعات، کشور و دفاع برگزار خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/ZZPekG