مجلس

آصفری: تعبیر خواب آمریکا برای سوریه، شکست خودش است

علت اصلی ، سناریویی که آمریکاییها در منطقه خاورمیانه کلید زده اند، ناشی از مشکلات جدی اقتصادی آنان و کشورهای غربی است که موجب اعتراضات اجتماعی و مردمی در ایالات آمریکا و کشورهای غربی شد .

محمد حسن آصفری  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با تحولات منطقه و اقدامات اخیر دولتمردان آمریکایی اظهار داشت:  در حقیقت علت اصلی ، سناریویی که آمریکاییها در منطقه خاورمیانه کلید زده اند، ناشی از مشکلات جدی اقتصادی آنان و کشورهای غربی است که موجب اعتراضات اجتماعی و مردمی در ایالات آمریکا و کشورهای غربی شد .

وی تصریح کرد: واضح است که آمریکاییها با ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه، کارخانه های اسلحه سازی خود را فعال کرده اند تا با فروش سلاح به کشورهای منطقه مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستند، را رفع نمایند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه یاد آور شد: با نگاهی به شش ماه گذشته در می یابیم، بیشترین فروش سلاحهای آمریکایی در کشورهای خاورمیانه چون عربستان صعودی و رژیم غاصب صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه، بوده است، همچنین استقرار موشکهای پاتریوت اسرائیلی در مرزهای ترکیه، نشان از تحرکات آمریکایی ها برای ناامن جلوه دادن منطقه، در جهت بهره وری و حفظ منافعشان است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه آمریکاییها عاملان اصلی درگیریهای داخلی سوریه هستند، خاطر نشان کرد: عاملان اصلی در موضوع درگیریهای داخلی سوریه نیز آمریکاییها هستند و آنها این بازی را به عنوان بازی برد-برد آغاز کردند .

وی ادامه داد: بازی برد- برد آمریکا بدین گونه است که اگر گروههای تکفیری وگروههای القاعده و طالبان که از سراسرجهان، بدون هیچگونه نظارتی در منطقه سوریه جمع شده اند، در این درگیریها کشته شوند به نفع آمریکاییها خواهدبود و بدین صورت این افراطیون از بین خواهند رفت، و اگر آنها موفق شوند ارتش سوریه را از بین ببرند، پایگاه مقاومت و حزب الله را تضعیف نموده اند.

نماینده مردم اراک افزود: البته عدم پیروزی معارضین درجنگی که به فرض خود سه ماه بوده اما دو سال و نیم به طول انجامیده است، علی رغم تمام تهدیدها و تحریم ها علیه سوریه، نه تنها برای دشمنان موفقیتهای چشم گیری نداشته است،  بلکه باعث شد تا آنها موضوعات بسیاری را مطرح کنند. هنگامی که ارتش سوریه پیروزی های گسترده ای به دست می آورد، موضوعاتی از سوی آمریکاییها مطرح می شود تا بتوانند فرصتی را برای معارضین ایجاد نمایند .

وی تصریح کرد: اخیرا با توجه به پیروزیهای ارتش سوریه در مناطق مختلف حمص  و القصیر و اطراف دمشق، دولت آمریکا موضوع وجود سلاح های شیمیایی و استفاده از مواد شیمیایی ارتش سوریه را مطرح کرد .

این در حالی بود که بازرسان سازمان ملل هیچگونه آثاری که ارتش سوریه از این مواد استفاده کرده است به دست نیاوردند، اما در حومه دمشق که در تصرف گروههای تکفیری بود، مقدار زیادی از این مواد شیمیایی که ساخت کشورهای عربی و منطقه چون عربستان سعودی و اسرائیل بود، کشف شد که در اختیار معارضین گذاشته بودند.

آصفری با اشاره به تهدیدات آمریکایی ها مبنی بر ایجاد جنگ در منطقه عنوان کرد: به دنبال  عملیاتهای آمریکا علیه سوریه ، آنان سیاست جنگ افروزی در منطقه را پیگیری
می
کردند تا زمینه تصرف مناطق از دست رفته توسط معارضین سوری را فراهم کنند و همچنین در ژنو 2 با یک سوریه ضعیف شده مواجه باشند تا یک سوریه قدرتمند؛ لذا  این امر به علت عدم کسب اجماع جمعی بین کشورهای غربی و آمریکا علی رغم اصرار آمریکاییها  با شکست مواجه شد. زیرا کشورهای غربی تجربه جنگ برعلیه  کشور عراق را داشتند که با همین بهانه آغاز شده بود. بنابراین کشورهای غربی حاضر نشدند در این جنگی که به نفع یک درصد از جمعیت سرمایه دار آمریکایی که صاحبان کارخانه های اسلحه سازی  هستند ،آمریکاییها را همراهی کنند.

وی افزود: البته ناگفته نماند، اعتراضاتی که از سوی مردم آمریکا و جهان بر علیه جنگ افروزیهای آمریکا صورت گرفت و همچنین عدم همکاری اکثریت کنگره آمریکا و مجلس سنا، اوباما را مجبور کرد تا  از موضع گیریهای تند خود ، عقب نشینی کند. 

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما امیدواریم همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، آمریکا متوجه اشتباه خود شده باشد. آنچه مسلم است، اگر جنگی در منطقه شروع شود، مطمئنا بازنده این جنگ،آمریکایی ها هستند و چنانچه آمریکاییها برای کمک به رژیم صهیونیستی این جنگ را توسعه می دهند، طبیعی است که بیشترین ضرر متوجه تل آویو و شهرهای صهیونیستی است. چرا که این اجازه حاصل می شود که سوریه تمام پایگاههای آمریکا و اسرائیل را مورد هدف قرار دهد .

وی تصریح کرد : باید در نظر داشت که اسرائیل و آمریکا به دنبال این عملیات می خواهند مقاومت حزب الله را ازمیان بردارند. زیرا آنها درطی جنگهای 22 روزه غزه و 33 روزه در لبنان شکستهای سهمگینی از حزب الله لبنان خورده اند. آنها به دنبال شکست جریان مقاومت در منطقه هستند که این جریان توسط کشورهای ایران، سوریه،  لبنان و فلسطین و عراق دنبال می شود. تجربه نشان داده است که پیروز این میدان جریان مقاومت در منطقه بوده است نه جریان سازشی که توسط دیگر کشورهای منطقه حمایت می شود .

آصفری ضمن اظهار تاسف از عملکرد سازمانهای
بین
المللی در قبال یکه تازی آمریکاییها در منطقه اذعان داشت: باعث تاسف است که سازمانهای بین المللی چون سازمان ملل حتی یک بیانیه اعتراض آمیز علیه یکه تازی های آمریکا صادر نکرد. همچنین سازمان کنفرانس اسلامی علی رغم اینکه سوریه یک کشور اسلامی است، یک نشست اضطراری برگزار نکرد و موضعی را اختیار ننمود . کشورهای اتحادیه عرب به غیر از عراق نیز با مردم خود همراهی
نمی کنند و با وجود اعتراضات
مردمی نسبت به جنگ افروزیهای منطقه، به این اقدامات واکنشی نشان نمی دهند .

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که مسائل خاورمیانه باید به دست دولتهای منطقه حل و فصل شود و قاعدتا اگر آمریکاییها شروع کننده جنگ باشند مسلما پایان دهنده آن نیستند و آمریکاییها همانطوری که در باتلاق عراق گیر افتادند مطمئنا در باتلاق دیگری که فرار از محال  است خواهند افتاد. همچنین ما اعتقاد داریم که  استفاده از هر گونه سلاح شیمیایی محکوم است و اگر آمریکا دلسوز حقوق بشر است، باید پرسید که چرا اسرائیلی که بزرگترین
زرادخانه
های سلاحهای هسته ای را دارد، بیش از هزار کلاهک هسته ای دارد، حاضر نمی شود که به معاهده NPT بپیوندد و سلاحهای کشتار جمعی خود را از بین ببرد ویا  تحویل سازمانهای مربوطه دهد .

https://shoma-weekly.ir/sTUW8L