مجلس

آشتیانی متفاوت از دیگر گزینه‌ها نیست

مجلس بر روی خطوط قرمز و نقش آفرینی در فتنه ۸۸ و قضایای از این قبیل حساس است و اصرار دارد.
وزارت علوم و تحقیقات و فناوری وزارتخانهای است که در دولت یازدهم مدت زیادی توسط سرپرست اداره شده است. وزارتی که به دلیل حساس بودن جایگاهش، نمایندگان مجلس با دقت نظر آن را رصد میکنند، تا بهترین گزینه را از بین گزینههای آقای روحانی انتخاب نمایند. علی رغم حساسیتهای مجلس در انتخاب وزیر علوم و تحقیقات، و تعیین چهارچوبها و خطوط قرمز و عدم فعالیت در فتنه ۸۸ برای تصدی این مهم، این خواسته از سوی دولتمردان نادیده گرفته شده و افراد معرفی شده فاقد این ویژگیها هستند.

حال بعد از معرفی محمود نیلی احمدآبادی برای تصدی این وزارتخانه و عدم رای اعتماد نمایندگان به وی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی از سوی رئیس محترم جمهور معرفی شد. عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات در این رابطه اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان ایشان را هم نمیشناسند و باید بعد از بررسی دقیق نظر خود را بدهند. البته کلیت فعالیت ایشان را باید جستجو کرد که ایشان چگونه عمل کردهاند و در این رابطه هم وقت کافی را داریم.

وی در پاسخ به این سوال آیا رئیس جمهور برای معرفی آقای آشتیانی با مجلس همفکری کرده است؛ گفت: متاسفانه با توجه به اینکه این مسئله مرسوم است با مجلس صحبتی نشده است. بنابراین باید دید که چه مطالبی را میتوانیم دریافت کنیم، البته این گونه کار سختتر است و بعید می دانم که بشود شناخت پیدا کرد.

فیاضی در جواب پرسش دیگر خبرنگار «شما» که وزیر مطلوب مجلس باید دارای چه ویژگی باشد، اذعان داشت: بالاخره باید ببینیم که اختلافات و تفاوتهای آقای دانش آشتیانی با کسانی که قبل ایشان، توسط دولت معرفی شدند و رفتند. و رای نیاوردند در چه چیزهایی است؟ باید تفاوتها را دید. لذا‌‌ همان تفاوتها ویژگی مورد نظر مجلس میشود. به هر جهت مجلس بر روی خطوط قرمز و نقش آفرینی در فتنه ۸۸ و قضایای از این قبیل حساس است و اصرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری در خصوص چرایی حساسیت نمایندگان برای تصدی این وزارتخانه تصریح کرد: بالاخره این وزارتخانه، وزارتخانه با اهمیتی است چون اول آنکه مسئله علم و فناوری در هر کشوری مهم است و این در همه دنیا وجود دارد، لذا برای دولت نمایندگان اهمیت دارد بنابراین هر کدام تلاش دارند که گزینههای مطلوب خود را در این تصدی بگمارند.

وی افزود: علت و برداشت دیگر این است که این وزارتخانه در حوزه سیاسی اثر گذار است. این سیستم میتواند در جامعه نقش آفرینی به هنجار و نابهنجار داشته باشد، حالا اگر گردانندگان کسانی باشند که به هنجار کار کنند لذا نقش این وزارتخانه به هنجار و اگر زمانی گرداننده نابه هنجاری داشته باشد این خوف و خطر حس میشود، بنابراین همین امر اهمیت کاررا بالا برده است.

نماینده مردم نور و محمودآباد ادامه داد: همچنین ظرفیتی که در دانشگاهها وجود دارد، ظرفیتهایی چون منابع انسانی جستجوگر و جهنده، خط دهنده، هم راهبرد ساز و هم پر جوش و خروشی که وجود دارد، میتواندیکی از عناصر و مولفههای اصلی شکل گیری این اهمیت از نظر نمایندگان باشد. لذا انتخاب فردی که مدیریت این مجموعه را داشته باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند مهم است.

https://shoma-weekly.ir/yrKJhW